avmønstret5 Svart 12.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2009 Men hva mener du er begrennsningene til skummapparater? Det blir tomt etter du har blunket 3 ganger. Etter mange og lange kurs i brann/havari er det lett å se det menigsløse i at en båt brenner opp i vannet - en tenker bare småpilt med skum eller pulver. En skikkelig spylepumpe på dekk m/slange vil gjøre susen - men ofte er vannskvetten fra bøtta nok. Sitér dette innlegget Link to post
P35 Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Skum er et AB slokkemiddel som uten tilsetting har liten slokkeeffet mot alkoholinnholdige væsker (f.eks. bensin) Dette er ikke riktig, det vil si at en skumslokker er riktig nok en AB slokker, men A=tre(ulme brann) B= Væske brann C=gass. Jeg har også lyst å nevne at brannslokkere er i dag klassifisert etter hvor stort bål/brann det klarer å slokke. F.eks finnes det flere klasser fra 27A opp til 43A bare på 6kg pulver.. Til sammenlikning er de fleste 2kg pulverslokkere klasifisert mellom 8 og 13A og 12kg ligger rundt 55A. Som dere da skjønner er ikke en 6Kg pulver bare en 6Kg pulver, da en faktisk har nesten dobbel slokke effekt i forhold til den andre. Dette er det veldig viktig å sjekke når en kjøper skumslokker, for her er det store forskjeller hvor det finnes 6ltr. skumslokkere som har klassifisering helt ned i 13A - samme som 2kg pulver... Dette er også grunnen til at forsikrings selskapene har satt krav om 9ltr. skum hvis du bytter ut 6kg pulver hjemme i huset ditt. Men det finnes også 6ltr. skumslokkere med 27A slokkeklasse, som tilsvarer minstemålet til en 6Kg pulver. Det er også forskjeller på om en skumslokker er godkjent til å slokke brann i elektrisk. Dette vil i så fall stå som egen tekst på etiketten, som oftest inn til 1000Volt. Skumslokkere tåler som nevnt før ikke frost, men tar som oftest ikke skade av å fryse, annet enn den ikke virker når den er frosset. Håper dette var nyttig informasjon til dere som skal kjøpe brannslokkere. Sitér dette innlegget Link to post
ares Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 "Dette er ikke riktig," skriver P35 Hva er det som ikke er riktig ?????????? Sitér dette innlegget Ares Link to post
Mulligan Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Sånn har jeg det. Men hvor mange slukkere, og hva slags, har jeg? Og hva annet rælemikk finnes? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Jeg vil benytte sjansen til å informere litt med lærdom fortalt meg av tidligere skipper på "Holger Danske". Det har med pulverapparater og lagring å gjøre. De, som mange andre, hadde en øvelse for mange år siden sammen med Oslo Brannvesen. De skulle benytte pulverapparatene som befant seg om bord på "Holger Danske" fordi disse var modne for utskifting snart. Etter hva jeg ble fortalt ble øvelsen avholdt på land, oppgaven var å slukke en brann i gammle bildekk. Hele gjengen sto klar med pulverapparatene og da de ble bedt om å starte begynnte det virkelig å brenne. Hele gjengen pøste luft på bålet..... Det som kan skje med pulverapparater er at pulveret blir til en hard klump i bunnen av apparatet. Dette er spesielt aktuelt på en båt siden slag i bølgene er med på å forsterke effekten. Den beste måten å montere et pulverapparat på i båt er derfor liggende. Hvert år bør man også "riste" apparatet for å forebygge dette, samt å kjenne at pulveret er løst. Det kan man kjenne ved å snu apparatet vekselvis med bunnen/toppen opp og kjenne at tyngdepunktet beveger seg. En annen ting jeg har lyst til å nevne er ved brann i motorrom. Har du dørkluke ned til motoren så vær forsiktig med å fjærne denne. Luftinntakene på siden i båten samt brann får motorrommet til å fungere som en skorstein om du fjerner luka. Løft heller forsiktig på lemmen, stikk slangen på slukkeren inn og spray i vei. Samme problematikk med brann i motor på bil. Håper dette var til opplysning for enkelte, andre var sikkert godt klar over problematikken. