Linn Christina Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 (redigert) No er det slik at jeg ikke har opgradert mitt annlegg som mange andre, men har en 2kg pulver montert i stikkøyen, 1 montert ved styreposisjon samt noe som jeg tror er helongass??? . eller noe slikt i motor rommet??? Den er vel moden for utskifting uansett når båten er 12 år gammal. Men det som jeg tar en nøye kontroll på er tilførsel slangene til gassen, dei må skiftes ut hver 5 år :nono: "ELLERS ER DETTE ET FINT TEMA Å FØLGE ME PÅ" Redigert 15.Januar.2009 av Linn Christina (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ares Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 Kjøper man skummslokkere er det som oftest type AFFF, dette skummet er ikke alkoholresistent. I blyfri bensin er det ulike "alkoholer", disse gjør da at brannen er vanskelig å slokke. Men mot olje , diesel,parafin o.s.v. er skumm glimrende. Dersom du tenker å forsegle en lekasje av bensin med AFFF, så går det greit. Sitér dette innlegget Ares Link to post
m/s draugen Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 (redigert) Dette med brann er jo at den trenger O2 for å leve.Ved en brann i motorrommet der det er som på min Viksund 880,at for å komme til med ett håndholdt apperat så må man åpne luken.Ved å gjøre dette vil man tilføre luft noe som forverrer situasjonen,kanskje slår flammene mot en slik at det er umulig å angripe arnestedet effektivt. Har tenkt på en løsning jeg kunne tenkt meg å realisere. Det er å borre ett lite hull i dekksluken/motorluken, slik at det er mulig å rette spissen på brannslukningsapperatet i det slik at man kan slokke med ett minimum at lufttilførsel. Hullet kan man tette med slike diesel eller vanntopp.Ofte er det matter,etc.over lukene,slik at det ikke blir sjenerende og synlig. Redigert 15.Januar.2009 av m/s draugen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
scania Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 En rask sjekk viser at aut. brannslukker, avhengig av størrelse ( 0,7 m3 - 9,9 m3) koster kr. 2000 - 10000. Likevel en gunstig forsikring. Kilde: Nettbåt båtutstyr. Slik brannslukkere løses automatisk ut ved temperaturer over 79 grader på monteringsstedet i motorrommet. Det synes jeg er en billig og god livsforsikring for familien på tur.Har en råd til plottere og andre krims krams til 10-20000,- har en råd til brannsikring også hvis man prioiterer.Er klar over at en brannslukker ikke er så veldig spennende. Sitér dette innlegget Link to post
Linn Christina Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 Jeg var på tur med en kamerat som har en viksund 900 futura til sagvåg i vår 08 Han kjøpt 3 stk "tabeletter" som skal legges i forskjellige plasser i motorommet, hver tabelett tilsvarer 1 kubikk luft, og som eksploderer når tempen overstiger en viss grader, det vil si at den kveler flammen p.g.a mangel på oksygen. Dette er godt utprøvd, og funker helt topp. Nå vet ikke jeg hva dette heter, men hvis interesse kan jeg finne ut hva det heter.. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 di tablettene vil jeg gjerne høre mere om og hvordan / effektive di er Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
nimbuster Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 (redigert) Ares skriver: "Omsetting av apparat med brannklasse E har ikke vert tillatt siden forige år tusen." Følgende står å lese i en brosjyre fra Brannvernforeningegn: HÅNDSLUKKINGSAPPARAT Oftest har man ikke bøtte med vann eller tepper tilgjengelig. Det skal derfor være minst ett 2 kg ABE-pulver-håndslukkingsapparat på et lett tilgjengelig sted for hurtig bruk om bord. (A betyr at pulveret slokker brann i treverk, tekstiler o.l., B brann i brennbare væsker, E i elektriske anlegg). Større båter bør ha flere apparater. Da er det kanskje på tide at Brannvernforeningen oppdaterer sin egen brosjyre? Hvis ABE-apparater ikke lenger er å få kjøpt, er jo den saken grei. I så tilfelle, har alle de tusener av håndapparater merket ABE også gått ut på dato og bør destrueres? FAST MONTERT BRANNSLUKKINGSANLEGG Et godt hjelpemiddel er et fast montert brannslukkingsanlegg med en slukkegass. Båter med innenbords bensinmotorer bør absolutt ha fast brannslukkingsanlegg, og det kan gjerne også monteres i båter med innenbords dieselmotor. Slike anlegg kan fjernutløses eller være termisk operert, og slukkegassen fordeles direkte til utsatte steder i motorrom og tankrom, uten å måtte åpne lokket over motorrommet. Dermed unngår man å gi luft og oksygentilførsel til brannstedet. Redigert 16.Januar.2009 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Linn Christina Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 di tablettene vil jeg gjerne høre mere om og hvordan / effektive di er Skal finne det ut i helgen hva det heter og kommer med tilbakemeldinger Sitér dette innlegget Link to post
