Jump to content

Utrolig mye fuktighet inne i båten.Er det fler som opplever det?

Ribtjenester

Recommended Posts

Temperaturen svinger jo endel i indre Oslfojord, og avfukteren iser jo ned når det er kuldegrader. Ser av bruksanvisningen at den rimer av av seg selv. Det er jo ikke noe varmeelement som gjør det, så det er vel bare omgivelsestemperaturen som smelter isen. Men spørsmålet er: Tar avfukteren skade av å stå i ukesvis å gå med isen på. Det er naturligvis unødvendig, for luftfuktigheten er jo lav ved kuldegrader, men jeg har et stykke å kjøre til havna og kan godt tenke meg å la avfukteren gå kontinuerlig. Noen som vet?

... synes bare et er så rart at disse tørballene ikke skal klare å trekke til seg noen ting.

"Saltet" i tørballen er helt tørt når vi pakker det ut av embalasjen. Det tar derfor noe tid før saltet mettes med fuktighet, og først da drypper det ned i beholderen. Jeg opplever dette hver gang jeg bytter refill ombord hos oss.

Og Ella, dere har vel også hatt en stabil landvindsperiode på namdalskysten de siste tre - fire ukene. Dette innebærer tørr luft og lite mat til tørrballene.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

"Saltet" i tørballen er helt tørt når vi pakker det ut av embalasjen. Det tar derfor noe tid før saltet mettes med fuktighet, og først da drypper det ned i beholderen.

Du er nok inne på noe der Brigg. Tok en sjekk i bloggen og fant ut at vi skiftet saltposene den 7. desember, altså for to måneder siden og vi har vel egentlig hatt ganske tørt vær den siste tiden. Skal bli spennende å lese av hygrometeret i løpet av helga.

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

kansje vi prøver å få båten tørrere en vi har den ellers når den er i bruk - jeg også opplever at i førsten fyller det seg opp i tørrballene 2 stk så dabber det av - resten av vintern blir det nesten ikkeno

har litt varme på i motor rommet

så at det var 35% luftfugtighet og hjemme var det 39

Redigert av jab (see edit history)

I forige båten ,en Årø 30 flybridge båt .Der kjøpte jeg i høst en luftavfukter , da vi hadde mye fuktighet ombord så mye at det var en plage enkelte ganger . Første drøya uka ,tømte jeg rundt 5-6 liter med vann . Så roa det seg ,enten pga kulda eller at jeg fikk tørka den opp litt . I den nye båten har jeg ikke vært innpå tanken å ta ombord luftavfukteren , det er null problem ombord enn så lenge . Så forsetter det sånn ,så har jeg en luftavfukter tilsalgs .Hjemme bruker vi ikke sånn så , vi for se utover om det blir verre når kulda gir seg . Men god lufting er alfa omega ,men skal du være ombord daglig .Så er det greit å ha det varmt også , men ligger den på land i opplag .Så pass på å ha god lufting , gjerne igjennomtrekk da slipper du mya av den fuktigheten .

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Jeg har båten liggende på vannet i Stavanger og her har det vært mild med regnbyger og +grader. De siste par ukene har vi hatt minusgrader og litt snø. Jeg har elektrisk avfukter med hygrostat innstilt på 60% og en varmeovn med termostat innstilt på ca. 7 C. Avfukteren trakk ut ca 1/2-literen i uken på det jevne i november/desember. De siste ukene har beholderen vært tørr pga. det kalde været og jeg regner med at det ikke kommer noe særlig mer før det blir flere +grader og regn igjen.

Jeg holder alle luker stengt, men på åpne båter så blir det lett litt rått under kallesjen og luken ned i salongen er ikke 100% luft tett. Så lenge det er forskjell i fuktighet så "suges" vannet over mot den tørre siden - sånn er det bare :wink: Selv "hermetisk" lukket vil slippe litt fuktighet inn - men da har du et annet problem når temperaturen stiger igjen :diving: og ikke har noe tørrball el. Det beste er vel å la båten "puste" og la fuktighet slippe ut og inn etter behov?

Min elektriske avfukter har ikke tat ut noe fuktighet siden før jul beholderen har vært tom og avfukteren stoppet på hygrostaten som står på 50% jeg har varmovner på ombord så temperaturen ligger på ca 10°C. Nå i helgen var vi på årets første helgetur med påfølgende oppfyring av båten til 24°C. Det var fantastisk tørt og fint i båten og først utpå lørdags ettermidag etter en del steking og koking startet avfukteren. Tror nok den elektriske avfukteren er noe av det beste jeg har kjøpt til båten.

Hygrometer

Det interessante er ikke å måle hvor mye fuktballen har klart å fange, men hvor mye den ikke har klart å fange. På fisketur er man opptatt av hva man får på kroken, ikke hva som er igjen i havet. Når det gjelder avfukter, er man interessert i hva som er igjen i den lukkede atmosfæren man lager når man bestemmer seg for å avfukte et område.

Kjøp et Hygrometer med max/min hukommelse, så kan du se hvor fuktig det har vært i båten siden sist du var der.

