Jump to content

Granada 31 - Er det noe til båt?

S/Y Emma

Recommended Posts

Hei!

Jeg lurer litt på om noen har erfaringer med Granada 31-båter. Båtene virker romslige og praktiske, men seilegenskapene vet jeg lite om. Har noen her inne erfaringer med slike båter? Egner de seg f.eks. til en jordomseiling?

Jeg ser guttene på "Storefri" seilte til Karibien med en slik båt, men jeg ønsker litt flere innspill. Testen i Seilas (lastet ned PDF fra hjemmesiden deres) sier f.eks. at båten er for lite stiv til en langtur.

Redigert av Steinsvik (see edit history)

I følge Seilmagasinet var kjølkonstruksjonen svak til å begynne med, men etter 1980 ble laminat-tykkelsen økt, men ikke nok. Det ble også gjort en utbedring av rorstammen i 1980 som til å begynne med var for svark og bøyde seg i sideled. Kjølen ble også tyngre i 1980, men stivheten var fortsatt noe skuffende i følge testen. Ser med andre ord ut som at det gjelder å finne en båt bygget etter 1980. Forøvrig fikk den meget god omtale i testen!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

• 1 år senere...

Ohoi,

jeg har hatt Granada 31 i 4 år nå. Mine erfaringer er at det er en kvalitetsbåt med mange fiffige løsninger som gir brede køyer. Innredningen i teak er av god gammel kvalitet som er godt sammenføyd. Litt trang adgang til noen deler av motoren, men det er kuttet ut noen luker i stikkøye og oppbevaringsrom som letter det en del. For full tilgang må man skru ut en luke i cockpitbunnen. det er egentlig bare til motorbytte.

Jeg synes at båten seiler bra. Jeg logget 12,9 på gps'en forbi Jærens rev. det gikk unna og den likte seg. Jeg kan ellers nevne at for et par år siden vant en Granada 31 Seilmakeren doublehanded fra Bergen til Stavanger.

På grunn av den vinklede stevnen får den kortere vannlinje enn moderne båter av samme størrelse. det gjør imidlertid at båten tar sjøen veldig bra og at den holder seg tørr og fin, og at det er lettere å legge inntil med snuten og hoppe i land med en tamp på et svaberg når man legger seg i uthavn.

Båten kom i noen ulike utgaver og noen ble vel også levert som halvfabrikata. det finnes ihvertfall noen som ikke er verftsbygget fra a til å. Blant annet er det noen med blykjøl og noen med stålkjøl. Bly er absolutt å foretrekke på alle måter.

Elvstrøm og Kjærulf har fått mye skryt for båten i flere tester jeg har lest. Jeg har orginalbrosjyren og den gang rettet den seg inn mot luksusmarkedet. Gesten glasfiber hadde visstnok godt ry på seg. Min erfaring er at det er en ganske livlig båt som man ikke bør vente altfor lenge med å reve om man skal ha en behagelig seilas. til gjengjeld kan man seile den også i lite vind. Finner du et velholdt eksemplar så er det en båt som kan anbefales både til seiling og til å feriere i.

Har selv hatt Granada 27, og angrer enda at jeg solgte den.. Kjempefornøyd med båten, og den var langt forut for sin tid på regatta banen, men helt enig at de må reves tidlig. Ellers mange gode løsninger, og veldig romslig ifht størrelsen - det gjelder også G31.

En bekjent av meg har nå sin 4! Granada - han har har hatt 3 stk 27, og eier nå en 31 - og det sier vel sitt...

Sjekket påstanden min tidligere her vedr plassering i OSTAR for Granada 31 Søren Sophie som jeg eide fra 1995 til 2000.

584729821_DPxw3-M.jpg

Det riktige skal være 4. plass i CSTAR (Carlsberg hadde tatt over som sponsor) i 1988.

Da jeg solgte båten stod fortsatt Carlsberg 'race-entry' klistremerket i vinduet.

584729855_4VVzy-M.jpg

(synes dessverre ikke på bildet).

Her er resultatlista.

Skipper	Nationality	Yacht	        Class	Type	LOA	Time D H M	   Class Place
Are Wiig	Norway	SOREN SOPHIE	VI	M	30	26 12 13	4

S/Y Surprise

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...