kristian Startet 5.Mai.2004 Del på Facebook Startet 5.Mai.2004 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...ticle787819.ece Man får passe seg så man ikke treffer en løpsk ubåt i skjærgården i Kristiansand. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 5.Mai.2004 Del på Facebook Svart 5.Mai.2004 hehe - ja de amerikanerne. Er nok bedre på å ete burgere og mishandle / drepe krigsfanger, og henrette sårete enn å holde styr på "varelageret" sitt da serru.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
`MINA' Svart 5.Mai.2004 Del på Facebook Svart 5.Mai.2004 Vi må passe oss på sjøen her nå. Se hva Dagbladet skriver : Da Dagbladet i formiddag nærmet seg den 98 meter lange katamaranbåten «Swift» i Skagerrak sør for Oksøy fyr, ble skipets doble maskingevær kaliber 50 bemannet i skuddklar posisjon. Først formiddag fikk norske militære myndigheter vite hva egentlig som skjer, etter flere anmodninger og purringer om en redegjørelse om hva amerikanerne driver med utenfor de norske fjæresteinene. http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/05/04/397511.html (Hele artikkelen)Ikke særlig åpne med informasjonen de amerikanerene. Utrolig at de kan ferdes med skarpe våpen som de vil :nono: Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Hebbe Svart 5.Mai.2004 Del på Facebook Svart 5.Mai.2004 Ingen vits i å miste en ubåt vel... Kunne sikkert vært brukbar til moring om en kunne fått festet en kjetting og bøye til den...... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Kenneth Svart 5.Mai.2004 Del på Facebook Svart 5.Mai.2004 Ble UTROLIG skuffet da jeg så denne nyheten på TV. Hadde ventet meg at det var en ordentlig ubåt som var forsvunnet på mystisk vis, men så var det bare en ubemannet ROV (de hadde en annen forkortelse for det) som de hadde mistet kontakten med. Det undret meg også at denne ikke flyter opp når sånt skjer, noe som er vanlig blant andre miniubåter, iallfall sivile. Jeg satt til slutt igjen med et spørsmål: Hva kan være så hemmelig ombord i denne? Avansert teknologi og mye penger er det jo, men statshemmeligheter tror jeg neppe der er... Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 6.Mai.2004 Del på Facebook Svart 6.Mai.2004 Jaså, ja... Det var denne Tjøme Radio snakket om på lørdag. De gikk ut med sikkerhetsvarsel for området Byfjorden ved Kristiansand. Der skulle det være mistet en gul torpedolignende gjenstand som var ca 3 meter lang. Ble jo ganske nysgjerrig på hva som egentlig hadde skjedd... :diving Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 6.Mai.2004 Del på Facebook Svart 6.Mai.2004 Et oppdrag for Søgne dykkerklubb? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 6.Mai.2004 Del på Facebook Svart 6.Mai.2004 Miniubåten er forsvunnet, og det pågår en desperat jakt for å finne den igjen. Foto: US NAVY Ikke rare greiene. Sikkert noen som har tatt den med seg hjem. :diving Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 6.Mai.2004 Del på Facebook Svart 6.Mai.2004 Et oppdrag for Søgne dykkerklubb?Vi har allerede diskutert saken, kunne blitt en fin klubb-båt av dusøren. Men det er vel best at US Navy får prøve seg først... Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 6.Mai.2004 Del på Facebook Svart 6.Mai.2004 Sto i kjøkkenvinduet i går ettermiddag og så amerikaneren komme inn og ut av tåkedottene ute på byfjorden. Synes det er litt rart de leter der. Fra såkalte 'pålitelige kilder' har jeg hørt at denne miniubåten kan ha stabilisert seg et sted mellom bunn og overflate. Isåfall er den jo i drift og 'alle' i byen vet jo at elvestømmen går til havs ut i den vestlige strømmen langs kysten, så jeg er enig med fiskeren som uttaler seg her http://www.fedrelandsvennen.no/Nyheter/art...rticleID=209011 Det er meget sannsynlig at saken dukker opp bortved Søgne eller kanskje Mandalskanten. Så kanskje ny klubb-båt er nærmere enn du tror Ingar....... Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Lars H. Svart 6.Mai.2004 Del på Facebook Svart 6.Mai.2004 Hei. Det skulle ikke være noe problem å finne den dersom den ligger på bunnen. Vi har jo en slik AUV i det norske forsvaret også, HUGIN. Den er faktisk utviklet her på Forsvarets Forskningsinstitutt hvor jeg jobber. Så vidt jeg vet har den også vært med i denne "krigen". Den må kunne brukes til å lete etter den amerikanske "slektningen". Mer om farkosten og prosjektet her. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
GeirFrode Svart 10.Mai.2004 Del på Facebook Svart 10.Mai.2004 :eek:USA GIR 1 MILLION DOLLAR I DUSØR TIL DEN SOM FINNER UBÅTEN SJEKK HER: http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/05/10/397967.html Endret: Nå er det visst ikke sikkert at det stemmer allikevel: OPPDATERT: Dagbladet.no er ombord på moderskipet. Det er nå usikkert om denne meldingen medfører riktighet. Vi kommer tilbake med mer informasjon når det foreligger. :smash: Oppdatert igjen: Vi gir en million dollar i dusør til den som finner ubåten, sa Robert Grive til Dagbladet.no tidligere i dag. Han er sjef for marineavdelingen i selskapet Bluefin Robotics Corporation som har laget ubåten. Nå trekker han altså tilbake utsagnet og sier det er en misforståelse. Fælt som de surrer nå da!! :nono: Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 10.Mai.2004 Del på Facebook Svart 10.Mai.2004 De har nok lett på feil sted. Det de ikke vet er at ubåten befinner seg på Mjøsa. Den ble plukket opp allerede første dagen etter at de mistet den, og brukes nå for å spane på mjøsormen. