Jump to content

Motorlabb eksperter? (Sabb H/G)


TokkTokk

Recommended Posts

Hei.

Jeg må bruke motorlabber på min SABB H modell 6 HK, grunnet båtens oppbygning. Må først lage et skikkelig (nytt) fundament, og så tilpasse med motorlabber. SABB har motorlabber som de selger, de er utført i en aluminiumslegering. Vet disse er levert originalt når SABBENE er montert på motorlabber. Ganske stiv pris på disse, så jeg lurer på hvilken motorlabb må jeg bruke. Motoeren er ca 180-200 kg, jeg har tenkt å bruke 4 motorlabber. Er disse fra Maritim OK ? :

 

MOTORLABBER TYPE 400 S-35 GALV. M/ BOLT

13110-60

 

Egenfrekvens 7 - 14,5 Hz.

Kan lastes fra 30 til 430 kg pr. labb.

Bolt: M16 Maks defeksjon: 5 mm. Hullavstand: 140 mm

Stivhet:177 N/nm

Last30-90 kg

 

Noen som har peiling på dette med motorlabber, ser det går i noe som heter SHORE.........etc. etc.

 

Takknemlig for informasjon fra noen som har peiling.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei,

Hensikten med motorlabber er at de skal isolere bort vibrasjoner/støy som kommer fra motoren slik

at det ikke sprer seg i skroget.

 

Det er imidlertid viktig at de belastes med riktig vekt i forhold til hvor stive labbene er.

Her kommer Shore tallet inn som forteller hvor stiv gummien er. Hvis labben er for stiv går støy/vibrasjoner

rett igjennom labben inn i skroget og lager støy, for myk og labben kan ”bånne” og støy/vibrasjoner går igjenom.

Den vanligste feilen er imidlertid å velge for stive labber, de skal belastes i øvre del av det som er spesifisert som

laste område, labben presses da sammen noen mm (maks 5 mm for denne typen) og det er det som gir en

lav egenfrekvens og dermed god isolering.

 

Ønskes mere teori rundt dette så besøk Bjarne Johnsen Teknisk

 

Hvis motorer din veier 200 kg skulle elBe 400-35 være et bra valg.

 

PS: disse selges også mye rimligere hos BJT

Redigert av willb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Halloen.

Upps. tiden går. Takker for svar. Jeg har kjøpt motorlabber samme som SABBEN har brukt når de begynte å montere G og H modellene i plastbåter. Laget i en alulegering (selve festeanordningen) og ganske stive med 16mm bolt. Tror dette skal bli gode greier. Da er det bare å finne tid til å få bygget ferdig fundament etc.

Har vært hos Dere tidligere så jeg vet hvem Dere er

Hilsen The Compressor Man i etasjen under for en del år tilbake :cool::flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...