Jump to content

Brannslukkere i båt, hva har dere om bord?

milo

Recommended Posts

Automtisk slukkesystem er ikke bra. Årsaken til dette vil jeg begrunne med at du allerede har mistet kontrollen over utløsing av slukkemiddelet. Utløsing av slukke middelet bør være en vaier e.l, lokalisert lengst mulig bort fra diesel tk'er / motorrom. I tillegg kan du utsette deg og andre for farlige situasjoner hvis en også har autostopp av motor(er).

For å redusere brannkilder bør en montere fjernbetjening av stengeventiler ut fra dieseltanker, gjerne bare en vaier her også.

NB: Husk og sikre deg mot utløsning av slokke middel når du/andre arbeider i motorrommet eller områder som er beskyttet med fjernslokkingssystem. Ukontrollert utløsning har tatt mange liv, dette er det mange eksempel på i handelsflåten opp gjennom årene. :smiley:

VannTro skrev:
Jeg vil benytte sjansen til å informere litt med lærdom fortalt meg av tidligere skipper på "Holger Danske". Det har med pulverapparater og lagring å gjøre.

Hele gjengen sto klar med pulverapparatene og da de ble bedt om å starte begynnte det virkelig å brenne. Hele gjengen pøste luft på bålet.....

Det som kan skje med pulverapparater er at pulveret blir til en hard klump i bunnen av apparatet. Dette er spesielt aktuelt på en båt siden slag i bølgene er med på å forsterke effekten. Den beste måten å montere et pulverapparat på i båt er derfor liggende. Hvert år bør man også "riste" apparatet for å forebygge dette, samt å kjenne at pulveret er løst. Det kan man kjenne ved å snu apparatet vekselvis med bunnen/toppen opp og kjenne at tyngdepunktet beveger seg.

Håper dette var til opplysning for enkelte, andre var sikkert godt klar over problematikken.

Har lest strengen mye bra i den, men en ting må klares opp om pulverapp..

Det var før det. at noen mente at et år var nok.

Idag sier de at en skal løfte apparatet opp, snu det på hode, legge det inn til øret, så hører en at pulveret detter ned.

DETTE SKAL GJØRES minst HVER 3 TREDJE MÅNED med apparater hjemme.

I båter greier en sikkert og pakke pulveret etter en " donk donk tur "

Så i båt kan en ikke få snudd det ofte nok.

Er manometeret på grønt og pulveret løst så skal ikke "alderen " ha noe og si.

Apparater uten manometer ville jeg styrt unna.

Og som er sagt av Pettersnd.. En bør en ha en pøs (bøtte) med solid håndtak m/tau i lett tilgjengelig

på dekk. (murerbøtt)?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

VannTro skrev:
..........

Den beste måten å montere et pulverapparat på i båt er derfor liggende. Hvert år bør man også "riste" apparatet for å forebygge dette, samt å kjenne at pulveret er løst. .

...........

Men hvor finner jeg ett oppheng til 6kg apparat slik at det kan oppbevares liggende?

Når det oppbevares stående henger det jo bare på "en krok" med en rem rundt og det fungerer jo ikke hvis apparatet skal ligge, da må det jo til en "ramme".

Hafrsfjord skrev:
Men hvor finner jeg ett oppheng til 6kg apparat slik at det kan oppbevares liggende?

Når det oppbevares stående henger det jo bare på "en krok" med en rem rundt og det fungerer jo ikke hvis apparatet skal ligge, da må det jo til en "ramme".

Skipshandlere har skipsbraketter.

Presto har gode braketter, som jeg flere ganger har brukt til liggende apparater

Kritisk -men stabilt.....

Hilmar 2 skrev:
Vel dette med manometer, jeg tømte en brannslukker som hadde stått i en båt en gang, Tømte det helt, Ute naturligvis. Spruta og støva 500 meter utover fjorden! Men når det var tomt sto det fortsatt grønt. Måtte slå på det, da Datt den i bunn :lol::lol:

VELDIG BRA OBSERVERT UNGE MANN.

Det er derfor eldre maskinister ikke kan gå forbi et manometer uten og være bort på det med pekefingeren. :smash:

Redigert av roger-jo (see edit history)

Cerveza skrev:
Denne tråden har fått meg til å innse at jeg (og tilsynelatende en del av dere også), har brukt mer tid og energi på å ivareta sikkerheten ombord i båten, enn hjemme.

Denne tråden har følgelig motivert meg til å bestille et ekstra 6kg pulverapparat til huset.. :smiley:

Hjemme er det ikke pulver....

Har sett for mange skader fra dette... Brannslange er tingen!

Mange som slurver med sikkerheten dessverre. Etter å ha opplevd brann ble jeg mer oppmerksom

Selv har jeg 5 mulige rømning veier. 10 seriekoblede brann og røyk varslere. 4 pulverapparater ++

Men tross alt er det jo familien min det er snakk om. Det mest umistelige jeg har.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Hafrsfjord skrev:

Hvis du legger det tverrskips så slipper du å snu det så ofte. :sailing::giggle:

Bruningen skrev:
...og så er det mye mer effektivt med vann enn pulver hjemme

Lett å bruke for amatørslukkere i forhold til pulverslukker, ingen tømmetid (så lenge du betaler vassavgifta...)

Og jeg lenser båten selv om forsikringen dekker heveningen.....

Er det ikke anbefalt å ikke bruke vann ved brann i olje/fett (les: kjøkken) og elektriske anlegg?

Jeg innbiller meg at det er lett for en amatørslukker (som du så fint formulerte det) å gjøre vondt værre.

For ordens skyld lenser jeg også båten min selv, men den dagen uhellet er ute og båten forliser kommer jeg nok likevel til å finne frem forsikringspapirene..

Bruningen skrev:
...og så er det mye mer effektivt med vann enn pulver hjemme

Lett å bruke for amatørslukkere i forhold til pulverslukker, ingen tømmetid (så lenge du betaler vassavgifta...)

Og jeg lenser båten selv om forsikringen dekker heveningen.....

Håper at du har JORDFEILBRYTER PÅ ALLE KURSER.

Vann er bra hvis en er garantert ikke å treffe på elektriskutstyr.

Ikke noe problem å sette vannslangen rett i sikkringstavlen, så lenge det er ferskvann...380V, 690 V går også.

Har til og med vert med å løse ut vanntåke på 60 MW 22kV trafo med påslått spenning

Frityr slukkes ikke med vann, men heller ikke pulver funker her...

Oljebrann kan man slukke med vann - men krever rett utstyr

milo skrev:
Hei, velger å løfte denne jeg,

og så ville det hvert fint å høre litt mere om disse tablettene, hva er slukkemiddelet,pris,hvor kan de kjøpes, ødelegges motor når en får slukkemiddelet i luftinntaket?

Her er det jo mange fine tips om sikkerheten om bord, og også i huset etter hvert ser jeg, tenker at jeg kjøper inn ett skum og ett pulver, (minst) til båten når sesongen starter, de gamle apparatene blir brukt til øvelse. Pulverapparatet blir liggende. (det nye)

ønsker fremdeles å høre om disse tablettene. er det de samme som en kan montere i TV`n?

:fishing: hei eg har vanntåke apparat med i båten for å sleppa alt pulveret om det sko bli brann i inredning. automatisk brannslukking i motorrom er å anbefale og dette må vara stort nok. har også montert små "granater" med lunte i sikkringskap som løyses ut ved brann samt ein større

"håndgranat" med lunte og manuell utløysing over dieselvarmer og aggregat. desse er kjøpt sjå alf lea i haugesund

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...