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 10.Mai.2004 Del på Facebook Svart 10.Mai.2004 ....og brukes nå for å spane på mjøsormen. Ikke vet jeg hvor du får informasjonen din fra, men kilden er tydeligvis velinformert. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 10.Mai.2004 Del på Facebook Svart 10.Mai.2004 haha - siste er at de utlover en dusør på en kasse ØL til finneren. Med de ølprisene vi har om dagen, tror jeg at jeg ville senka den på et dypt sted og ikke sagt det til noen om jeg fant den. En kasse øl da gitt....makan..... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
bliss X Svart 10.Mai.2004 Del på Facebook Svart 10.Mai.2004 Ikke vet jeg hvor du får informasjonen din fra, men kilden er tydeligvis velinformert. Kanskje vha utstyr fra http://www.spyshop.no/ Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 10.Mai.2004 Del på Facebook Svart 10.Mai.2004 Regner med at Søgne dykkerklubb finner den i helga. Skal ha medlemsmøte torsdag og se på en Gimsøy 29 (Taule skrog). 96 modellen er montert av båtbygger, har 127 hk ford ombord i tillegg til to ankerwinsjer, radar, plotter, ekkolodd, bra med septik, ferskvann og diesel. I tillegg er den utrustet med varm dusj på dekk, el-toalett, dykkeleider, vhf, skikkelig lader+landstrøm, masse batterier, lyskaster, kokeutstyr, autopilot og stereoanlegg, kjøl/frys osv.. Det er i tillegg avklart at en stk boks leverpostei som er forvart i kjøleskapet følger med. Skal prute og se om ikke vi får en pilkemaskin med på kjøpet. Hadde vært artig på fisketurene våre ned til danskekysten. Hvis vi liker båten blir det kjøp på torsdag, og høy dykkeraktivitet i helga. Vil gjerne ha tips om båttypen og prisnivå.. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Marwin Svart 11.Mai.2004 Del på Facebook Svart 11.Mai.2004 Ikke særlig åpne med informasjonen de amerikanerene. Utrolig at de kan ferdes med skarpe våpen som de vil :nono:Ikke det minste rart at de må bevepne seg overalt hvor de ferdes i verden, slik de oppfører seg. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Hafrsfjord Svart 11.Mai.2004 Del på Facebook Svart 11.Mai.2004 Og der var ubåten kommet til rette....... på Ølberg på Sola!! Sitér dette innlegget Link to post
torerikb Svart 11.Mai.2004 Del på Facebook Svart 11.Mai.2004 Og der var ubåten kommet til rette....... på Ølberg på Sola!! http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/05/11/398089.html Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 12.Mai.2004 Del på Facebook Svart 12.Mai.2004 Så dukket den opp - og visst drev den vestover, som det ble antydet . Helt til Rogaland og Stavangerkanten http://aftenbladet.no/nyheter/lokalt/artic...rticleID=199641 Og amerikanerne som drev å lette i byfjorden rundt Kristiansand i 1 uke! Men å drifte så langt på 12-13 dager? Det er nesten så man kan begynne å lure på om noen av Nato partnerne har villet spille dem ett puss..... Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Lars H. Svart 12.Mai.2004 Del på Facebook Svart 12.Mai.2004 Hei. Avstanden langs kysten fra Kristiansand og til Ølberg er vel ca. 100Nm, og med 12-13 dager (ca.300timer) må farkosten drevet med en hastighet på 0,3knop. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
camera Svart 12.Mai.2004 Del på Facebook Svart 12.Mai.2004 Det er nok flere enn amerikanerne som har problemer med sine ubåter. Nå letes det i Larviksfjorden også! :diving http://www.op.no/nyheter/article1116740.ece Sitér dette innlegget Turen er over når jeg kommer til land ! Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 12.Mai.2004 Del på Facebook Svart 12.Mai.2004 ....må farkosten drevet med en hastighet på 0,3knop. Lars H. ...som ikke er langt unna hastigheten til Golfstrømmen, skulle jeg tro. M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Hafrsfjord Svart 5.Juni.2004 Del på Facebook Svart 5.Juni.2004 Akk ja, million-finnerlønnen krympet etter hvert....... http://aftenbladet.no/nyheter/lokalt/artic...rticleID=201497 Dropper finnerlønn Publisert 5. juni 2004 09:12 Ekteparet Jorunn og Hermund Arnø som fant den savnede amerikanske og ubemannede ubåten til sju millioner kroner på Ølberg 11. mai, fikk i går brev fra den amerikanske marine. Aftenbladet.no Der framgikk det at et eventuelt krav om finnerlønn måtte fremmes overfor marinens advokater. Hermund Arnø begynner å bli temmelig oppgitt av alle spekulasjonene om hvor stor finnerlønn ekteparet kan vente seg. - Vi har ikke tenkt å fremme noen som helst krav, sier Arnø som begynner å bli lei hele saken. - Det har knapt gått en dag uten at vi er blitt oppringt av ulike medier. Vi har aldri nevnt et ord om at vi forventer noen finner- eller bergingslønn, understreker han. Han legger til at selskapet som har produsert ubåten tok kontakt for en tid tilbake og fortalte at de skulle få tilsendt en del suvenirer samt tusen dollar. - Suvenirene har vi fått og pengene er sikkert på vei. Det er vi godt fornøyd med. Vi synes tusen dollar er godt betalt for en rusletur på stranden. Men millionærer blir vi altså ikke, humrer Hermund Arnø. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.