KSE Startet 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Startet 14.Januar.2009 Hei For det første: Det er fylt gear olje på drevet mitt. Etter litt nyttig lesning her på forumet ser jeg at det er feil. Det skal fylles motorolje på 280 SP drev. Er det et problem i seg selv? For det andre: Jeg har helt skrekken for å få vann i olja... Hvor mye gråfarge/hvitfarge skal det være på olja før man kan konstatere at den er befengt med vann? Tappet nylig av litt i bunnpluggen på drevet. Fargen var ikke kullsvart, men jeg måtte ut i dagslys for å konstatere at oljen ikke var helt svart (båten står inne om vinteren). Har kjørt en sesong med gear olje på drevet. Om gearolja var kullsvart i utgangspunktet ved påfylling, vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 EP-tilsetninga kan være uheldig i gear som ikke skal ha slik tilsetning. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Ikke for å gjøre deg mer urolig, men skal oljen være kullsvart? syntes ikke det hørtes bra ut i det hele tatt, i gearet skal ikke oljen bli spesiellt missfarget. Dersom den f.eks har gått fra brun eller grønn til svart ville jeg mistenkt varmgang "brent olje", jeg har kun kjentskap til mercruiser drev , der oljen har nærmest samme klare fargen etter 100-200 timer drift så den hadde som ny. Om den forøvrig har antydning til lys/grå farge er det vann i oljen mer eller mindre, dette ville jeg funnet årsak til og utbedret, drevene er ogfte utsatt for svært store påkjenninger, og det er ikke mye toleranse angående oljekvaliteten før det kan havarere. Anbefaler i høyeste grad orginal olje på mercruiserdrevene, noe som jeg har en oppfattning av at "alle" også følger. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Svartfargen kan komme av feil olje. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Det er brukt både gearolje og motorolje på disse drevene. VP sa til meg at jeg skulle fortsette å bruke det som var brukt før. Uansett hvilken olje du bruker, skal ikke den være svart. Sitér dette innlegget Link to post
Bømlafjord Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Det skal fylles motorolje på 280 SP drev. Er det et problem i seg selv? 280 SP drev skal ha motorolje ja, men 280 DP skal jo ha girolje (GL5). Hvor stor fare det er å benytte girolje på SP drev er eg usikker på men eg kan ikkje helt se den store forskjellen på desse dreva. DP drevet har to akslinger nederst som går hver sin vei men drevet ellers er jo ganske likt. At olja skal bli mørk pga at det er girolje får eg ikkje til å stemme. På mitt drev ble olja aldri mørkere enn som ny, men som regel ble den litt lysere og hvitere som er tegn på vann i olja. Du skriver at du tappet av litt olje, kanskje resten ser bra ut? Om alt olja er mørk på farge er det nok lurt å kontrollere lager i drevet. Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Husk at riktig olje-NIVÅ også er viktig! For mye olje kan "sprenge" simringer med vanninntrenging som resultat... Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
KSE Svart 15.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 Akkurat. Var redd for at dette ikke var helt bra ja. Tror jeg vil levere det inn til Volvo verksted for vurdering og service. Må uansett skifte belger før sesongen. Er det mye jobb å demontere drevet? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 ikke mye jobb og ta det av, henger bare i 2 stk opphengsbolter, styrehjelm og gearwire. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.