Bon Startet 5.Mai.2004 Link til dette innlegget Startet 5.Mai.2004 Jeg har nå avsluttet dagens økt med å forsøke å få ut all luft av dieselsystemet på min Mercruiser D2,8L D-Tronic 1999 modell. "Tur-løpet" på denne motoren er lagt opp som følger; først et Racor-filter/vannutskiller. Så kommer dieselpumpa og til slutt et nytt filter/vannutskiller. På dieselpumpa er det en "hendel" for mauelt å kunne pumpe diesel. I henhold til motorens manual skal det kun luftes ved det siste filteret. Problemet mitt er som følger; Motoren må tørnes på starteren i 5-10 sekunder før den starter. Jeg lufter systemet. Motoren starter med en gang etter dette. Det går så en måned eller deromkring, så er motoren like tungstartet. Dermed er ringen sluttet. I denne forbindelse har jeg noen spørsmål; 1. Kan det være andre ting enn luft i systemet som kan være mulig årsak? 2. Bør jeg lufte på begge filtrene? 3. Vil motoren svive i det hele tatt dersom det er (litt) luft i systemet? 4. Vil eventuell luft i systemet bli ført via retur tilbake til tanken dersom motoren starter? 5. Kan jeg lufte på filtrene mens motoren er i gang, eller vil dette føre til mer luft i systemet? Dersom det til stadighet kommer luft i systemet bør det være en lekasje en eller annen plass, men jeg kan ikke se at det har lekket diesel noen plass. Jeg har ikke selv mye peiling på dette og håper at forumets brukere kan tre støttende til På forhånd takk for svar. Bon Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 5.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2004 Det kan godt høres ut som luft. Lufteprosedyren i manualen bør være grei nok. Kjenner ikke Mercruiser D2,8L spesielt men om du setter en gjennomsiktig plastslange der hvor dieselen går inn på innsprøytningspumpa vil du tydelig kunne se om der er luft. Om denne slangen settes etter siste filter må du være svært nøye med at du ikke får smuss i dieselen, det kan fort bli dyrt....... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 5.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2004 Hei Bon Har akkurat tatt "storservice" på min VP KAD300. Byttet i den forbindelse begge drivstoffiltrene. Passet på å fylle vannutskilleren helt opp med diesel, men gjorde ikke det med finfilteret. Prøvde å starte; maskinen startet greit, men døde igjen etter 7-8 sekunder. Luftet ihht boka; løsnet lufteskrue på toppen av finfilter og pumpet med den manuelle pumpen til det ikke kom mer luft. Pumpet hele tiden mens jeg stengte lufteskruen. Prøvde ny start, men helt dødt, selv med endel trekking på starteren. Neste step var da å lufte på dysehodene; Pumpet ihht boka i ca 30 sek med den manuelle pumpen. Løsnet dysehodemutterene, la et par kjøkkenhåndklær rundt og over dysehodene og gikk og trakk på starteren i ca 3-4 sekunder. Jogget kjapt tilbake til maskinen og trakk til alle dyse hodene, gikk frem igjen og .....startet; broom, .....startet med en gang Vanskelig å si hvor mye luft som var i systemet, men har inntrykk av at det var ikke mye som skulle til for å skape problemer. Dersom du etter litt stilleligge får problemer, vil jeg gjette på en luftlekkasje inn i systemet. Det kan godt lekke luft inn uten at du finner en diesellekkasje ut av systemet. Det skal nok svært lite til før du får problemer, og det er ikke helt enkelt å finne lekkasjen. Gå nøye over slanger og koplinger. Demonter, rengjør og sjekk nøye før du remonterer. Lykke til M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Keiko Svart 6.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2004 hei Kommer det luft i dieselsystemet, så er det "nesten" helt sikkert at det kommer før dieselpumpen. Du har et Racor filter etter tanken, men før dieselpumpen. Her kan det være mye luft i "toppen"" av filtret. Er det pumpe på filtret? Er filtret montert høyere en nivået på dieselen i tanken? Hvis det er pumpe på filtret så må du pumpe og lufte filtret, før du lufter resten av dieselsystemet. Men hvis det ikke er pumpe, og filtret er montert så høyt at det ikke renner ut diesel når du løsner lufteskruen på toppen. Da har du et problem. Med luft.. Sitér dette innlegget Link to post
Bon Svart 7.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2004 Det er pumpe på toppen av Racor-filteret. Når det gjelder høyden på filteret i forhold til tanken, så er filteret høyere enn tank-nivået (1/2 tank). Jeg sjekket i går Racor-filteret, og fant da ut at det står en 2 micron filterinnsats på (kjøpte båten brukt i vinter). I manualen til Racorfilteret står det at det (på primærfilteret) skal være 30 alternativt 10 micron. Tenkte i den forbindelse på at dersom 2 micron-filteret begynner å bli tett, (det vil jo gå fortere tett enn et 30/10 micron-filter), så vil vel systemet lettere kunne suge luft fra en eventuell utett kobling før dieselpumpa? Skal i dag bytte filterinnsats til 10 micron. Skal samtidig gå over alle koblinger for å sjekke at de er strammet skikkelig til. Tenker da spesielt på pumpa til dieselvarmeren som er koblet til Racor-filteret. Bon Sitér dette innlegget Link to post
alf Svart 7.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2004 Har en Mercruiser 4,2l, med samme filterrekkefølgen (racorfilter FØR dieselpumpa). Etter min mening er dette helt idiotisk, da en må suge dieselen gjennom filtret. Det må vel være riktig at filtrene er montert ETTER matepumpa, da ville alle filtrene stå under trykk, og et stort problem (falskluft) ville være eliminert. Jeg har ikke så mye greie på dette, men vær sikker, jeg kjenner problemet!!!! Er det bare Mercruiser som har denne filteroppsettinga??? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.