Jump to content

Ubåt mistet i Kristiansand

kristian

Recommended Posts

Vi må passe oss på sjøen her nå. Se hva Dagbladet skriver :

Da Dagbladet i formiddag nærmet seg den 98 meter lange katamaranbåten «Swift» i Skagerrak sør for Oksøy fyr, ble skipets doble maskingevær kaliber 50 bemannet i skuddklar posisjon.

Først formiddag fikk norske militære myndigheter vite hva egentlig som skjer, etter flere anmodninger og purringer om en redegjørelse om hva amerikanerne driver med utenfor de norske fjæresteinene.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/05/04/397511.html (Hele artikkelen)

Ikke særlig åpne med informasjonen de amerikanerene. Utrolig at de kan ferdes med skarpe våpen som de vil  :nono:

Mvh

`MINA`

Ble UTROLIG skuffet da jeg så denne nyheten på TV. Hadde ventet meg at det var en ordentlig ubåt som var forsvunnet på mystisk vis, men så var det bare en ubemannet ROV (de hadde en annen forkortelse for det) som de hadde mistet kontakten med. Det undret meg også at denne ikke flyter opp når sånt skjer, noe som er vanlig blant andre miniubåter, iallfall sivile.

Jeg satt til slutt igjen med et spørsmål: Hva kan være så hemmelig ombord i denne? Avansert teknologi og mye penger er det jo, men statshemmeligheter tror jeg neppe der er...

Jaså, ja... Det var denne Tjøme Radio snakket om på lørdag. De gikk ut med sikkerhetsvarsel for området Byfjorden ved Kristiansand. Der skulle det være mistet en gul torpedolignende gjenstand som var ca 3 meter lang. Ble jo ganske nysgjerrig på hva som egentlig hadde skjedd... :diving

Sto i kjøkkenvinduet i går ettermiddag og så amerikaneren komme inn og ut av tåkedottene

ute på byfjorden. Synes det er litt rart de leter der. Fra såkalte 'pålitelige kilder' har jeg hørt at denne miniubåten kan ha stabilisert seg et sted mellom bunn og overflate. Isåfall er den jo i drift og 'alle' i byen vet jo at elvestømmen går til havs ut i den vestlige strømmen langs kysten, så jeg er enig med fiskeren som uttaler seg her http://www.fedrelandsvennen.no/Nyheter/art...rticleID=209011

Det er meget sannsynlig at saken dukker opp bortved Søgne eller kanskje Mandalskanten.

Så kanskje ny klubb-båt er nærmere enn du tror Ingar.......

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Hei.

Det skulle ikke være noe problem å finne den dersom den ligger på bunnen. Vi har jo en slik AUV i det norske forsvaret også, HUGIN. Den er faktisk utviklet her på Forsvarets Forskningsinstitutt hvor jeg jobber. Så vidt jeg vet har den også vært med i denne "krigen". Den må kunne brukes til å lete etter den amerikanske "slektningen".

Mer om farkosten og prosjektet her.

Bilde   Bilde

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

:flag:

:eek: :eek:USA GIR 1 MILLION DOLLAR I DUSØR TIL DEN SOM FINNER UBÅTEN  :eek:

SJEKK HER: http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/05/10/397967.html

Endret:

Nå er det visst ikke sikkert at det stemmer allikevel:

OPPDATERT: Dagbladet.no er ombord på moderskipet. Det er nå usikkert om denne meldingen medfører riktighet. Vi kommer tilbake med mer informasjon når det foreligger.

:confused::smash: :smash: Oppdatert igjen:

Vi gir en million dollar i dusør til den som finner ubåten, sa Robert Grive til Dagbladet.no tidligere i dag. Han er sjef for marineavdelingen i selskapet Bluefin Robotics Corporation som har laget ubåten.

Nå trekker han altså tilbake utsagnet og sier det er en misforståelse.

:cool::smash::blush:

Fælt som de surrer nå da!! :cool:  :nono:

Regner med at Søgne dykkerklubb finner den i helga.

Skal ha medlemsmøte torsdag og se på en Gimsøy 29 (Taule skrog).

96 modellen er montert av båtbygger, har 127 hk ford ombord i tillegg til to ankerwinsjer, radar, plotter, ekkolodd, bra med septik, ferskvann og diesel. I tillegg er den utrustet med varm dusj på dekk, el-toalett, dykkeleider, vhf, skikkelig lader+landstrøm, masse batterier, lyskaster, kokeutstyr, autopilot og stereoanlegg, kjøl/frys osv.. Det er i tillegg avklart at en stk boks leverpostei som er forvart i kjøleskapet følger med.

Skal prute og se om ikke vi får en pilkemaskin med på kjøpet. Hadde vært artig på fisketurene våre ned til danskekysten.

Hvis vi liker båten blir det kjøp på torsdag, og høy dykkeraktivitet i helga.

Vil gjerne ha tips om båttypen og prisnivå..

Mons

Mons

Så dukket den opp - og visst drev den vestover, som det ble antydet :smiley:. Helt til Rogaland og Stavangerkanten http://aftenbladet.no/nyheter/lokalt/artic...rticleID=199641

Og amerikanerne som drev å lette i byfjorden rundt Kristiansand i 1 uke!

Men å drifte så langt på 12-13 dager? Det er nesten så man kan begynne å lure på om noen av Nato partnerne har villet spille dem ett puss.....  :eek:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Hei.

Avstanden langs kysten fra Kristiansand og til Ølberg er vel ca. 100Nm, og med 12-13 dager (ca.300timer) må farkosten drevet med en hastighet på 0,3knop.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 4 uker senere...

Akk ja, million-finnerlønnen krympet etter hvert.......

http://aftenbladet.no/nyheter/lokalt/artic...rticleID=201497

Dropper finnerlønn

Publisert 5. juni 2004 09:12

Ekteparet Jorunn og Hermund Arnø som fant den savnede amerikanske og ubemannede ubåten til sju millioner kroner på Ølberg 11. mai, fikk i går brev fra den amerikanske marine.

Aftenbladet.no

Der framgikk det at et eventuelt krav om finnerlønn måtte fremmes overfor marinens advokater.

Hermund Arnø begynner å bli temmelig oppgitt av alle spekulasjonene om hvor stor finnerlønn ekteparet kan vente seg.

- Vi har ikke tenkt å fremme noen som helst krav, sier Arnø som begynner å bli lei hele saken. - Det har knapt gått en dag uten at vi er blitt oppringt av ulike medier. Vi har aldri nevnt et ord om at vi forventer noen finner- eller bergingslønn, understreker han.

Han legger til at selskapet som har produsert ubåten tok kontakt for en tid tilbake og fortalte at de skulle få tilsendt en del suvenirer samt tusen dollar. - Suvenirene har vi fått og pengene er sikkert på vei. Det er vi godt fornøyd med. Vi synes tusen dollar er godt betalt for en rusletur på stranden. Men millionærer blir vi altså ikke, humrer Hermund Arnø.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...