Jump to content

Utrolig mye fuktighet inne i båten.Er det fler som opplever det?

Ribtjenester

Recommended Posts

Jeg kuttet ut avfukteren for en stund siden. Det har i hele vinter vært svært tørr luft ombord hos oss. Jeg skal ned i båten i kveld og skal da se måleren slår ut på. I det siste har den ligget godt under 35%.

Jeg forstår på ditt innlegg at du har avfukteren inne i salongen og da i en lukket båt?

Ser at du holder til her i Indre Oslofjord og da oppererer vi vel med omtrent samme luftfuktighet i luften ute?

Lufteventilene bør være stengte.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Hei !

Jeg har hatt lufttørker på siden november, og båten er nå helt tørr (jeg har også litt varme på).

Tok av lufttørkeren i romjulen da den var helt tom etter de siste tre ukene.

Jeg har opplevd at tanken fylles på en uke når jeg sette den inn i båten på høsten.

Desuten blir det mer fuktighet dersom man går mye ut og inn (altså bruker båten).

Hvis du har det slik hver uke i flere måneder, vil jeg tro at du har en vannlekasje et sted.

Er båten helt tørr ellers ( i alle skott og rom og under dørk) ?

Jeg har lukket båt, kanskje det er mer fuktig i en kalesjebåt (hva har du) ?

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Min løsning er å ta ut alle puter/madrasser o.l samt å legge inn 2 stabler med hver 15 aviser + god lufting. Ligger på vannet. Tørt og fint klima i båten hele vinteren! :smiley:

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Enig med roaldbj. Sabla fuktig i Sonkilen båthavn. Mye vann i kjølsvinet mitt, men slik er de thver vinter. Slår litt fristveske nedi og lenser noen liter i måneden. Kanskje så mye som opptil 10 liter. Står på land, ingen varme på. Lufteventiler åpne.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

• 3 uker senere...

Var ombord i Amica II for å sjekke forholdene i dag. Hadde tenkt å tømme avfukterbollene. Vi har to slike avfukterboller stående:

002.jpg

Ble litt forundret over at det ikke fantes en dråpe fuktighet i noen av dem. Vi har en frostvakt i salongen nede og en i motorrommet. Båten har ikke vært i bruk siden i julen nå, men vi er ombord ca. hver fjortende dag og kjører mikunien et par timer. Vi har tekstiler og sengetøy liggende ombord og det kjennes tørt og fint ut. Vi lar døra til sovelugaren stå åpen.

Nå lurer jeg på om det virkelig ikke finnes fuktighet å hente ombord eller er det avfukterne som ikke virker? Vi hadde den ene av avfukterne ombord i sommer også og da ble det litt væske i bunnen av bollen når den fikk stå en stund. En av avfukterne står i salongen nede, mens den andre står i sovelugaren. Vi har ikke fuktighetsmåler ombord.

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Jeg har elektrisk avfukter ombord. Den er svært effektiv så lenge ytterdører / ventiler er stengt (innvendige dører er åpne). De første dagene etter et avfukteren er satt på, trekker den ut svært mye vann, men det minker etter hvert. Etter å ha brukt båten, må den naturligvis begynne på nytt med tørkingen. Det anbefales sterkt å ha et hygrometer ombord for å ha kontroll med fuktigheten. Ser av og til båter som ligger i ukevis, kanskje måneder, med dugg på innsiden av vinduene. Her vil jeg tro at eieren før eller senere vil få seg en liten overraskelse!

Det finnes ikke dugg ombord i Amica II og vi kan ikke merke fuktighet noen steder, så jeg er egentlig ikke bekymret, synes bare et er så rart at disse tørballene ikke skal klare å trekke til seg noen ting. Har imidlertid fått lånt meg en fuktighetsmåler, bare jeg får anledning til å hente den, så får vi se hvordan "ståa" er.

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Har også merket at glassfiber lukta nå er mye svakere enn i sommer, som det skrives, denne forsvinner etterhvert, men den blir nok også svakere av lavere temperaturer. Det var iallefall slik i sommer, var det varmt når vi kom ned i båten luktet det mye mer enn om det var kaldt vær...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...