The Gannet Svart 15.Januar.2009 Del på Facebook Svart 15.Januar.2009 En flåte i en cockpitbenk vil også ligge i et mye bedre miljø. Har selv vært med på å åpne flåter for inspeksjon som har vært utsatt for vind og vær. Hvis forseglingen ikke har vært 100% tett så har flåteduken ligget i saltvann/vann og morknet slik at det er kassaksjonsgrunnlag. En flåte i en benk er muligens tyngre å få på sjøen, men hva med å blåse den opp der den er? Er båten på vei ned så vil flåten fylle hele cockpiten og du kan så gå opp i den. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 15.Januar.2009 Del på Facebook Svart 15.Januar.2009 Personlig likte jeg plassering til Geir T bra... her er flåten lett tilgjengelig og "intet" hindrer den i blåse seg opp om den er utstyrt med hydrostatisk utløser. Det er ikke noe krav om at hverken kjærringa eller ungene skal kunne får den opp ev en benk i cockpiten som jeg for øvrig trenger til oppbeavring av annet.. For meg handler dette om sikkerhet og da skal flåten henge på en brakett på yttersiden av båten ett eller annet hensiktsmessig sted, primært akterut.. Den gangen yrkesbåtene pakker redningsflåtene inn i benker og skott så skal jeg også ta dette opp til vurdering, men det er ikke sikkert konklusjonen min blir noe annet av den grunn... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sun Flyer Svart 15.Januar.2009 Del på Facebook Svart 15.Januar.2009 Er det ikke naturlig å skille mellom lagring av flåte og montering ved seilas? Har inntrykk av at noen ikke skiller her. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Gunga Din Svart 15.Januar.2009 Del på Facebook Svart 15.Januar.2009 I en annen tråd her ligger Regattareglerne.......ofte så ligger det ju litt tenking bak sådana regler .......så her står det om plassering av flåten... 4.20.3 Plassering og pakking av redningsflåte (r.) Redningsflåten skal være enten; a) pakket i en stiv container eller beholder og stuet på dekk eller i cocpit, eller b) pakket i en stiv container, beholder eller bag og stuet i et spesielt stuerom som åpner direkte til dekket, og som bare inneholder flåten(e), under forutsetning · (i) hvert stuerom er vanntett eller selvlensende (selvlensende stuerom regnes som en del av cockpit, unntatt når det ligger fullstendig over dekksnivå se OSR 3.09); og - · (ii): deksel over stuerom må kunne åpnes under vannpress; og · (iii) stuerommet er konstruert og bygget slik at flåten kan sjøsettes enkelt og raskt, eller · (iv) (gjelder kun for en båt som har bygge- eller seriedato før 6/2001) flåte® pakket i bag ("valise"), og som veier mindre enn40 kg kan stues på sikker plass under dekk, i nærheten av nedgangen fra cockpit. · (v) Det anbefales på det sterkeste at redningsflåter blir plassert i henhold til (i), (ii) og (iii) over, og · (vi) At flåte som veier over 40 kg skal stues på en slik måte at den kan dras eller skubbes ut i sjøen uten noe vesentlig løfting, og · (vii) At utløserlinen skal være festet til et sterkt punkt om bord http://www.trondhjems-seilforening.no/arkiv/sikkerhet.pdf personligen liker jeg en plassering akterut på pushpit ! gärna med separata festen ned i dekk eller akterspeil det finns ett problem, som jeg ser det, med GeirT's lösning, og det er vid havnemanövrer alt. regattaseiling, jeg vill ikke ha noe som kan hake fast i annet utenför relingslisten på siderne av båten. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
glad Svart 15.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2009 En snakker om 50 kg for en 6 manns fl. På meg virker det svært mye, jeg har en 6 manns i beg fra Seatronic..og bærer den lett, eller er jeg bare så sterk? Jeg har nevnt 50kg for en 8 manns flåte. Her står det til og med at den veier 69 kg. Hva vet jeg. Er litt usikker på nøyaktig hvilken modell jeg har, har ikke veid den selv for å si det sånn. Jeg er forøvrig også av den oppfatning at en båt sjeldent går ned på en blunk, selv om dette selvsagt kan skje. I og med at flåten min er såpass stor i forhold til båten, så vil jeg ikke kunne montere den akterut slik som diskutert og vist på bilder her, selv om jeg er enig i at det hadde vært en veldig god løsning! Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 15.Januar.2009 Del på Facebook Svart 15.Januar.2009 Det primære for meg er at flåten skal kunne utløses enkelt og hurtig under alle forhold. At den kan lettere stjeles ved å henge utendørs eller er utsatt for vær og vind - syntes jeg er underordnet. Flåten har vi kun ombord ved lengre havkryssninger. Da har den en splint i utløserkroken som trekkes ut for å fjerne rustfritt metallband som holder den i braketten. I tillegg - ett par nylosstropper som ekstra sikring som kuttes med kniv som henger ved siden av. Når vi ligger i havn tar vi ut splinten og erstatter den med en solid hengelås som tyverisikring. Som Gunga Din kommenterte kan den komme i veien ved manøvrering. Men det er ikke plass nok på push-pit'en bak. Av den grunn fortøyer vi helst med BB side til kai og henger gjerne en smal fender på utsiden av flåten ved behov. Det går greitt å fortøye med SB side til også. Båten er bredest midtskips og flåten er da normalt ikke i veien. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Marulf Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 Tar opp denne gamle tråden. Jeg har flåte i bag som blir lagret inne i båten. Under seilas blir den plassert i benk i cockpit, noe som kanskje ikke er ideelt med tanke på tilgjengelighet. Ser at Sun flyer har en tilsvarende flåte montert på pushpit med stropper. Er det slik at flåter i bag også kan monteres utendørs uten å ta skade av dette? I så fall vil jeg montere min på dekket foran sprayhood i dertil egnet krybbe. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 (redigert) Er det ikke mulig å få den ompakket i en container, så kan en henge den bak eller på dekk. Selv den "svakeste" ombord bør kunne løse ut flåten. Redigert 3.Januar.2010 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marulf Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 Ja det er jo en mulighet, men en dyr en mistenker jeg. Om flåten klarer seg utendørs i bag så hadde dette vert det beste. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 Klarer & klarer...problemet er kanskje mest solskader over tid og korrosjon pga salt da en slik bag er lite tett. Det er jo en mulighet å plassere den sentralt ombord på lengre turer, og å stue den tørt når en ikke bruker båten. Men det går jo kanskje litt ut over sikkerheten da. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 Eg har en 8 manns Seago i kontainer liggende i sb. cocpitbenk. Den har godt taufeste innv. i benk og rommet er tett og drenert med slange overbord. Men trur flåten veg 45 kg så eg er ikke heilt overbevist om at dette er rett plass. Trur nok på hekk eller foran sprayhood hadde vært bedre. Så har eg god tru på hydrostatutløser. Havner man på taket så er det ihvertfall en trygghet. Kan ikke si meg enig i at flåten kun skal være med på lengre turer. Ved turer på tidleg vår eller sein høst så kan 100 meter ifra land være nok til ikke å overleve. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 4.Januar.2010 Del på Facebook Svart 4.Januar.2010 (redigert) Nei, jeg mener ikke "å være med" men å plassere den lett tilgjengelig. f.eks på dekk og stuen den vekk f.eks cocpitbenk når båten ikke er i bruk. Redigert 4.Januar.2010 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 4.Januar.2010 Del på Facebook Svart 4.Januar.2010 Tenkte ikke på deg pettersand, trur det var geirT som nevnte noe om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.