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Capitaine Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 (redigert) Hva er det som ikke er riktig ?????????? Det er jo nettopp skum som er velegnet til slukking av branner i brennbare væsker. Skummet kveler brannen. I tillegg har vannet i skumvæsken en kjølende effekt. Skummet kan dessuten lage en "forsegling" oppå den brennbare væsken slik at brannen får problemer med å blusse opp igjen. På grunn av denne egenskapen til skum med å "forsegle", passer den også godt til å forebygge en brann. Dette har du sikkert sett eller hørt om på flyplasser og helikopterlandingsplasser. Her er det ikke uvanlig å skumlegge eksemplevis et fly som har nødlandet selv om det ikke brenner, og selv om ikke flybensin har lekket ut. Men det finnes flere typer skum med ulike egenskaper. Redigert 13.Januar.2009 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Fantastisk imponerende plan, Mulligan! Jeg bejer mig i støvet og må vist i tænkeboks for at forbedre min sikkerhed ombord. Jeg har en 2 kilos håndslukker og et motorrums-system (automatisk) som vist ikke virker. Det er ikke helt tilfredsstillende Work to be done! Andy Sitér dette innlegget Link to post
ares Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 (redigert) ""Det er jo nettopp skum som er velegnet til slukking av branner i brennbare væsker."" Alt dette er vel å bra, men legg merke til hva jeg skrev: Skum (AFFF)uten tilsetting, har liten effekt der alkoholinnhodige væsker brenner f.eks.(bensin) Hva er det her som ikke er riktig ??????? med tilsetting mener jeg ATC Redigert 13.Januar.2009 av ares (see edit history) Sitér dette innlegget Ares Link to post
Capitaine Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Skum (AFFF)uten tilsetting, har liten effekt der alkoholinnhodige væsker brenner f.eks.(bensin)Hva er det her som ikke er riktig ??????? Jeg er ikke helt sikker på hva du er ute etter, men det finnes som sagt flere ulike skumvæsker alt etter hva de skal brukes mot. Skal skummet brukes mot alkoholholdige væsker som du nevner, må det være alkoholresistent. For eksempel oppfyller skumvæsker med benevnelsene AFFF-AR(filmdannende fluorsyntetskum) og FFFP-AR(filmdannende fluorproteinskum) disse egenskapene. Men dette er vel ikke særlig relevant for lystbåter? Her klarer man seg lenge med en skumslokker type AB(sålenge man er klar over at det fryser v/minusgrader og at det blir fort brukt opp). Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Jeg har en haug (6-7 stk) små (1kg?) pulverapparat ombord men disse blir litt etter litt erstattet av 6 kg skum. Har så langt kun et skumapparat men skal supplere med 2 til som plasseres strategisk ihht hvor folk oppholder seg i forhold til utganger/nødutganger. Selv om pulver er et glimrende slukkemiddel liker jeg det svært så lite da det ødelegger hele båten. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
ares Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 (redigert) Det er vel litt av poenget jeg forsøker å belyse, dersom man har bensinmotor ombord så ville jeg ha foretrukket pulver, dersom man ikke har f.eks. AFFF/ATC Har en diesel så spiller det ingen rolle. vedr.tømmetid så har skummaparat generelt lenger tømmetid enn tilsvarende volum pulver. Redigert 13.Januar.2009 av ares (see edit history) Sitér dette innlegget Ares Link to post
m/s draugen Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Skumapparater inneholder vannbasert skum som slukker brannen med kvelning og nedkjøling samtidig. Egnet mot fast materiale og brannfarlig vesker og det er normalt ikke behov for etterslokning med vann. Skumapparater kan ikke oppbevares i temperaturer under 0ºC. Sitér dette innlegget Link to post
