Ribtjenester Startet 11.Januar.2009 Del på Facebook Startet 11.Januar.2009 Jeg har en avvfukter inne i båten nede i salongen. Jeg har en temperatur nede på ca 4-5 grader. I skåla til den elektriske avvfukteren på ca 2 liter er full på en uke. Er ikke dette veldig mye i en 29fot stor båt? Hvilke erfaringer har dere med dette? Hilsen Morten Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
TideRace Svart 11.Januar.2009 Del på Facebook Svart 11.Januar.2009 Ligger båten din på vannet eller står den på land? Jeg har 3 små frostvakter (max 200w) om bord, en i motorrom, en oppe i salongen og en nede foran bad/ soverom. Inne er det knusk tørt. Båten ligger på land. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 11.Januar.2009 Del på Facebook Svart 11.Januar.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 11.Januar.2009 Del på Facebook Svart 11.Januar.2009 Har en frostvakt i motorrom,en oljeradiator (200w) oppe i salong, pluss at berederen står på, det er alt. Knusktørt i hele båten. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 11.Januar.2009 Del på Facebook Svart 11.Januar.2009 Bare et spørsmål: Har man en el. avfukter kan vel alle luftventilene ombord være stengt, eller? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 11.Januar.2009 Del på Facebook Svart 11.Januar.2009 Jeg kuttet ut avfukteren for en stund siden. Det har i hele vinter vært svært tørr luft ombord hos oss. Jeg skal ned i båten i kveld og skal da se måleren slår ut på. I det siste har den ligget godt under 35%. Jeg forstår på ditt innlegg at du har avfukteren inne i salongen og da i en lukket båt? Ser at du holder til her i Indre Oslofjord og da oppererer vi vel med omtrent samme luftfuktighet i luften ute? Lufteventilene bør være stengte. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
LykkelitenIV Svart 11.Januar.2009 Del på Facebook Svart 11.Januar.2009 Hei ! Jeg har hatt lufttørker på siden november, og båten er nå helt tørr (jeg har også litt varme på). Tok av lufttørkeren i romjulen da den var helt tom etter de siste tre ukene. Jeg har opplevd at tanken fylles på en uke når jeg sette den inn i båten på høsten. Desuten blir det mer fuktighet dersom man går mye ut og inn (altså bruker båten). Hvis du har det slik hver uke i flere måneder, vil jeg tro at du har en vannlekasje et sted. Er båten helt tørr ellers ( i alle skott og rom og under dørk) ? Jeg har lukket båt, kanskje det er mer fuktig i en kalesjebåt (hva har du) ? Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Janee Svart 11.Januar.2009 Del på Facebook Svart 11.Januar.2009 Lufteventiler, luker og dører må være lukket dersom dette skal ha noe hensikt. Dersom ikke vil fuktigheten i omgivelseslufta til en hver tid utligne den fuktigheten du trekker ut med avfukteren. Det blir omtrent som å avfukte hele havna, og det går neppe Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 11.Januar.2009 Del på Facebook Svart 11.Januar.2009 Min løsning er å ta ut alle puter/madrasser o.l samt å legge inn 2 stabler med hver 15 aviser + god lufting. Ligger på vannet. Tørt og fint klima i båten hele vinteren! Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Akoya Svart 11.Januar.2009 Del på Facebook Svart 11.Januar.2009 Hei. Jeg har på 500w og litt lufting. Ligger på vannet. Helt tørt i salongen. Sitér dette innlegget Maxi 95 Bavaria 36\3 http://www.facebook.com/reqs.php#/group.ph...5453&ref=mf Link to post
Ribtjenester Svart 11.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2009 Jeg har på varme og alle luker er stengt, men jeg legger merke til en ting og det er at den glassfiber lukta nede i båten er nesten borte. Båten er en bavaria 27 sport. Båten ligger på land Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
BMP Svart 11.Januar.2009 Del på Facebook Svart 11.Januar.2009 Da jeg satte avfukter i båten i fjor tok den ut 40-50l i løpet av to tre uker nå kommer det ikke mer en ca en liter i uken og det er nokk helt normalt da båten ligger ute og jeg har en lufteventil stående åpen. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.Januar.2009 Del på Facebook Svart 11.Januar.2009 Jeg kan bekrefte at det har blitt en radikal økning i luftfuktigheten i Sonskilen båthavn nå når tempoeraturen har gått over 0 grader. Jeg har sett mye kondens på innsiden av endel presenninger. Det er nettopp den temperaturen vi har nå som er egnet til å være en særdeles god vekstkultur for muggsopp. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 11.Januar.2009 Del på Facebook Svart 11.Januar.2009 Og jeg har en kaldluftvifte stående på, alle ventiler åpne, ingen varme på. Det er ikke fuktighet i salong. Står på land. Jeg tror at god luftsirkulasjon er viktig. Her på Vestlandet skifter været to ganger om dagen mellom regn og mere regn med 4 - 6 +grader. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 11.Januar.2009 Del på Facebook Svart 11.Januar.2009 Kommer tilbake fra båten nå. Satte på luftavfukteren da måleren viste 65 % rel. luftfuktighet. I hele vinter har den ligget godt under 40%. Nå som mildværet har kommet har altså luftfuktigheten steget. Det står selvsagt litt varme på ombord hele tiden. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
