Jump to content

Plassering av redningsflåte, seilbåt

glad

Recommended Posts

Med nyervervelsen (seilbåt) som vi anskaffet oss i sommer fulgte det med en redningsflåte (plastimo, 8-manns versionen av denne).

Denne lå stuet i styrbord luken under benken i cockpiten.

Da den egentlig skulle ha hatt service sist i 2007 tok jeg den hjem i går får å levere den på service (hvor kan man gjøre det i Oslo?).

For å si det forsiktig, så må jeg inrømme at jeg er glad for at båten ikke var på vei ned da jeg gjorde dette, da den veier nesten 50kg, og var ganske krunglete å få ut.

Om redningsflåten skal ha noe for seg, så kan jeg ikke se annet enn at denne må oppå dekk.

Hvordan monteres da denne?

Binder man den da fast på forhånd (i utløseløkken), slik at man mer eller mindre bare kan kutte festene og hive den på sjøen?

Hva er "best practises"?

Tips taes gjerne imot!

(jeg er vel en av de som hadde hatt behov for et slikt sikkerhetskurs...)

Redigert av glad (see edit history)

Er den pakket i bag eller kontainer? I benken ligger den best beskyttet. 50 kilo tror jeg du lett hiver overbord i en nødsituasjon. Har hørt om båter som har fått en stor sjø over seg å den reiste med flåten.

Forslaget mitt er å lage et stativ i benken slik at den ligger høyt og ikke får noen ting over seg. En kan jo stable litt under.

Hei, plastimoflåter kan du ta service på hos Rammsalt på Aaby gård på Vettre i Asker, eller hos Seatronic i Moss. Dersom flåten din ligger i en container kan du kjøpe deg en krybbe hos de du tar service hos, og montere den på dekk. På hyttetaket under bommen er jo vanlig. På en Bav 36 er det vel ikke plass mange andre steder. Serviceverkstedet kan sikkert gi deg noen flere tips og råd.

Redigert av Mergulhito (see edit history)

hei!

Som Mergulhito har funnet ut, så er det en Bav 36 det gjelder. Takk ellers for tips om hvor jeg kan ta service! (når vi først er i gang, hva koster dette ca.?)

Den er pakket i container, og anslagsvis så vil jeg tippe at størrelsen er ca 1 og en halv ganger av hva man ser på bildet til Sun Flyer (om ikke litt mer), altså er en slik monterin som på bildet ikke aktuellt, da båten min også er mindre enn den som er avbildet...

Og som nevnt, det er bare luken i cockpiten eller under bommen som er aktuellt, har jo ikke så mange andre muligheter.

Kanskje jeg likevel skal satse på å ha den i cockpiten (pga holdbarhet), og heller rigge til litt slik at det blir enklere å få den ut?

Som nevnt så er ikke benkene så dype, så det er ikke nødvendig å stable noe under den..

Redigert av glad (see edit history)

Siden flåten er i container er cockpitbenken den siste plassen jeg ville lagret denne. Containeren får egen oppdrift dersom benken fylles med vann og da er det ikke sikkert du vil få denne løs i en stresset situasjon. Containeren beskytter jo flåten mot sollys og været så plaser den utenfor et sted i fritt leide. Foretrekker framdekket framfor akterut da en båt som synker som oftest går ned med hekken først. Ser det nevnes at denne plasseringen kan medføre at den rives løs fra feste. Tror nok at det er større mulighet for at dette kan skje på hekken.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

En ting du skal tenke på om du vil feste flåten på lukegarasjen på en Bav:

Jeg har en 34 (antar veldig lik lukegarasje) og lagde feste til flåte-containeren oppå lukegarasjen. Skrudd med mange gode skruer og sika, og skikkelig dimensjonert webbing med store sjakler.

Men så tok jeg en titt på selve lukegarasjen. Denne er demonterbar i tilfelle problemer med luka, og er festet med 6 stk medium skruer som er skrudd i relativt tynn glassfiber. Jeg vil anta at en brottsjø vil ta med seg hele lukegarasjen dersom en flåte står fastmontert oppå denne. Derfor nødvendig med f.eks 4 syrefaste dekksringer e.l. motert i dekk på sidene av lukegarasjen, og så skikkelige webbingstropper som kan holde på hele flåte-flåtekrybbe-lukegarasje systemet i tilfelle grønt vann over dekk.

S/Y Surprise

Nå blir jeg litt usikker, en del gode argumenter både for og imot her..

Med tanke på nevnt problem med oppdrift (ca 120 liter vs 48 kg vekt), så tror jeg det faktisk ville være lettere å få den ut når benken er fyllt med vann enn om den er tom. I hvertfall slik luken ser ut hos meg.

Å sette den på lukegarasjen (brukte litt tid til å forstå hva du mente :-) er jo også en mulighet.

En annen fordel med å ha den på dekk/lukegarasje er at man får mer stueplass i cockpit.

Et argument mot dette er at det reduserer sikten forover (spiller ingen rolle om du er ute og seiler/er aktiv, men må du gå to døgn for motor i flatt vann er det greit å kunne se 360 grader fra sittende i cockpiten.

