Jump to content

Vann i olja på 280 drev?


KSE

Recommended Posts

Hei

 

For det første: Det er fylt gear olje på drevet mitt. Etter litt nyttig lesning her på forumet ser jeg at det er feil. Det skal fylles motorolje på 280 SP drev. Er det et problem i seg selv?

 

For det andre: Jeg har helt skrekken for å få vann i olja... Hvor mye gråfarge/hvitfarge skal det være på olja før man kan konstatere at den er befengt med vann? Tappet nylig av litt i bunnpluggen på drevet. Fargen var ikke kullsvart, men jeg måtte ut i dagslys for å konstatere at oljen ikke var helt svart (båten står inne om vinteren). Har kjørt en sesong med gear olje på drevet. Om gearolja var kullsvart i utgangspunktet ved påfylling, vet jeg ikke.

Link to post

Ikke for å gjøre deg mer urolig, men skal oljen være kullsvart? syntes ikke det hørtes bra ut i det hele tatt, i gearet skal ikke oljen bli spesiellt missfarget. Dersom den f.eks har gått fra brun eller grønn til svart ville jeg mistenkt varmgang "brent olje", jeg har kun kjentskap til mercruiser drev , der oljen har nærmest samme klare fargen etter 100-200 timer drift så den hadde som ny.

 

Om den forøvrig har antydning til lys/grå farge er det vann i oljen mer eller mindre, dette ville jeg funnet årsak til og utbedret, drevene er ogfte utsatt for svært store påkjenninger, og det er ikke mye toleranse angående oljekvaliteten før det kan havarere. Anbefaler i høyeste grad orginal olje på mercruiserdrevene, noe som jeg har en oppfattning av at "alle" også følger.

Link to post
Det skal fylles motorolje på 280 SP drev. Er det et problem i seg selv?

280 SP drev skal ha motorolje ja, men 280 DP skal jo ha girolje (GL5).

Hvor stor fare det er å benytte girolje på SP drev er eg usikker på men eg kan ikkje helt se den store forskjellen på desse dreva. DP drevet har to akslinger nederst som går hver sin vei men drevet ellers er jo ganske likt.

At olja skal bli mørk pga at det er girolje får eg ikkje til å stemme.

På mitt drev ble olja aldri mørkere enn som ny, men som regel ble den litt lysere og hvitere som er tegn på vann i olja.

Du skriver at du tappet av litt olje, kanskje resten ser bra ut?

Om alt olja er mørk på farge er det nok lurt å kontrollere lager i drevet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...