Festina Lente IV Startet 5.Mai.2004 Del på Facebook Startet 5.Mai.2004 Da jeg kjøpte FLIII lå det en gammel oppblåsbar redningsflåte under førersetet på toppen av båten. Flåten er av typen Beaufort, type E, registrert for 8 personer. Anskaffet den gang båten hadde engelsk eier, produsert i 1974. Siden ble flåten kontrollert jevnlig frem til 1985, da båten ble solgt til Norge. Siden har flåten ligget i sin GAP Container under førersetet, og har vel aldri blitt tatt spesiellt hensyn til. Siden jeg kjøpte båten for tre sesonger siden, har jeg tenkt litt på flåten fra tid til annen, og kom vel etterhvert frem til at den hadde liten eller ingen sikkerhetsbetydning, med mindre den ble sett over og godkjent på ny. Mulighetene for dette anså jeg også for minimale. I går tok jeg flåten ut av båten, og hjem i hagen. Vi samlet familien til den store prøven, og dro i snora. ingenting hendte. Hånlige bemerkninger fra mannskapet, om at vi hadde drasset på noe skitt i tre sesonger. Jeg var tildels enig, og var innstilt på å kjøre skitten på dynga, da min svigersønn tok et skikkelig tak i lina, og røsket til. Da begynte ting å skje. Det buldret og brakte, og GAP containeren åpnet seg med et brak, og ut kom en diger gummiflåte byksende. Det var imponerende, og mannskapets hånlige kommentarer forstummet. Etter nærmere gransking viste det seg at flåten, i alle fall for en legmann, var helt inntakt og i orden. Inni flåten fant vi kniv, lommelykt, førstehjelpsaker, drikkevann (fra 1975, vannet i springen smakte bedre, men blir man tørst nok...)raketter, bluss, padleårer, øsekar, belysning ute og inne, drevet av saltvannsbatterier, drivanker, ja, kort sagt allt man måtte trenge, med unntak av mat. Det var utrolig. Det var så imponerende at jeg har begynnt å tenke på at kanskje det lønner seg å oppgradere den pånytt, og putte den ned i benken sin igjen. Har dere noen formening om det der ute, hvem gjør slike ting, og hva det kan koste, eller om det i det hele er bortkastet på grunn av flåtens alder. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
El Alferez Svart 5.Mai.2004 Del på Facebook Svart 5.Mai.2004 Har dere noen formening om det der ute, hvem gjør slike ting, og hva det kan koste, eller om det i det hele er bortkastet på grunn av flåtens alder. Diverse sikkerhetssenter som driver opplæring i dette, har sikkert en formening, siden deres flåter blåses opp og pakkes ned til stadighet. Hvis de ikke ordner det selv, kan de sikkert henvise deg til hvem som gjør det for dem. Venter spent på å høre hva det blir til, og hva det evt. kostet. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 5.Mai.2004 Del på Facebook Svart 5.Mai.2004 Merk ! http://www.vg.no/vg/96/11/04/11redningsflaate.html Hvordan definerer man et behov for en redningsflåte ? Dette kommer vel helt an på hvodan en bruker båten i hvilke farvann du bruker båten i. Hvis jeg skal krysse Nordsjøen, så vil jeg nok ønske å ha en redningsflåte, men hvis jeg kun går innaskjærs og har jolle i tillegg, så kan vel spørsmålet stilles annerledels. En redningsflåte her borte (Storbritania) for seks personer, koster rundt £800, noe som ikke er helt skremmende, men alikevel er en betydelig investering og kommer med en tilleggskostnad, da disse bør sjekkes av en professjonell hvert 3 eller 5 år. Med en så gammel flåte som du har, så ville jeg heller ha kjøpt en ny en, hvis du føler at behovet er der. Hvis du bruker argumentet at "den har ligget ubrukt under førersetet i mange år", mot et kjøp. Så kan et argument for kjøp være at "jo eldre båten din blir, så vil jo muligheten for et uhell i prinsippet, bli større". Jeg kan ikke anbefale deg å gå ut for å kjøpe en ny, men kan jo si at de som har hatt behov for en redningsflåte, vanligvis kun har ett behov i en båts levetid, og bare har en sjanse til å bruke denne, noe som vanligvis redder liv. Jeg er i ferd med å kjøpe en båt, og vil ha en seks manns redningsflåte ombord. Dette i tillegg til jolla selvsagt. Men da mine turer vil inkludere en relativt lang middelhavs ferd, og kryssinger av Nordsjøen, så er gjerne mine kriterier for å velge en flåte elle ikke, annerledels enn hva dine er. Mvh, Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 5.Mai.2004 Del på Facebook Svart 5.Mai.2004 Hei Pirus Som Divemaster sier er det vel bruken og seilingsmønsteret som avgjør behovet for flåte, men du vil garantert angre dersom du engang trenger den, og du valgte å la vær å fornye/beholde flåten Det blir omtrent som med tyverialarm; mange venter med å kjøpe en til ETTER innbruddet. Da er det jo i seineste laget . Her i Grenland er det et firma som heter Grenland Flåteservice AS (tlf. 35904600) Søkte på "flåteservice" på gule sider, og da dukket det opp tilsvarende firmaer "over hele landet". Lykke til M/Y Ellen Marie (som også har vurdert flåte i tillegg til gummijolla, men enda ikke "fått ut fingeren") Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
