Executive Startet 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Startet 14.Januar.2009 Har noen noen gode eller dårlige erfaringer med denne motoren? Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
JonnyBoy Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 (redigert) Dette er en motor som kom på markedet midt på 80-tallet, da under navnet BMW Marine D636 TA. I 1988 (tror jeg) overtok Mercruiser, og motoren ble hetende Mercruiser 636 D-TA. Etterhvert som motoren ble oppgradert, skiftet den betegnelse til D219 Turbo AC og til slutt D3.6L. Generelt er dette god sliter, med lite moderne elektronikk som kan gå feil. Effektuttaket er beskjedent i forhold til moderne maskiner, men man må selvsagt passe seg for eksemplarer som har vært hardt kjørt eller vært montert i for tung båt. Hvis alt er i orden, skal den være lettstartet og så godt som røykfri. Vær obs på at motoren har separate topper, noe som gjør den litt følsom. Etter mitt skjønn bør man være svært påpasselig og sørge for at en slik motor kjøres fint opp og ned, slik at man unngår hurtige temperaturforskjeller. Dersom det først går galt, er motoren lett å skru på og alt av deler er fortsatt tilgjengelig, se f.eks her. Redigert 14.Januar.2009 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
AlfArie Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Har forløperen til motoren du lurer på, BMW D 636. Hatt den i tre sesonger, den har gått ca. 2800 timer, kun byttet filtere, olje og sink etter hver sesong. Under navnet BMW fikk den et dårlig rykte p.g.a. varmgang, noe importør rettet opp ved å endre vannstrømmen i varmevekseleren og ekstra oljekjøler. BMW solgte hele konseptet til Mercruiser og den ble da til D 3,6L og D 4,2L. De første mod av Mercruiser var identisk med BMW. Blokka er VM. Ryker ikke ved oppstart kald motor. Mercruiser endret etter hvert litt av det som "henger" på blokka. Luftfilterboksen m/luftfilter, oljefilter ble flyttet bakover på blokka med to slanger til "gamle" filterholder og inn/utløp av vannet til varmeveksler. Det blir sagt at en må være forsiktig ved oppstart og stopp av motoren, at en lar den få jobbe rolig opp til arbeidstemp og kjøre den rolig de siste minuttene føre stopp. Toppene skal vist være det svake punktet dersom dette ikke gjøres. Noe en bør gjøre med alle motorer etter min mening. Mange av de motorkyndige jeg har snakket med mener at det kun bør brukes Quicksilver frostvæske, skummer mindre? Så til spørsmålet. Jeg mener det er en bra motor. men jeg er innhabil. Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 14.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Takk for nyttige svar. Med andre ord burde ikke kjøp av lett drevet båt med denne motoren være høyrisiko dersom motoren er i normalt god stand og godt vedlikeholdt?! Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Tranen2 Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Prøvekjør under varierte forhold!! Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.