SeaRaymond Startet 11.Januar.2009 Link til dette innlegget Startet 11.Januar.2009 Min nyinnkjøpte båt har dårlige plexiglass i vindskjermen som jeg ønsker å få byttet, vindskjermen og båt er forøvrig "ny", men noe ukjent har skjedd med vindskjermen slik at den er nokså matt... og som dere ser på det ene bilde er det også en form for krakelering i den ene glasset, en har prøvd polering med autosol, som gir en hvis effekt på vindskjermen forøvrig, men kommer ikke fra at dette barbord buede "glasset" må skiftes. Etter hva jeg har kommet frem til er "glasset" montert i en aluminiumsramme der sikafleks eller lignende utgjør "pakningen" for selve "glasset" 2 eller 3 mm lexan er innkjøpt, nok til hele vindskjermen forøvrig. Så hvordan går jeg frem for å få ut det gamle glasset (tenker å bruke dette som mal) Og hvordan skjærer jeg best til det nye, blir det problemer med å kaldbøye dette på plass? https://baatplassen.no/bildearkiv/15/15048/pc210261.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/15/15048/pc210272.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/15/15048/pc210292.jpg Takker for innspill! Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 12.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2009 Jeg gjorde samme jobben på min båt for 3 år siden, mine gamle ruter var helt krakelert. Jeg valgte Lexan 3mm sotet. Mine rammer var delte, innerdel og ytterdel. Måtte skjære de løs...plundra endel men fikk de ut til slutt. Lexan er nokså bøyelige og tror ikke det er noe problem hos deg da buene er såpass store. Jeg brukte de gamle rutene som mal, skjærte de ut med fintagget blad på vippesaga. Husk: fjern ikke beskyttelsesflolien før du skjærer ellers får du riper, jeg monterte også filt under på anleggsplata på saga for å unngå riper. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 12.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2009 (redigert) Takker for ditt synspunkt og erfaring, det som jeg gruer meg til spesiellt er å få skjært løs den gamle ruten fra sikaflexen eller lignende som er brukt som pakning (er jo en fordel å få det helt ut ettersom en skal bruke det til mal...simpel innfestningsmetode dette Redigert 12.Januar.2009 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 12.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2009 (redigert) Neida, dette er ikke simpel innfestningsmetode:-) Beste som finnes...... Alle ruter i nyere biler er montert med denne metoden. De er garantert tette, lette og demontere, og har "bærende" funksjon. Når du skal demontere: Bruker du pianotråd, noe lenger enn ruten er høy. stikk tråden igjennom "limet" bra innsiden og ut, både oppe og nede. Ta tak i endene på utsiden med tenger, (selvlåsende er best), Nå, kan du "sage" ut ruten med tråden. "sag" sakte så ikke tråden blir varm, da ryker den. Den legger seg flatt på innsiden av glasset, og du trar i tråden, vekselvis oppe og nede. IKKE fjern helt den limen som sitter igjen på rammen, men skjær vekk til det sitter igjen ca. 1 m/m. Det nye limet fester bedre til gammel lim enn plast / lakk. Ikke berør eller vask den gamle limen. Det finnes en spesiell grunning, men det går uten. Redigert 12.Januar.2009 av rover (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 12.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2009 Tusen takk, dette skal prøves, hvor kjøper jeg pianotråd, og er denne i forskjellige tykkelser, kun denne som er sterk nok og egnet? Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 12.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2009 (redigert) Det "må" ikke være pianotråd. Tynn streng 0,5m/m. eller tynnere går. Eller, kanskje du har en gitarstreng? Du kan også kjøpe et rutemonteringsett hos en bilglassforhandler. Da får du ny lim, pianotråd, primer både for glass og lim. Redigert 12.Januar.2009 av rover (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
EmilIA Svart 12.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2009 Er "ripefri" lexan å anbefale egentlig?? Jeg har fått anbefalt et, i følge den lokale lexanlevradøren, bedre plexi produkt. .. noen erfaringer hva som er best? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 13.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 (redigert) Ble også anbefalt plexi, men lexan har det egenskpene som jeg er ute etter for enklest montering, jeg har en buet skjerm og plexi er meget stivt og lar seg ikke kaldbøye nevneverdig, lexan er mykere, noen mener det er for mykt, men jeg føler meg mer komfortabel med å få ett tilfredstillende resultat med lexan, siden denne kan kaldbøyes og derfor er letter å jobbe med i mitt tilfelle, anbefalt 4mm, men jeg bestillte 3mm, da jeg antar den er mer flexibel dess tynnere den er. Hadde det vært en rett rute, hadde jeg kanskje gått for plexi, men jeg har den oppfattning at lexan er mer ripemotstandsdyktig, så igjen... lexan fåes i en utførelse som er ekstra motstanddyktig mot riper, mener den heter magneta eller ett eller annet i den dur... Redigert 13.Januar.2009 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.