Jump to content

koble til vv bereder til kjølevann

Jernklumpen

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en 285 med 350 MAG, sikkert samme motor som du har. Jeg har koblet til VV. berederen til motoren.

Den ene slangen kobles til på vannpumpehuset foran på motoren.

004.jpg.

Den andre slangen skal kobles til på blokka bak termostathuset (slangen nederst til venstre på bildet).

001s.jpg.

Skru ut pluggen i blokka og ta med deg til en større båtsjappe eller Biltema slik at du får riktig dimensjon. Slangen jeg har brukt er kjølevannslange, men jeg husker dessverre ikke dimmensjonen.

Jeg har hatt dette i fire sesonger uten at jeg har merket noe høyere temperatur på motoren Hadde forresten det samme på en 2755 jeg hadde. Der var det utført før jeg kjøpte båten (muligens orginalt).

/per

• 2 måneder senere...

Hey!

Her er det noen som har prøvd med vellykket resultat forstår jeg.

Har en Volvo 4,3 GL med direktekjøling som i neste alle andre Nidelv 610 Sport med bensinmotor. Har dusj akter, men kunne tenkt meg en liten varmtvannsbereder uten varmekolben og alt det der.. unødvendig i en båttype som aldri benytter gjestehavner med 230V tilgjengelig. Noen som kjenner til en 12-15 liters VVB uten 230V opplegget? Selvfølgelig da rimeligere enn den til kr 3630,- på Maritim.

vvb.jpg

Kullis

Redigert av Kullis (see edit history)
hvor stor tank trenger man egentlig, kan jo ikke holde lenge med 20 liter om man skal feks ta en dusj eller to!

Kommer ann på hvor lenge du vil dusje, en tennåring greier sikkert å bruke opp en 40 l tank.

Jeg satte inn en 25 liter isotemp slimline, og har en Volvo Penta MD 2020 (18 Hk) som fungerer bra. Om morgenen har jeg på følelsen at temperaturen på vannet er såpass lav at det ikke holder til den store dusjen selv om det ikke ble brukt mye varmt vann etter at motoren ble slått av kvelden før.

Husk på at jo større tank jo mer varmtvann, men lenger tid på å varme opp. Med seilbåt er det greit at den halvtimen vi går for motor for å finne ankerplass er nok til å varme opp tanken.

Stor tank betyr også mer vekt.

Det var mine tips, lykke til.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...