P35 Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 (redigert) Her er det veldig viktig å presisere at automatiske slokkeanlegg vil ikke virke hvis motoren er i gang! Motoren suger noen hundre liter luft i minuttet fra maskinrommet og vil da også suge all slukkegass ut samme vei. Enten må anlegget være manuelt avfyrbart, eller det må være koblet mot evt motor stopp. F.eks. Skipskontrollen ved klassing av passasjer båter godkjenner ikke automatiske anlegg. Redigert 16.Januar.2009 av P35 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ares Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 "I så tilfelle, har alle de tusener av håndapparater merket ABE også gått ut på dato og bør destrueres?" Nei så ille er det ikke, apparat med brannklasse E kan benyttes og vedlikeholdes. I dag har vi flg. brannklasser : A - B - C - D - F Apparatets egnethet i nærheten eller mot eletrisk instalasjon står skrevet på apparatets etikett. Sitér dette innlegget Ares Link to post
milo Svart 16.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 Mye innteresant her nå ja, blir fint å høre om disse boksene som en kan montere. pris, montasje, virkemåte, link. Artig med en slik respons da Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 Selv om pulver er et glimrende slukkemiddel liker jeg det svært så lite da det ødelegger hele båten. Ikke-slokking ødelegger helt sikkert hele båten. Pulverapparatet legger etter seg bakepulver overalt. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
milo Svart 23.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2009 Jeg var på tur med en kamerat som har en viksund 900 futura til sagvåg i vår 08 Han kjøpt 3 stk "tabeletter" som skal legges i forskjellige plasser i motorommet, hver tabelett tilsvarer 1 kubikk luft, og som eksploderer når tempen overstiger en viss grader, det vil si at den kveler flammen p.g.a mangel på oksygen. Dette er godt utprøvd, og funker helt topp. Nå vet ikke jeg hva dette heter, men hvis interesse kan jeg finne ut hva det heter.. Hei, velger å løfte denne jeg, og så ville det hvert fint å høre litt mere om disse tablettene, hva er slukkemiddelet,pris,hvor kan de kjøpes, ødelegges motor når en får slukkemiddelet i luftinntaket? Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 23.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2009 (redigert) 1 montert ved styreposisjon samt noe som jeg tror er helongass??? Da har vi Halon 1211 som er KFK gass (Freon) og Halon 1301 som er bromtrifluormetan ble importforbud til Norge av Halon i 1994 og KFK gass i 1995 Denne typen gass ble benyttet i mange Automatiske brannslokkningsanlegg på Båter og oljeplattformer. Alle halon-anlegg skulle vært tømt og demontert innen utgangen av 1999. Så da har vi svaret på dette Redigert 23.Januar.2009 av Hilmar 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Salt Svart 23.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2009 i "Takaka" har vi et 6 kg pulverapparat. I "Salt" er det et 2 kg apparat. 2 kg er kanskje litt lite, men det var nok standard da båten var ny. Det er sannsynligvis 22 år gammelt, og skal byttes. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Bruningen Svart 23.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2009 Dette med brann er jo at den trenger O2 for å leve.Ved en brann i motorrommet der det er som på min Viksund 880,at for å komme til med ett håndholdt apperat så må man åpne luken.Ved å gjøre dette vil man tilføre luft noe som forverrer situasjonen,kanskje slår flammene mot en slik at det er umulig å angripe arnestedet effektivt.Har tenkt på en løsning jeg kunne tenkt meg å realisere. Det er å borre ett lite hull i dekksluken/motorluken, slik at det er mulig å rette spissen på brannslukningsapperatet i det slik at man kan slokke med ett minimum at lufttilførsel. Hullet kan man tette med slike diesel eller vanntopp.Ofte er det matter,etc.over lukene,slik at det ikke blir sjenerende og synlig. Monter en Fireport ! En genial liten sak som man monterer nedi motorrommet og som man stikker slangen til et pulverapparat gjennom , og dermed kan slukke en motorbrann på en "sikker" måte. Koster 114,- veil ut. Fant den f.eks her Leif H Strøm importerer den tror jeg... Her er det veldig viktig å presisere at automatiske slokkeanlegg vil ikke virke hvis motoren er i gang!Motoren suger noen hundre liter luft i minuttet fra maskinrommet og vil da også suge all slukkegass ut samme vei. Enten må anlegget være manuelt avfyrbart, eller det må være koblet mot evt motor stopp. F.eks. Skipskontrollen ved klassing av passasjer båter godkjenner ikke automatiske anlegg. Dette er viktig! En dieselmotor stopper ikke av gassen alene. Autostopp er en ABSOLUTT nødvendighet når en monterer automatiske anlegg! Jeg foretrekker alikevel manuell utløsning så lenge motoren går, autostopp kan komme på et ubehagelig tidspunkt, der en faktisk vil prioritere å ikke få kuttet motoren uten varsel.... Skal forresten montere et enkelt deteksjonssystem basert på smeltekabel i min Libra 29, et enkelt og funksjonssikkert system, som sammen med en Fireport og et pulverapparat (med BC pulver som gjør mindre skade) skal beskytte "down there" Sjøfartsdirektoratet tillater ikke automatisk slukking på noen slukkeanlegg i maskinrom (untatt punktslukkeanlegg, dersom man skal være heeelt presis) Sitér dette innlegget Kritisk -men stabilt..... Link to post
