Jump to content

Edit History

chrisrik

chrisrik

Det som er fint med nye motorer er digital forbruksmåling. Full kontroll :) Med fuel-logger (jeg har EP-85r) i tillegg på nettverket blir enda artigere.

Forbruk pr nm (med 4-5 desimaler (!?!?))

Forbruk pr time

Gjenstående antall liter på tanken

Rekkevidde i nm, basert på forbruket akkurat nå og antall liter på tanken.

Med lett og rask båt er forbruket ganske jevnt. Men strøm, vekt ombord og sjøforhold påvirker ganske betydelig.

Forøvrig målt en god del på lengre turer og nøyaktigheten på målingen er større enn nøyaktigheten på "hvor fullt jeg har fylt" mellom hver gang. Akkurat nå har jeg 195,6 liter på tanken ?

Det jeg ikke helt har skjønt er de som oppgir snitt forbruk pr time, i mitt tilfelle er det veldig mye lavere enn faktisk snitt forbruk i marsjfart. Men så er dorgefart og marsjfart veldig ulik, så kanskje det gir mer mening i saktegående båter.

Jeg bruker det regnestykket når folk sier at den der motoren må jo være et himla bensinsluker. Da sier jeg at nei, den bruker 0,6 liter i timen på dorging og i snitt rundt 20 liter i timen.

chrisrik

chrisrik

Det som er fint med nye motorer er digital forbruksmåling. Full kontroll :) Med fuel-logger (jeg har EP-85r) i tillegg på nettverket blir enda artigere.

Forbruk pr nm (med 4-5 desimaler (!?!?))

Forbruk pr time

Gjenstående antall liter på tanken

Rekkevidde i nm, basert på forbruket akkurat nå og antall liter på tanken.

Med lett og rask båt er forbruket ganske jevnt. Men strøm, vekt ombord og sjøforhold påvirker ganske betydelig.

Forøvrig målt en god del på lengre turer og nøyaktigheten på målingen er større enn nøyaktigheten på "hvor fullt jeg har fylt" mellom hver gang. Akkurat nå har jeg 195,6 liter på tanken ?

• Create New...