Jernklumpen Startet 10.Januar.2009 Link til dette innlegget Startet 10.Januar.2009 noen tips?? hva trenger jeg, hva koster dette?? hvor skaffer jeg det... Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
SandAnker Svart 11.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 Det kommer jo ann på hva du har av utstyr, her du berederen, eventuelt hvor stor skal den være? her er en type bereder: http://maritim.no/product.aspx?id=21858&am...upkey=002002050 så er det vel noen slanger og koblinger som skal til c. 500,- Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 11.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 Har du Mercruiser motor trenger du 2 slanger mellom motor og bereder + noen slangeklemmer. Jeg monterte en defroster i samme slengen.... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
SandAnker Svart 11.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 om ikke du velger maritim, finnes det en masse forhandlere på nettet du kan kjøpe av, eventuelt en forhandler i nærheten av deg selv. Slanger og tilkoblinger kan du få tak i på f.eks Tess. de lager på lengder mens du venter. Sitér dette innlegget Link to post
Jernklumpen Svart 12.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2009 noen nevnte at hvis jeg ikke kjøpte original kit til 350mag motoren så ville motoren bli for varm?? er saltvannkjøling på denne.. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
vikkilen Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 (redigert) hvor stor tank trenger man egentlig, kan jo ikke holde lenge med 20 liter om man skal feks ta en dusj eller to! Redigert 14.Januar.2009 av vikkilen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Skal du dusje så gjør det mens motor er varm (og går), da har du så mye varmtvann som du har vann. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Om motoren er saltvannskjølt tror jeg du kan glemme hele prosjektet. Kjølevannet er ikke varmt nokk og de fleste varmtvannstanker tåler ikke sjøvann. Sitér dette innlegget Link to post
Odd Thomas Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Har mercruiser 7,4 mpi. kjøpte alle delene på Tess.. Monteringen var beskrevet i manualen :) Sitér dette innlegget Link to post
vikkilen Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Om motoren er saltvannskjølt tror jeg du kan glemme hele prosjektet. Kjølevannet er ikke varmt nokk og de fleste varmtvannstanker tåler ikke sjøvann. om man setter en ekstern varmeveksler mellom kjølevann og bereder da, da kan man jo sirkulere ferskvann, men klart om ikke temp blir høy nok hjelper det lite! Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 Ja og setter du inn en varmeveksler blir tempen enda lavere. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 Eller får en varmeveksler på eksosen ? Dette brukes mye på større fartøy . Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 Har du eller kjenner noen som har nødvendig utstyr, går du til en rørlegger og og får en defekt varmtvannstank i rett størrelse. Legger inn en kveil 12mm rustfri rør og fyller skum rundt . Jeg hev ut litt ballast og fikk plass til en på 280 l i kjølen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Compromise Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 Hei. Jeg har en 285 med 350 MAG, sikkert samme motor som du har. Jeg har koblet til VV. berederen til motoren. Den ene slangen kobles til på vannpumpehuset foran på motoren. . Den andre slangen skal kobles til på blokka bak termostathuset (slangen nederst til venstre på bildet). . Skru ut pluggen i blokka og ta med deg til en større båtsjappe eller Biltema slik at du får riktig dimensjon. Slangen jeg har brukt er kjølevannslange, men jeg husker dessverre ikke dimmensjonen. Jeg har hatt dette i fire sesonger uten at jeg har merket noe høyere temperatur på motoren Hadde forresten det samme på en 2755 jeg hadde. Der var det utført før jeg kjøpte båten (muligens orginalt). Sitér dette innlegget /per Link to post
Jernklumpen Svart 16.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 takk for fint forklart. skipet 4. du nhar også saltvannskjøling??? brukte du den vanlige 4kantete berederen som satt i båten?? quicke tror jeg.. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Compromise Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 Ja, jeg har saltvannskjøling. Jeg monterte dette på den orginale berederen (4 kantet). Jeg har nå byttet varmer (tror det er Isoterm) og det fungerer like bra. Sitér dette innlegget /per Link to post
Kullis Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 (redigert) Hey! Her er det noen som har prøvd med vellykket resultat forstår jeg. Har en Volvo 4,3 GL med direktekjøling som i neste alle andre Nidelv 610 Sport med bensinmotor. Har dusj akter, men kunne tenkt meg en liten varmtvannsbereder uten varmekolben og alt det der.. unødvendig i en båttype som aldri benytter gjestehavner med 230V tilgjengelig. Noen som kjenner til en 12-15 liters VVB uten 230V opplegget? Selvfølgelig da rimeligere enn den til kr 3630,- på Maritim. Kullis Redigert 18.Mars.2009 av Kullis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kullis Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Meg igjen.. sjekker nettet.., noen som har erfaring på http://www.maritim.no/product.aspx?id=1430...upkey=002002050 Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 hvor stor tank trenger man egentlig, kan jo ikke holde lenge med 20 liter om man skal feks ta en dusj eller to! Kommer ann på hvor lenge du vil dusje, en tennåring greier sikkert å bruke opp en 40 l tank. Jeg satte inn en 25 liter isotemp slimline, og har en Volvo Penta MD 2020 (18 Hk) som fungerer bra. Om morgenen har jeg på følelsen at temperaturen på vannet er såpass lav at det ikke holder til den store dusjen selv om det ikke ble brukt mye varmt vann etter at motoren ble slått av kvelden før. Husk på at jo større tank jo mer varmtvann, men lenger tid på å varme opp. Med seilbåt er det greit at den halvtimen vi går for motor for å finne ankerplass er nok til å varme opp tanken. Stor tank betyr også mer vekt. Det var mine tips, lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.