nimbuster Svart 24.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2009 (redigert) Den siste setningen din tror jeg du må forklare nærmere. Er litt usikker på hva du mener her. På den annen side...kjenner du til et system eller hvordan et en autostopp er montert i forb. med aut. brannslukker i motorrom? Siden et aut. slukkeanlegg ikke vil virke mens motoren er i gang...da vil vel heller ikke en brann/en antennelse oppstå heller, eller? Dersom det ikke er oksygen nok i motorrom til at noe antenner... Som du skjønner, så har jeg aut. slukker i motorrommet, og i tillegg en manuell utløser montert på akterdekket. Redigert 24.Januar.2009 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bruningen Svart 24.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2009 Pressisering : Den siste setningen gjelder slukkeanlegg på komersielle fartøy, dvs fiskefartøy, lastefartøy og passasjerfartøy. Men hensikten bak er klar : bortfallet av motorkraft skal ikke komme som en overraskelse på føreren av fartøyet. Situasjonen i maskirommet under gange er motsatt av det du beskriver : motoren fungerer som en vifte, og tilfører rikelig med luft, og kombinasjonen er en forbrenningsovn med rikelig trekk...... Dette gir også utfordring på deteksjonssiden når røyken fra brannen suges rett ut av motoren. Selv på store, gjennomprosjekterte maskinrom på avanserte fartøy, blir det gjennomført røyktester med maskineriet på fullt kjør, for å verifisere plasseringen av detektorer. Og det er ikke skjelden at disse må flyttes. Derfor bruker jeg en smeltekabel med smeltepunkt på ca 90 grader, som jeg legger i slynger under dekk som deteksjon i lystbåten. Da detekterer en over "hele" motorrommet. Jeg regner med at du har et gasslukkeanlegg av "Clean agent" type. Autostoppen er da som oftest en trykkbryter i utløpsrøret. Denne kobles til stoppmagnet / -ventil på dieselmotor, eller tenning på bensinmotor. Der finnes fabrikat uten autostopp muligheter. Disse er etter min mening ikke tilfredsstillende når motor er i drift. Pyrogen (et aerosol slukkesystem) kombinert med en SP1 sentral (som vist her) er etter min mening det optimale slukkeanlegget. Når tenning skrus på, går anlegget over fra en automatisk modus, til en manuell modus, der deteksjonen varsler, og bruker løser ut manuelt. Sitér dette innlegget Kritisk -men stabilt..... Link to post
skibsplast ohoi Svart 24.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2009 i tillegg til standard brannslukkings utstyr er et brannteppe kjekt å ha for hånden om uhellet skulle være ute Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Mulligan Svart 24.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2009 Brannteppe er viktig. Men like viktig er at alle ombord vet hvor utstyret er. Med denne er det helt klart hvor slukkere og teppe finnes. Det hjelper ikke med all mulig slags raljemikk hvis ingen vet hvor det er. Sitér dette innlegget Link to post
sodne Svart 24.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2009 Eg har ett sånn automatisk halonanlegg i motorrommet, hvis dette er gått ut, hva bytter jeg det med? Vil gjerne ha ett automatisk anlegg i motorrom. Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
skibsplast ohoi Svart 24.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2009 Imponerende Mulligan. Her har du det på stell. Da er det bare å sørge for at alle brukere har satt seg inn i planen. Har du at eget tegneprogram du henter symbolene fra? Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Mulligan Svart 24.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2009 Symbolene er standard IMO symboler, bortsett fra boltesaksa og pluggene, de har jeg kokt sammen sjøl. Slike symboler er å få kjøpt som symbolbibliotek i forskjellge format, f. eks. .dwg. (AutoCAD) Jeg tegner i FastCAD 7. Det leser og skriver ACAD filer. Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 24.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2009 Takk for tipset. Tenkte jeg skulle lage min egen oversikt hjemme, ved hjelp av klipp og lim metoden Fant en rekke symboler her Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Mulligan Svart 24.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2009 Her har du IMO symboler som små JPEG. Ganske nyttig. Du blir veldig godt kjent med båten og ganske komfortabel på hvor ting befinner seg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.