Jump to content

Hvordan skifte av lexan i vindskjerm

SeaRaymond

Recommended Posts

Min nyinnkjøpte båt har dårlige plexiglass i vindskjermen som jeg ønsker å få byttet, vindskjermen og båt er forøvrig "ny", men noe ukjent har skjedd med vindskjermen slik at den er nokså matt... og som dere ser på det ene bilde er det også en form for krakelering i den ene glasset, en har prøvd polering med autosol, som gir en hvis effekt på vindskjermen forøvrig, men kommer ikke fra at dette barbord buede "glasset" må skiftes.

Etter hva jeg har kommet frem til er "glasset" montert i en aluminiumsramme der sikafleks eller lignende utgjør "pakningen" for selve "glasset"

2 eller 3 mm lexan er innkjøpt, nok til hele vindskjermen forøvrig.

Så hvordan går jeg frem for å få ut det gamle glasset (tenker å bruke dette som mal)

Og hvordan skjærer jeg best til det nye, blir det problemer med å kaldbøye dette på plass?

https://baatplassen.no/bildearkiv/15/15048/pc210261.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/15/15048/pc210272.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/15/15048/pc210292.jpg

Takker for innspill!

Jeg gjorde samme jobben på min båt for 3 år siden, mine gamle ruter var helt krakelert.

Jeg valgte Lexan 3mm sotet. Mine rammer var delte, innerdel og ytterdel. Måtte skjære de løs...plundra endel men fikk de ut til slutt.

Lexan er nokså bøyelige og tror ikke det er noe problem hos deg da buene er såpass store.

Jeg brukte de gamle rutene som mal, skjærte de ut med fintagget blad på vippesaga.

Husk: fjern ikke beskyttelsesflolien før du skjærer ellers får du riper, jeg monterte også filt under på anleggsplata på saga for å unngå riper.

Lykke til :seeya:

Neida, dette er ikke simpel innfestningsmetode:-) Beste som finnes......

Alle ruter i nyere biler er montert med denne metoden. De er garantert tette, lette og demontere, og har "bærende" funksjon.

Når du skal demontere: Bruker du pianotråd, noe lenger enn ruten er høy. stikk tråden igjennom "limet" bra innsiden og ut, både oppe og nede.

Ta tak i endene på utsiden med tenger, (selvlåsende er best), Nå, kan du "sage" ut ruten med tråden. "sag" sakte så ikke tråden blir varm, da ryker den. Den legger seg flatt på innsiden av glasset, og du trar i tråden, vekselvis oppe og nede.

IKKE fjern helt den limen som sitter igjen på rammen, men skjær vekk til det sitter igjen ca. 1 m/m. Det nye limet fester bedre til gammel lim enn

plast / lakk. Ikke berør eller vask den gamle limen. Det finnes en spesiell grunning, men det går uten.

Redigert av rover (see edit history)

Ble også anbefalt plexi, men lexan har det egenskpene som jeg er ute etter for enklest montering, jeg har en buet skjerm og plexi er meget stivt og lar seg ikke kaldbøye nevneverdig, lexan er mykere, noen mener det er for mykt, men jeg føler meg mer komfortabel med å få ett tilfredstillende resultat med lexan, siden denne kan kaldbøyes og derfor er letter å jobbe med i mitt tilfelle, anbefalt 4mm, men jeg bestillte 3mm, da jeg antar den er mer flexibel dess tynnere den er. Hadde det vært en rett rute, hadde jeg kanskje gått for plexi, men jeg har den oppfattning at lexan er mer ripemotstandsdyktig, så igjen... :confused:

lexan fåes i en utførelse som er ekstra motstanddyktig mot riper, mener den heter magneta eller ett eller annet i den dur...

Redigert av SeaRaymond (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...