Jump to content

Brannslukkere i båt, hva har dere om bord?

milo

Recommended Posts

No er det slik at jeg ikke har opgradert mitt annlegg som mange andre, men har en 2kg pulver montert i stikkøyen, 1 montert ved styreposisjon samt noe som jeg tror er helongass??? :rolleyes: .

eller noe slikt i motor rommet??? Den er vel moden for utskifting uansett når båten er 12 år gammal.

Men det som jeg tar en nøye kontroll på er tilførsel slangene til gassen, dei må skiftes ut hver 5 år :nono: "ELLERS ER DETTE ET FINT TEMA Å FØLGE ME PÅ"

Redigert av Linn Christina (see edit history)

Dette med brann er jo at den trenger O2 for å leve.Ved en brann i motorrommet der det er som på min Viksund 880,at for å komme til med ett håndholdt apperat så må man åpne luken.Ved å gjøre dette vil man tilføre luft noe som forverrer situasjonen,kanskje slår flammene mot en slik at det er umulig å angripe arnestedet effektivt.

Har tenkt på en løsning jeg kunne tenkt meg å realisere.

Det er å borre ett lite hull i dekksluken/motorluken, slik at det er mulig å rette spissen på brannslukningsapperatet i det slik at man kan slokke med ett minimum at lufttilførsel.

Hullet kan man tette med slike diesel eller vanntopp.Ofte er det matter,etc.over lukene,slik at det ikke blir sjenerende og synlig.

Redigert av m/s draugen (see edit history)
En rask sjekk viser at aut. brannslukker, avhengig av størrelse ( 0,7 m3 - 9,9 m3) koster kr. 2000 - 10000. Likevel en gunstig forsikring.

Kilde: Nettbåt båtutstyr.

Slik brannslukkere løses automatisk ut ved temperaturer over 79 grader på monteringsstedet i motorrommet.

Det synes jeg er en billig og god livsforsikring for familien på tur.Har en råd til plottere og andre krims krams til 10-20000,- har en råd til brannsikring også hvis man prioiterer.Er klar over at en brannslukker ikke er så veldig spennende. :smiley:

Jeg var på tur med en kamerat som har en viksund 900 futura til sagvåg i vår 08 Han kjøpt 3 stk "tabeletter" som skal legges i forskjellige plasser i motorommet, hver tabelett tilsvarer 1 kubikk luft, og som eksploderer :crazy: når tempen overstiger en viss grader, det vil si at den kveler flammen p.g.a mangel på oksygen. Dette er godt utprøvd, og funker helt topp. Nå vet ikke jeg hva dette heter, men hvis interesse kan jeg finne ut hva det heter..

Ares skriver:

"Omsetting av apparat med brannklasse E har ikke vert tillatt siden forige år tusen."

Følgende står å lese i en brosjyre fra Brannvernforeningegn:

HÅNDSLUKKINGSAPPARAT

Oftest har man ikke bøtte med vann eller

tepper tilgjengelig. Det skal derfor være

minst ett 2 kg ABE-pulver-håndslukkingsapparat

på et lett tilgjengelig sted for hurtig

bruk om bord. (A betyr at pulveret

slokker brann i treverk, tekstiler o.l., B

brann i brennbare væsker, E i elektriske

anlegg). Større båter bør ha flere apparater.

Da er det kanskje på tide at Brannvernforeningen oppdaterer sin egen brosjyre?

Hvis ABE-apparater ikke lenger er å få kjøpt, er jo den saken grei.

I så tilfelle, har alle de tusener av håndapparater merket ABE også gått ut på dato og bør destrueres?

FAST MONTERT

BRANNSLUKKINGSANLEGG

Et godt hjelpemiddel er et fast montert

brannslukkingsanlegg med en slukkegass.

Båter med innenbords bensinmotorer bør

absolutt ha fast brannslukkingsanlegg, og

det kan gjerne også monteres i båter med

innenbords dieselmotor. Slike anlegg kan

fjernutløses eller være termisk operert, og

slukkegassen fordeles direkte til utsatte

steder i motorrom og tankrom, uten å

måtte åpne lokket over motorrommet.

Dermed unngår man å gi luft og oksygentilførsel

til brannstedet.

Redigert av nimbuster (see edit history)

Her er det veldig viktig å presisere at automatiske slokkeanlegg vil ikke virke hvis motoren er i gang!

Motoren suger noen hundre liter luft i minuttet fra maskinrommet og vil da også suge all slukkegass ut samme vei.

Enten må anlegget være manuelt avfyrbart, eller det må være koblet mot evt motor stopp.

F.eks. Skipskontrollen ved klassing av passasjer båter godkjenner ikke automatiske anlegg.

Redigert av P35 (see edit history)

"I så tilfelle, har alle de tusener av håndapparater merket ABE også gått ut på dato og bør destrueres?"

Nei så ille er det ikke, apparat med brannklasse E kan benyttes og vedlikeholdes.

I dag har vi flg. brannklasser : A - B - C - D - F

Apparatets egnethet i nærheten eller mot eletrisk instalasjon står skrevet på apparatets etikett.

Ares

Jeg var på tur med en kamerat som har en viksund 900 futura til sagvåg i vår 08 Han kjøpt 3 stk "tabeletter" som skal legges i forskjellige plasser i motorommet, hver tabelett tilsvarer 1 kubikk luft, og som eksploderer :crazy: når tempen overstiger en viss grader, det vil si at den kveler flammen p.g.a mangel på oksygen. Dette er godt utprøvd, og funker helt topp. Nå vet ikke jeg hva dette heter, men hvis interesse kan jeg finne ut hva det heter..