P35 Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 AFFF og ATC er i utgangspunktet 2 forskjellige konsentrater som ikke kan blandes. Håndslukkere leveres bare med AFFF konsentrat innblandet godkjent iht NS 3910. AFFF fungerer utmerket til å slukke brann både i bensin og Diesel, men det stemmer at den ikke fungerer mot alkohol holdige væsker som metanol evt flybensin. Tømmetid på skumslokkere er som nevnt lengre, men det er viktig å fremheve den store forskjellen i effekt klasse på de forskjellige skumslokkerene. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 litt historie: http://www.brannvernforeningen.no/index.asp?id=30350 Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Sånn har jeg det. Men hvor mange slukkere, og hva slags, har jeg? Og hva annet rælemikk finnes? Ingen som beit på her Mulligan. Ser veldig profft ut! Tar du en "tour" på oversikten din? Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Mulligan Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Tenkte det kunne være en liten quiz. Sitér dette innlegget Link to post
ares Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 (redigert) Får lyst til å korrigere litt . NS 3910 er standar for vedlikehold av håndslokkere. den sier ingen ting om AFFF elller ATC Standar for godkjenning av slokkere er NS-EN 3 Redigert 13.Januar.2009 av ares (see edit history) Sitér dette innlegget Ares Link to post
Janrik Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 CO2 ses ikke som noe alterativ? Hvorfor ikke? Sitér dette innlegget Link to post
P35 Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 (redigert) Får lyst til å korrigere litt . NS 3910 er standar for vedlikehold av håndslokkere. den sier ingen ting om AFFF elller ATC Standar for godkjenning av slokkere er NS-EN 3 Beklager du har helt rett! Slokkere er godkjent i henhold til NS-EN 3. Co2 er fint til å slokke væske, gass eller elektriske branner, men slokker ikke brann i tre, tekstiler(ulme/glødebrann). Det er også veldig kostbart i innkjøp. Men det er veldig renslig. Redigert 14.Januar.2009 av P35 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 Altså, iflg Brannvernforeringen skal man minst ha ett 2 kg ABE pulver håndapparat ombord, Gjerne større og flere dersom en har større båt. Det er lvfølgelig fullt mulig å ettermontere automatisk brannslukningdutstyr motorrommet...uten at det koster allverden sett i forhold til mulig gevinst og til sikkerhet ombord. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 En rask sjekk viser at aut. brannslukker, avhengig av størrelse ( 0,7 m3 - 9,9 m3) koster kr. 2000 - 10000. Likevel en gunstig forsikring. Kilde: Nettbåt båtutstyr. Slik brannslukkere løses automatisk ut ved temperaturer over 79 grader på monteringsstedet i motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
Goran Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 Co2 er fint til å slokke væske, gass eller elektriske branner, men slokker ikke brann i tre, tekstiler(ulme/glødebrann).Det er også veldig kostbart i innkjøp. Men det er veldig renslig. Husk også at CO2 fortrenger oksygen. Bruker du det "innomhus" er det fare for ditt eget liv, ikke bare brannens liv. Mange som har omkommet pga dette. Co2 har ingen kjølende effekt på brannen, så den kan lett blusse opp igjen, spesielt på væskebranner, der væsken gir sterk avdamping pga temperaturen. En liten gnist, så er den reantent. Ha også røykvarsler ombord, er det viktigste "brannutstyret" ombord Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
m/s draugen Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 (redigert) ved vann får man også et utrolig vanndamp som kan skolde en hvis man er for nære. Ved røykdykking synes jeg det verste er når vi "tåkelegger"ex.tak ved overtenning.En liter vann kommer ned over oss som ca.1400l i vanndamp.Dette gjøe en både svett og varm. Husker første gangen jeg opplevde dette;var sikker på at det brant på skuldrene mine pga.dampen som trengte igjennom klærne. Redigert 15.Januar.2009 av m/s draugen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 (redigert) Falt litt ut her: Er det slik at skum ikke slukker en bensinbrann? Redigert 15.Januar.2009 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ares Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 "Altså, iflg Brannvernforeringen skal man minst ha ett 2 kg ABE " NB! Omsetting av apparat med brannklasse E har ikke vert tillatt siden forige år tusen. Sitér dette innlegget Ares Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.