dvil Svart 25.Februar.2010 Del på Facebook Svart 25.Februar.2010 Jeg tror at de fleste av de som opplever høy fuktighet inne har lekkasjer gjennom dekk. Og at de som alltid har vann i bunnen av båten aldri vil oppnå like tørt innemiljø som en helt tørr båt. Selv er jeg fersk båteier og vet at tetting av dekk er den første store oppgaven. Det er jo mange muligheter: vinduer, luker, rekkelister, kalesjeknapper, skinner, kabelgjennomføringer osv. Hundrevis av skruer, alle potensielle lekkasjemuligheter. Ofte er alt dette skjult bak fine innredningsdetaljer, slik at små lekkasjer aldri synes. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 25.Februar.2010 Del på Facebook Svart 25.Februar.2010 Jeg har slike baller fra Biltema i båten, 2 stk. Var for andre gang i skuta i går, men begge beholderne var tomme! Enten virker dem ikke, ellers er det ikke noe fukt... I år har jeg ikke slike greier av noe slag, og det var for første gang i fjor, når denne tråden ble startet. Nå har jeg fått parkere innendørs, men uten port, så det vel omtrent som å stå ute under presseningen. Blir spennende å se når jeg skal ha den ut igjen. Alle luker og dører og kallasje står åpent. Den nye båten (Nidelv26), står under pressening utenfor døra her, i den har jeg en såkaldt frostvakt på 200W nedi motorrommet, jeg aner ikke om det hjelper. Forøvrig så bor jeg på indre østlandet og har hatt 15-35 kuldegrader siden jul. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Thorlyn Svart 25.Februar.2010 Del på Facebook Svart 25.Februar.2010 Hei sann Jeg har en slik Finn Erik. Woods heter den og koster den nette sum av 4495.- på elkjøp. Kjøpte den en gang i tiden fordi jeg hadde fuktig kjeller før jeg fikk drenert. den er av kompressor type og avrimer seg selv. Fungerer helt fint ned til - grader. Bruker den ved behov når jeg ser fuktighet blir for høy. Går konstant på høst og vår. jeg har den stående oppe på Byssa med slangen ut i den ene oppvaskummen.. i kjelleren så dro den ut 2 tanker i døgnet så ja den er meget effektiv. En kamerat med seilbåt lånte den da hans billige ikke klarte jobben under den fuktige høst/vinter ifjor. han hadde 99% fuktighet når han slå den på og +3 grader i båten. etter 1 døgn var den nede i respektable 56% fuktighet. Her er beskivelse fra Elkjøp: Avfukter for rom opptil 140 m2. Vanntank på 10,4 liter. En kraftig avfukter som anbefales for rom opptil 140 m2. Vanntank på 10,4 liter. Kan brukes i garasjen, kjelleren, badet o.l. - i det rommet som skal avfuktes. Kan kobles direkte til en slange. Hvit. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Tom Rør Svart 25.Februar.2010 Del på Facebook Svart 25.Februar.2010 jeg har maken, som vi bruker på vaskerommet for å tørke tøy, og den er helt rå.Brukte den i den forrige båten etter en stund ut i forrige sesong, og skulle tro den hadde henta vann i sjøen selv, da den fylte tanken på relativt kort tid.Imponert jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 26.Februar.2010 Del på Facebook Svart 26.Februar.2010 Jeg har akkurat samme erfaring som Ebonita. Varme i båten har bare ført til dritt Jeg har null varme og null fuktproblem. Men, er nøye med å besøke båten i væromslag. Kommer mildvær er det bare å ta med tørre håndklær og tørke over ventiler og vinduer og alt som kan skape dryppkanter. Jeg har liggende tre fuktballer, og de er knusktørre helt til mildværet kommer, men da produserer de vann som bare det. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Lagavulin Svart 26.Februar.2010 Del på Facebook Svart 26.Februar.2010 Mine erfaringer tilsier at det er best og ikke tilføre noe varme da dette bare skaper kondens og følge problemer av temperatur differansen som lages, dette vises som mugg, kondens, jordslag o.l. Jeg har akkurat samme erfaring som Ebonita. Varme i båten har bare ført til dritt Jeg har motsatt erfaring. Har kalesjebåt stående i et båttelt, og nå vet jeg ikke hva dere har brukt av varme, men det er ikke varmen i seg selv som skal sørge for at båten er tørr innvendig. Jeg har en liten varmevifte som sørger for luftsirkulasjon, og skaper dermed et lite overtrykk i båten. Har vært konstannt 35% luftfuktighet i hele vinter, og også i fjor. Det er stillestående fuktig luft som skaper mugg, jordslag osv. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
bølgeskvulp Svart 28.Februar.2010 Del på Facebook Svart 28.Februar.2010 Du har vel gått inn med epoxyskoa dine,davel.... I forhold til lukta. Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 6.Mars.2010 Del på Facebook Svart 6.Mars.2010 Oppnår akkurat det samme med avfukter, og i tilegg så er det tørr luft du sirkulerer i båten. bare gode erfaringer med å kun bruke avfukter. Venter på sommer. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.