S/Y Emma Startet 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Startet 13.Januar.2009 (redigert) Hei! Jeg lurer litt på om noen har erfaringer med Granada 31-båter. Båtene virker romslige og praktiske, men seilegenskapene vet jeg lite om. Har noen her inne erfaringer med slike båter? Egner de seg f.eks. til en jordomseiling? Jeg ser guttene på "Storefri" seilte til Karibien med en slik båt, men jeg ønsker litt flere innspill. Testen i Seilas (lastet ned PDF fra hjemmesiden deres) sier f.eks. at båten er for lite stiv til en langtur. Redigert 13.Januar.2009 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Baywatch Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 (redigert) Jeg har ingen erfaring selv, men på Sailguide.com finner du fakta og erfaringsutveksling. Redigert 13.Januar.2009 av S/Y Cleopatra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LarsL Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Granada er velbygde båter. Jeg hadde selv en granada 24 i mange år. Var veldig fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Hadde en Granada 31 i 5 års tid. Veldig fornøyd med den. Den som jeg hadde het tidligere "Søren Sophie" og ble nr 4 (tror jeg det var) i OSTAR i 1987. Den var fram og tilbake over Atlanteren tre ganger såvidt jeg vet. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
avmønstret5 Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 På 80-tallet var det veldig populære på Vestlandet. De lå som regel oppe i toppen av regattaresultatene. Fin innredning husker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 På 80-tallet var det veldig populære på Vestlandet. De lå som regel oppe i toppen av regattaresultatene. Fin innredning husker jeg. Men de var Elvstrøm-båter? Garanti for design og seilegenskaper. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 13.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Godt å høre! Hvordan er dørken/kjølen i båten? Har sett et par steder nå at (i alle fall de tidligere modellene) har en del problemer med svakt kjølfeste og svak bunn. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Mouche Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 I følge Seilmagasinet var kjølkonstruksjonen svak til å begynne med, men etter 1980 ble laminat-tykkelsen økt, men ikke nok. Det ble også gjort en utbedring av rorstammen i 1980 som til å begynne med var for svark og bøyde seg i sideled. Kjølen ble også tyngre i 1980, men stivheten var fortsatt noe skuffende i følge testen. Ser med andre ord ut som at det gjelder å finne en båt bygget etter 1980. Forøvrig fikk den meget god omtale i testen! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
avmønstret5 Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Båten er mer en lettvindsbåt som bør reves tidlig. Jeg har seilt regatta med G 27 som noe av de samme egenskapene. Morsom båt og seile. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 En kamerat av meg har en Granada 910 som han var til karibean med alene. Er mye likt mellom de båtene tror jeg. Mener han har gode erfaringer - særlig etter at han fikk ny motor ombord. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Ja det er en litt nyere båt og litt mindre, men også konstruert av Elvstrøm & Kjaerulf Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Har en kompis med en slik båt. Den seiler bra i sterk vind med hardvindsfokk og to rev. Han gjorde det veldig bra på en av de tøffeste shetland-race de siste årene. Sterk kuling midt i trynet mye av veien. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Papalagi Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Ohoi, jeg har hatt Granada 31 i 4 år nå. Mine erfaringer er at det er en kvalitetsbåt med mange fiffige løsninger som gir brede køyer. Innredningen i teak er av god gammel kvalitet som er godt sammenføyd. Litt trang adgang til noen deler av motoren, men det er kuttet ut noen luker i stikkøye og oppbevaringsrom som letter det en del. For full tilgang må man skru ut en luke i cockpitbunnen. det er egentlig bare til motorbytte. Jeg synes at båten seiler bra. Jeg logget 12,9 på gps'en forbi Jærens rev. det gikk unna og den likte seg. Jeg kan ellers nevne at for et par år siden vant en Granada 31 Seilmakeren doublehanded fra Bergen til Stavanger. På grunn av den vinklede stevnen får den kortere vannlinje enn moderne båter av samme størrelse. det gjør imidlertid at båten tar sjøen veldig bra og at den holder seg tørr og fin, og at det er lettere å legge inntil med snuten og hoppe i land med en tamp på et svaberg når man legger seg i uthavn. Båten kom i noen ulike utgaver og noen ble vel også levert som halvfabrikata. det finnes ihvertfall noen som ikke er verftsbygget fra a til å. Blant annet er det noen med blykjøl og noen med stålkjøl. Bly er absolutt å foretrekke på alle måter. Elvstrøm og Kjærulf har fått mye skryt for båten i flere tester jeg har lest. Jeg har orginalbrosjyren og den gang rettet den seg inn mot luksusmarkedet. Gesten glasfiber hadde visstnok godt ry på seg. Min erfaring er at det er en ganske livlig båt som man ikke bør vente altfor lenge med å reve om man skal ha en behagelig seilas. til gjengjeld kan man seile den også i lite vind. Finner du et velholdt eksemplar så er det en båt som kan anbefales både til seiling og til å feriere i. Sitér dette innlegget Link to post
Dag Erik Svart 9.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2010 Har selv hatt Granada 27, og angrer enda at jeg solgte den.. Kjempefornøyd med båten, og den var langt forut for sin tid på regatta banen, men helt enig at de må reves tidlig. Ellers mange gode løsninger, og veldig romslig ifht størrelsen - det gjelder også G31. En bekjent av meg har nå sin 4! Granada - han har har hatt 3 stk 27, og eier nå en 31 - og det sier vel sitt... Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 10.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2010 Sjekket påstanden min tidligere her vedr plassering i OSTAR for Granada 31 Søren Sophie som jeg eide fra 1995 til 2000. Det riktige skal være 4. plass i CSTAR (Carlsberg hadde tatt over som sponsor) i 1988. Da jeg solgte båten stod fortsatt Carlsberg 'race-entry' klistremerket i vinduet. (synes dessverre ikke på bildet). Her er resultatlista. Skipper Nationality Yacht Class Type LOA Time D H M Class Place Are Wiig Norway SOREN SOPHIE VI M 30 26 12 13 4 Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
ravddo Svart 10.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2010 Det er en Granada 31 som seiler regatta i Kristiandsand. Synes båten går fint det jeg har sett. Han har egen hjemmeside men den er ikke veldig aktiv for tiden. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.