Hei, velger å løfte denne jeg,

og så ville det hvert fint å høre litt mere om disse tablettene, hva er slukkemiddelet,pris,hvor kan de kjøpes, ødelegges motor når en får slukkemiddelet i luftinntaket?

1 montert ved styreposisjon samt noe som jeg tror er helongass???

Da har vi Halon 1211 som er KFK gass (Freon) og Halon 1301 som er bromtrifluormetan ble importforbud til Norge av Halon i 1994 og KFK gass i 1995

Denne typen gass ble benyttet i mange Automatiske brannslokkningsanlegg på Båter og oljeplattformer.

Alle halon-anlegg skulle vært tømt og demontert innen utgangen av 1999.

Så da har vi svaret på dette :smiley:

Redigert av Hilmar 2 (see edit history)

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

Dette med brann er jo at den trenger O2 for å leve.Ved en brann i motorrommet der det er som på min Viksund 880,at for å komme til med ett håndholdt apperat så må man åpne luken.Ved å gjøre dette vil man tilføre luft noe som forverrer situasjonen,kanskje slår flammene mot en slik at det er umulig å angripe arnestedet effektivt.

Har tenkt på en løsning jeg kunne tenkt meg å realisere.

Det er å borre ett lite hull i dekksluken/motorluken, slik at det er mulig å rette spissen på brannslukningsapperatet i det slik at man kan slokke med ett minimum at lufttilførsel.

Hullet kan man tette med slike diesel eller vanntopp.Ofte er det matter,etc.over lukene,slik at det ikke blir sjenerende og synlig.

Monter en Fireport !

fireport.jpg

En genial liten sak som man monterer nedi motorrommet og som man stikker slangen til et pulverapparat gjennom , og dermed kan slukke en motorbrann på en "sikker" måte. Koster 114,- veil ut.

Fant den f.eks her

Leif H Strøm importerer den tror jeg...

Her er det veldig viktig å presisere at automatiske slokkeanlegg vil ikke virke hvis motoren er i gang!

Motoren suger noen hundre liter luft i minuttet fra maskinrommet og vil da også suge all slukkegass ut samme vei.

Enten må anlegget være manuelt avfyrbart, eller det må være koblet mot evt motor stopp.

F.eks. Skipskontrollen ved klassing av passasjer båter godkjenner ikke automatiske anlegg.

Dette er viktig!

En dieselmotor stopper ikke av gassen alene.

Autostopp er en ABSOLUTT nødvendighet når en monterer automatiske anlegg!

Jeg foretrekker alikevel manuell utløsning så lenge motoren går, autostopp kan komme på et ubehagelig tidspunkt, der en faktisk vil prioritere å ikke få kuttet motoren uten varsel....

Skal forresten montere et enkelt deteksjonssystem basert på smeltekabel i min Libra 29, et enkelt og funksjonssikkert system, som sammen med en Fireport og et pulverapparat (med BC pulver som gjør mindre skade) skal beskytte "down there"

Sjøfartsdirektoratet tillater ikke automatisk slukking på noen slukkeanlegg i maskinrom (untatt punktslukkeanlegg, dersom man skal være heeelt presis)

Kritisk -men stabilt.....

Den siste setningen din tror jeg du må forklare nærmere. Er litt usikker på hva du mener her.

På den annen side...kjenner du til et system eller hvordan et en autostopp er montert i forb. med aut. brannslukker i motorrom?

Siden et aut. slukkeanlegg ikke vil virke mens motoren er i gang...da vil vel heller ikke en brann/en antennelse oppstå heller, eller? Dersom det ikke er oksygen nok i motorrom til at noe antenner...

Som du skjønner, så har jeg aut. slukker i motorrommet, og i tillegg en manuell utløser montert på akterdekket.

Redigert av nimbuster (see edit history)

Pressisering : Den siste setningen gjelder slukkeanlegg på komersielle fartøy, dvs fiskefartøy, lastefartøy og passasjerfartøy.

Men hensikten bak er klar : bortfallet av motorkraft skal ikke komme som en overraskelse på føreren av fartøyet.

Situasjonen i maskirommet under gange er motsatt av det du beskriver : motoren fungerer som en vifte, og tilfører rikelig med luft, og kombinasjonen er en forbrenningsovn med rikelig trekk......

Dette gir også utfordring på deteksjonssiden når røyken fra brannen suges rett ut av motoren. Selv på store, gjennomprosjekterte maskinrom på avanserte fartøy, blir det gjennomført røyktester med maskineriet på fullt kjør, for å verifisere plasseringen av detektorer. Og det er ikke skjelden at disse må flyttes.

Derfor bruker jeg en smeltekabel med smeltepunkt på ca 90 grader, som jeg legger i slynger under dekk som deteksjon i lystbåten. Da detekterer en over "hele" motorrommet.

Jeg regner med at du har et gasslukkeanlegg av "Clean agent" type. Autostoppen er da som oftest en trykkbryter i utløpsrøret. Denne kobles til stoppmagnet / -ventil på dieselmotor, eller tenning på bensinmotor.

Der finnes fabrikat uten autostopp muligheter. Disse er etter min mening ikke tilfredsstillende når motor er i drift.

Pyrogen (et aerosol slukkesystem) kombinert med en SP1 sentral (som vist her) er etter min mening det optimale slukkeanlegget.

Når tenning skrus på, går anlegget over fra en automatisk modus, til en manuell modus, der deteksjonen varsler, og bruker løser ut manuelt.

Kritisk -men stabilt.....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...