De siste 3 årene har jeg kuttet ut varmen ombord når det er kaldt.

Når det er kaldt følger jeg ikke opp annet enn at fuktballene er på plass, men ved værskifte til mildere har jeg dratt ut og fyrt opp. Sitter gjerne et par timer og fyrer, ser på tv og tørker med en klut etter hvert som det tiner på luker og ventiler.

Det har fjernet veldig mye fuktproblemer å ta den lille jobben, og hver gang jeg har kommet ut etterpå har det vært tørt fint ellers og masse vann i fuktkarene/ballene. Der kommer det alrdi noe vann før det blir mildvær.

Dette er ikke lett å forstå. I vår forrige båt var det et evinnelig fuktptoblem. Puter måtte tas hjem om vinteren, ellers ble de vasstrukne. Dette var en Viksund sportssjark på 24 for. Båten vi har i dag er NB 8700. Den har vi aldri fuktproblemer med, kanskje litt i motorrommet, men minimalt.

Vår nåværende båt er riktignok såkalt vinterisolert, men jeg klarer ikke å se at det skulle utgjøre hele forkjellen. Lufting er den samme på begge båtene, to vanlige ventiler i taket.

Selv i stuverom er det helt tørt. I den gamle ble det litervis med vann om vi ikke tok forholdsregler?

Rag

Bruker man 139 kroner på Clas Ohlson, får man et hygrometer/termometer som måler fuktigheten i lufta inni båten. Det registrerer også maks fuktighet, og minimums temperaturen siden sist du var i båten.

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=55508366

Det er greit å tenke på at fuktigheten jevner seg ut, dvs. er lufta fuktig, blir også etterhvert båten fuktig. Det kan ta måneder å tørke opp en fuktig båt hvis man først lar den suge fuktig luft hele vinteren. Løsningen da kan være en slik sak som dette. Slike Avfuktere kommer i mange merker og varianter.

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=50869566

• 1 år senere...
Jeg har slike baller fra Biltema i båten, 2 stk. Var for andre gang i skuta i går, men begge beholderne var tomme! Enten virker dem ikke, ellers er det ikke noe fukt...

Har også hatt tre slike stående i båten i vinter ikke en dråpe vann.. :sad: :sad: Har samtidig de avlange saltposen som er kjøpt på samme sted, de har produsert flere liter med vann og er nå brukt opp og erstattet med to nye poser.

Merklig........ det virker som posene i beholderne inneholder samme "stoffet" og en av beholderne står rett i nærheten av saltposene.

Ikke bestandig at den dyre løsningen er den beste.....

Bruker kun en middels stor Woody avfukter som fåes kjøpt på bla Elkjøp. med varme i tilegg self.. er livredd for og få melkehvit American Cherry innredning som jeg har sett noen båter har fått under den nydelige speillakken.

Skalker alt av luker og avfukteren holder det på ca 53% hele vinteren som er akseptabelt.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Bruker kun en middels stor Woody avfukter som fåes kjøpt på bla Elkjøp. med varme i tilegg self..

Bilde......Pris ??? Forbruk ? Greier den minusgrader eller har du varme på så du har plussgrader inne i båten hele vinteren igjennom?

Har den produsert noe vann nå når det har vært på det kaldeste ?

Det er tørt å fint i båten min nå, har slått av vifteovnen og har kunn to varmerør ombord et på 125 W og et på 60 W.

Tenkt å sette på vifteovnen når det blir varmere i været igjenn, det er vel da faren for fukt, mugg og sopp er størst..... :cryin: :cryin:

Konstigt...

Jag bor i ett område som är känt för fuktiga vintrar med temperaturer omkring fryspunkten.

Förutom de två senaste åren, när jag har upplevt lyxen att stå i en /ouppvärmd/ hall, så har jag haft mina båtar ute under pressenning i 25 år.

Alla luckor har jag haft stängda.

Aldrig har jag haft någon 'torrboll' ombord, aldrig värme mer än när jag varit där och jobbat, aldrig avfuktare, aldrig tagit hem några sängkläder, aldrig ställt nådgra madrasser på högkant, aldrig tagit ut några batterier.....

Och aldrig haft några problem med mögel, dålig lukt eller annat!!!

Kanske lite kondens på insidan av pressenningen på vårarna föralldel men - so what?

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)

Mine erfaringer tilsier at det er best og ikke tilføre noe varme da dette bare skaper kondens og følge problemer av temperatur differansen som lages, dette vises som mugg, kondens, jordslag o.l.

Har kun stånde en avfukter, som avfukter luften før den sender tørr luft ut i kabinen. Båten er av kalesje type og døren inn til kabinen står åpen slik at en ikke kan forstå denne gode virkninge utifra molliers damp diagram. Avfukter er av billig type men stopper opp ved temperarurer under 5 grader. Ved slike temperaturer er luften naturlig tørr om man ikke varmer luften opp slik at den evner og binde vann.

Gleder meg til sol og sommer

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...