giver Svart 5.Mai.2004 Del på Facebook Svart 5.Mai.2004 Hei Jeg har selv en 8 manns Avon i tillegg til jolle. Når du sier at flåten ikke har vært ettersett sin -85, OG VIRKER. Sier vel dette noe om nøvendigheten av årlig kontroll. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 5.Mai.2004 Del på Facebook Svart 5.Mai.2004 Hei Jeg har selv en 8 manns Avon i tillegg til jolle. Når du sier at flåten ikke har vært ettersett sin -85, OG VIRKER. Sier vel dette noe om nøvendigheten av årlig kontroll. mvh giver Det er ikke nok at den lar seg blåse opp for å si at den "virker". Inkludert i en sjekk er også sjekk av pakninger, batterier, skifte av pyroteknikk, gasspatron og evt forsyninger. I tillegg går man over sømmene. og gjør antagelig en masse annet også. Når det er sagt er nok disse inspeksjonsintervalene satt vel tett. En årsak kan jo være at man vil fange opp "mandagsflåtene". Og så må man jo ha en god sikkerhetsmargin. Det blir akkurat det samme som med brannslukkingsapparater. Det ville nok fungert selv om du ventet et år eller ti etter at det skulle vært kontrollert, men det er jo for dumt hvis du kjøpte det ene som ikke gjør det. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Festina Lente IV Svart 11.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2004 Har fått prisen på ettersyn. Minimum kr 6000,- Anbefaling fra ekspertene, kast den, det er bedre å kjøpe ny. Etter at den hadde stått oppblåst i et døgn, begynte den å miste litt luft, nå er den kastet. Med mitt bruk av båten har jeg foreløpig vurdert det dit hen at gummijolla i daviteren forsåvit er greit nok for oss, så får jeg tenke på saken. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
aileenll Svart 19.Mai.2008 Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 Jeg fant dette tilbudet på finn http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=13076400 En flåte tilbudt til 4 båtkroner, jeg tilbød 3,5 og skulle få den. Dama sa at faren hadde kjøpt den for fem år siden. Faren var nå død, og kunne derfor ikke fortelle mere om flåten. Da jeg kom for å hente flåten så jeg at den var stemplet 11/72 altså november 1972. Jeg kjøpte den selvfølgelig ikke. Jeg anbefalte dama å levere den til et verksted som vedlikeholder flåter, for der å få vurdert om den lar seg bruke, evt hive den. Jeg ser at dama stadig averterer flåten, men nå til 2000,- men ingen oplysning om alder! :nono: Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Onkel Roger Svart 19.Mai.2008 Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 Hei, flåten kan ikke resertifiseres etter å ha blitt blåst opp med CO2. Dette pga kulden fra gassen. Ved sertifisering blåses flåtene opp med kompressor. Når det gjelder flåte ville jeg ha valgt fra øvre prissjikte. Viking og Zodiac er de største og beste på avansert privat bruk. Det har skjedd mye på utviklingen av flåter de siste årene. Engelsvike Flåteservice er proffe på flåter. Både sertifisering og salg. Tenk på at det skal være lett å komme ombord gjerne en eller annen platform som gjør det enklere å klatre ombord. Har selv "badet" med flåte på sikkerhetskurs med full seiltøy og oppblåst vest. Jeg lover deg du ønsker å bruke noen tusen lapper ekstra på flåte. Har bestill Viking Pro rescue som er selvrettende. Dobbel bunn to innganger mm. De 5000 ekstra for denne flåten, er mest sannsynlig verdt hvert øre den dagen jeg trenger flåte. Du bør også he egen grab bag med ekstra forsyninger, nødpeilesender, pyro evt gps og bærbar vhf. Alt dette tilpasses selvsagt bruksområdet. Anbefaler sikkerhetskurs til alle som ferdes mye på sjøen, dette gir nyttig innsikt på mange viktige områder som førstehjelp mm.. Sitér dette innlegget Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.