Noen som greier å komme med et argument som vil gjøre avgjørelsen enklere? :-)

Siden denne er i container så hadde jeg festet på brakett på rekken akterut.. Lett tilgjengelig fra cockpit og grei montering på den båten du har

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Har du vurdert om du kan klara deg med ein mindre og lettare flåte? Før du kjøper stativ til flåten din, så sjekk kva det kostar å ha service på den.

Det er ein grunn til at Seatronic sine flåtar er rimelege. Dei tek det inn att... Det er skreve eindel om flåtar frå Seatronic her på forumet tidlegare.

Eit anna hensyn er vektplassering.

Såg det var ein som nevnte plassering under bommen og hydrostatutløysar. Kva skjer om båten er på veg ned og flåten bles seg opp under riggen?

Dersom du kan klara deg med ein mindre flåte, så hadde eg gått for stuerommet.

Ask

Service: 3000 for arbeidet og +/- 4000 kr for erstatte utstyr som har gått ut på dato ifølge Rammsalt (hvert 3 år, 2330 i året da omtrent).

Egentlig så ville en mindre flåte ha gjort nytten, da jeg aldri drar langt ut med mere enn 6 om bord (som regelmindre), men det er jo også et kostnadsspørsmål. Jeg får vel neppe solgt den jeg har, og ny flåte er jo ikke så billig heller. Så frem til den jeg har må kondemneres (forhåpentligvis ikke brukes), så kommer jeg til å ha denne litt for store 8-manns flåten.

Jeg tror, alt i alt, at jeg kommer til å gå for en løsning i stuerommet, men at jeg samtidig kommer til å orne slik at det skal bli så lett som absolutt mulig å få den ut.

Det er ein grunn til at Seatronic sine flåtar er rimelege. Dei tek det inn att... Det er skreve eindel om flåtar frå Seatronic her på forumet tidlegare.

Dersom du kan klara deg med ein mindre flåte, så hadde eg gått for stuerommet.

Ask

Hei Ask

Mener du at Seatronic selger brukte flåter som nye uten å oppgi dette til kunder.

Vi prøvde med vår flåte i stuerom/rom for flåte. Kone/barn har jo ikke mulighet å få denne på havet. Men, når flåten endelig har kommet på dekk skal den festes til båt, lett å glemme i et stresset øyeblikk. Synes da det er bedre å ha alt klart inkl. hydrostatutløser.

Redigert av hei (see edit history)

Jeg ville plassert den på dekk. Det kan være flere grunner til at du trenger flåten. En ting er at båten tar inn vann, men en eventuell brann

vil jo oppstå nede med stor sannsynlighet og da kan det være greit å ha den på dekk. Finnes flere måter å feste den på. På det litt dårlige bildet

som er vedlagt så er den stroppet fast på en Bavaria 46 Cruiser.

baatplasssen.jpg

"Hei Ask

Mener du at Seatronic selger brukte flåter som nye uten å oppgi dette til kunder."

Nei det har eg ikkje grunnlag for å meina. Det eg prøvde å seia var at serviceen er dyr. Tidlegare samla dei opp mange flåtar og sendte dei til Tyrkia. Om dei gjer det framleis veit eg ikkje. Dei som ikkje rakk denne forsendinga fekk blø på pungen. (Eg har sjølv kjøpt flåte hjå Seatronic.)

"Vi prøvde med vår flåte i stuerom/rom for flåte. Kone/barn har jo ikke mulighet å få denne på havet. Men, når flåten endelig har kommet på dekk skal den festes til båt, lett å glemme i et stresset øyeblikk. Synes da det er bedre å ha alt klart inkl. hydrostatutløser."

Det burde vel vera råd å festa lina i botnen av stuerommet?

Når det er tid for å gå OPP i flåten så flyt den vel opp av stuerommet. Dersom båten brenn er det sjølvsagt ei anna sak.

Ask

Den beste plasseringen er i eget dedikert stuerom/ uke på de båtene som har dette. Hvis ikke, mener jeg den er best i cockpit stuesrom både med container og med bag men at det må gjøres slik at man med rimelig tid får den frem. Min begrunnelse er som følger:

Blir ikke like lett stjålet

Er beskyttet fra mast som faller eller store brottsjøer

trenger den plassen som er på pushpit til andre ting

Hvis båten går rundt vil ikke flåten blåse seg opp

Det siste skjedde jo med den Beneteau Oceanis'en Ocean Madam i Biscaia som ble rapportert av MAIB : http://www.maib.gov.uk/publications/invest...ion_reports.cfm

Jeg her også reflektert litt over hvorfor det er slik at man har innstillingen at man har så dårlig tid hvis man skal hoppe i rendingsflåten? Det er sikkert tilfeller at man har det, men ikke nødvendigvis? Bortsett fra brann sier man jo gjerne at tidspunktet for å hoppe i redningsflåten er når man må hoppe opp for å komme oppi. Dvs når båten har sunket helt. og det tar jo litt tid med mindre man har blitt kjørt i senk av noe stort.

Dette er uanett bare teori, har (heldigvis) aldri hatt behov for flåten.

Redigert av Krimart (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...