jandrea Svart 11.Januar.2009 Del på Facebook Svart 11.Januar.2009 Enig med roaldbj. Sabla fuktig i Sonkilen båthavn. Mye vann i kjølsvinet mitt, men slik er de thver vinter. Slår litt fristveske nedi og lenser noen liter i måneden. Kanskje så mye som opptil 10 liter. Står på land, ingen varme på. Lufteventiler åpne. Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
mor Amica Svart 31.Januar.2009 Del på Facebook Svart 31.Januar.2009 Var ombord i Amica II for å sjekke forholdene i dag. Hadde tenkt å tømme avfukterbollene. Vi har to slike avfukterboller stående: Ble litt forundret over at det ikke fantes en dråpe fuktighet i noen av dem. Vi har en frostvakt i salongen nede og en i motorrommet. Båten har ikke vært i bruk siden i julen nå, men vi er ombord ca. hver fjortende dag og kjører mikunien et par timer. Vi har tekstiler og sengetøy liggende ombord og det kjennes tørt og fint ut. Vi lar døra til sovelugaren stå åpen. Nå lurer jeg på om det virkelig ikke finnes fuktighet å hente ombord eller er det avfukterne som ikke virker? Vi hadde den ene av avfukterne ombord i sommer også og da ble det litt væske i bunnen av bollen når den fikk stå en stund. En av avfukterne står i salongen nede, mens den andre står i sovelugaren. Vi har ikke fuktighetsmåler ombord. mvh Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
Dreamer Svart 31.Januar.2009 Del på Facebook Svart 31.Januar.2009 Jeg har elektrisk avfukter ombord. Den er svært effektiv så lenge ytterdører / ventiler er stengt (innvendige dører er åpne). De første dagene etter et avfukteren er satt på, trekker den ut svært mye vann, men det minker etter hvert. Etter å ha brukt båten, må den naturligvis begynne på nytt med tørkingen. Det anbefales sterkt å ha et hygrometer ombord for å ha kontroll med fuktigheten. Ser av og til båter som ligger i ukevis, kanskje måneder, med dugg på innsiden av vinduene. Her vil jeg tro at eieren før eller senere vil få seg en liten overraskelse! Sitér dette innlegget Link to post
mor Amica Svart 31.Januar.2009 Del på Facebook Svart 31.Januar.2009 Det finnes ikke dugg ombord i Amica II og vi kan ikke merke fuktighet noen steder, så jeg er egentlig ikke bekymret, synes bare et er så rart at disse tørballene ikke skal klare å trekke til seg noen ting. Har imidlertid fått lånt meg en fuktighetsmåler, bare jeg får anledning til å hente den, så får vi se hvordan "ståa" er. mvh Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
Ribtjenester Svart 31.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2009 som noen av dere ser har jeg en Bavaria. I båten lukter det akkurat som glasfiber/ekoxy trur jeg det ligner på. Etten noen måner med el avfukter så syntes jeg lukta er mye svakere. Er dette tilfelle eller er det jeg som venner meg til lukta?? Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
jandrea Svart 4.Februar.2009 Del på Facebook Svart 4.Februar.2009 Lukta blir mer og mere borte fordi herdeprosessen etterhvert blir ferdig. Og selvfølgelig fordi du venner deg til det, men mest det første, tror jeg Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
bjoris Svart 4.Februar.2009 Del på Facebook Svart 4.Februar.2009 Har også merket at glassfiber lukta nå er mye svakere enn i sommer, som det skrives, denne forsvinner etterhvert, men den blir nok også svakere av lavere temperaturer. Det var iallefall slik i sommer, var det varmt når vi kom ned i båten luktet det mye mer enn om det var kaldt vær... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
jupan Svart 4.Februar.2009 Del på Facebook Svart 4.Februar.2009 I min trebåt på 26ft var det som i en regnskog. Jeg satte i 2 vanlige 200kr ventiler i takene og har døra litt på gløtt. problemet løst. ingen varme, ingen avfukter no nada. det enkle er av og til best ;) Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 4.Februar.2009 Del på Facebook Svart 4.Februar.2009 Jeg har slike baller fra Biltema i båten, 2 stk. Var for andre gang i skuta i går, men begge beholderne var tomme! Enten virker dem ikke, ellers er det ikke noe fukt... Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Skipper Worse Svart 5.Februar.2009 Del på Facebook Svart 5.Februar.2009 "Etterherdingen" av glassfiber trenger temperatur. Det er normalt at lukten svinner utover høsten/vinteren. Den kommer nok tilbake! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.