Jump to content

Feilkoder på mercruiser motor - hva betyr de?

Yankee

Recommended Posts

Har hatt litt problem med innsprøytningen på min 7.4 mpi. har derfor skaffet meg en diagnoseprogram. Har tatt ut noen feilkoder, men skjønner ikke helt hva de betyr. Er nok ikke god nok på teknisk engelsk...... noen som kan komme med noen tips om hvordan jeg går videre?

Kodene er: 14-colant temperature sensor, 21 maifoild position sensor, 42 electronic spark timing

Se også tråden om justering av tenning.............

Hei. da har jeg sjekket litt på tilsvarende feilkoder på en "amerikansk bil

Feilkode 21. Om dette er feil på gasspjellsillingsføler. Så er sannsynlig feil kortslutning ledningsnett til gods, feil på gasspjellstillingsføler eller motorstyringsmodul.

Feilkode 14. Kan være en gammel feilkode som ligger inne fordi motoren en gang i tiden har hatt for høy temperatur. Eller feil på ledningsnett/sensor.

Feilkode 42 har med tenningssignalets styrke å gjøre til et par av sylinderne muligens 1 og 4. Årsak kan være feil på ledningsnett, motorstyremodul, coil/forsterker. (Har altså ikke noe å gjøre med tenningstidspunkt å gjøre)

NB: Dette er fra feilkodeskjema på et GM-produkt, Bil. Dog man kan ikke utelukke at feilkodene har samme betydning for GM produkter i båt.

Hva jeg ville gjort er å starte med å lete etter ledningsfeil/kontaktfeil i tilknyttning til ovenstående komponenter

Redigert av motor (see edit history)

Vet du hvordan man sletter kodene? For å sikre at koder er aktuelle og ikke gamle feil som henger igjen er det muligens mulig å koble fra batteriet i 60 sekunder. På GM-biler fra disse årstall blir dette gjort.

Start så motoren og kjør den litt. Foreta så en ny feilkodeavlesning. Kommer feilkoden på tempsensor bort så vet du at denne feilkode lå inne fra en tidligere varmgang.

• 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...