Jump to content

innbrudd i båten min, sutretråd

EmilIA

Recommended Posts

En trist start på dagen i dag. Min lille båt har blitt mishadlet av noen røvere i går kveld/natt. . . forcabin var brutt opp og det meste innvendig var mer eller mindre rasert. . ... huff! Det er så man får lyst til å pønske ut en sjølskudd-patent, for å montere ombord. . . ingenting får stå i fred i dag :-(

Redigert av EmilIA (see edit history)

takk takk alle medbåtmennesker :cheers:

har vært på befaring nå, finner ingenting av betydning som er borte, en del motorolje på tepper og mye deler og rot i balja, ødelagt dør og litt småfiks, gassovn var satt på, og en elektrisk vifte samt allt av lys og lanterner sto på, ellers ikke så verst. . . så lenge di ikke rører 4`taktern så skal jeg vel ikke klage. . . sjølskudd neste!

Alarm hjelper.. skaff dere alarm.. ser de alarm merker går de heller til neste båt uten alarm.

Her er fra når jeg bestilte alarmen:

Artikkelnr. Benevning Antall á Pris Totalt Sum: (varav moms: 757,00) 3785,00

22-865 ALARMKONTAKT (N.C.) 5 59,00 295,00

36-1647 GSM-ALARM 1 2495,00 2495,00

32-1627 IR-DETEKTOR 2 379,00 758,00

32-4332 SIRENE, INNENDØRS 1 139,00 139,00

Forsendelsesmåte: Servicepakke 98,00

Her har jeg tatt med 2 stk IR detektorer, en kan evt. velge å bare bruke en.

Jeg har også tatt med 5 stk magnet kontakter, her må man se hvor mange man trenger.

I tillegg kommer ledninger. :-)

Dette er en enkel sak å koble opp. Bare skaff deg et telenor alarm sim kort (med abb). Så har du det på stell.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

• 3 måneder senere...

Og så var det min tur...

Begynte båtpussen i dag. Båten står på land, og noen har i løpet av de siste par ukene brutt seg inn ved å brekke ut hele hengslefestet til luka. Jeg kan se de har vært inne fordi ting er blitt flyttet på, men hverken reiseradioen eller min gamle autopilot har visst vært av interesse. Så alt i alt koker det ned til en del ekstra jobb med å finne en ny låshengsel som passer til luka, og en ubendig irritasjon over at man ikke kan få ha ting i fred. Men jeg er vel kanskje heldig siden det ikke er blitt ødelagt mer.

Hadde båten på land i fjor vinter, og da var det noen ssom klatret opp og sparket inn luken. De blåste opp en redningsvest og tømte et pulverapprat (heldigvis på dekk!!!!). Skikkelig irriterende. Reint hærverk uten mål og mening. Bestemte meg da for å aldri ha båten på land hele vinteren. Meldte dette til politiet, men regnet med at det var nytteløst. Startet da med litt privat etterforskning, pratet mye rundt omkring med mye folk, og fikk til slutt vite hvem som hadde vært der, og telefon nummer til hovedpersonen. Ringte han, og gjorde en avtale om at han kunne gjøre opp med meg hvis jeg fikk en takst så skulle jeg trekke anmeldelsen. Men han mente taksten ble for høy, så da utleverte eg navnet hans til politiet og han fikk 8000 i bot, og måtte betale erstatning tilsvarende taksten jeg hadde tatt. Har enda ikke fått oppgjøret, men Statens innkrevnings sentral jobber med saken....

Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann!

Når jeg var hos Politiet i fjor på grunn av hærverk i båten var det masse frem og tilbake for å få hjelp. Jeg måtte vente, og til slutt sa jeg at få et skjema så fyller jeg ut en forenklet anmeldelse (fikk lært meg det når jeg hadde innbrudd i bilen - for det er det samme som bortkastet tid) og den nokså hyggelige politibetjenten ble enda hyggligere når jeg foreslå det.

Det syntes han var veldig bra (kan ikke skjønne hvorfor)

Etter en stund et standard brev i posten...

Skjønner at de ikke bruker all verdens tid på dette, for hva skal de gjøre da? De kan jo ikke annet gjøre en å sjekke opp når de kommer over tjuvegods... eller hva kan gjøres når det ikke er tv overvåket område eller noen vitner som har meldt seg?

Om noen bryter seg inn hos meg finner de metanol på spritflaskene....er ikke forbudt å oppbevare slikt. Det er til og med innelåst !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Om noen bryter seg inn hos meg finner de metanol på spritflaskene....er ikke forbudt å oppbevare slikt. Det er til og med innelåst !

Får håpe dette bare er en flåsete bemerkning. I virkelighetens verden vil hvem som helst, også din familie, senere kunne bli bydd på disse drikkevarene. Ungdommer som i spenning prøvde alkohol for første gang. Tror straffen vil bli høy for den som gjør slike ting.

Verre enn selvskudd spør du meg, i og med at det kan ramme totalt uskyldige mennesker.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Om det er en flåsete bemerkning skal få stå ubesvart, men at jeg ikke tolererer folk som har problemer med forskjellen på mitt og ditt skal det ikke være noen tvil om !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

startet litt oppussing av balja i påska, da dukket det opp både sprøyte og spiss mellom puter i cabin. ... koselig. . . . har liggende disse forenklet skjemaer i bilen, men orker ikke å fylle ut, det er jo håplaust... sikkert bra for statestikken, men men. Først besøk i båten, så i bilen. . . VannTro du skal få en ny flaske av meg, hver gang en blir borte hos deg. . . .

Hadde for ca 1 mnd siden innbrudd i båten. Tyvene herjet med elektronikken demonterte og skar over ledninger. Men de stjal bare stereoradioen og atpåtil bruksanvisningen, samt ett par lommelykter.

Fikk faktisk politietterforsker ned til båten for få ta fingeravtrykk.

Tyvene stjal for ca 2000,- men reparasjonen, kommer på nærmere 30000,- med ødelagte luker, montasje og kobling.

Forholdet ble registrert, men det ender vel med henleggelse som vanlig!!!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...