Jump to content

Eddik mot urinstein i wc

skage

Recommended Posts

Mener og huske og ha lest/hørt at man bruker edikk i wc opplegget ombord i båten for og forhindre urinsten.

Stemmer dette, og er det da vanlig edikk som kjøpes på supern?

Har nå montert 3 veis ventilen ombord og jemmen var det temmelig mye urinsten i slangene, har jo nå renset godt. Men dette må vel være et generelt problem for flere.

Takker for innspill.

Dette er et velkjent problem, og forebyggende vedlikehold ved å ha en skvett eddik i skålen innimellom er annerkjent og enkel metode. Men den vanlige mateddiken på 7% er noe svak. Så bruk heller Hvedings klare 35% eddik. Den finnes også i hyllene på "supern".

Lars H.

(selverklært drittunge)

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Olje og eddik fungerer bra i toalettet, etter min erfaring. Forøvrig så er denne blandingen i forholdet 3:1 eller 4:1 tilsatt litt pepper og annet krydder også en utmerket salatdressing som kalles vinaigrette! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det er lett å gleme at det stadig kommer nye medlemmer her på BP. Jeg tror at det er Lars H. som første gang hadde henvisning til denne informative artikkelen om urinstein http://boatbuilding.com/article.php/Marine...nFactvsFolklore av Peggie Hall.

Poenget er at forbindelsen saltvann + urin danner urinstein. Denne blir steinhard og kan bidra til tiltettinger. Jeg heller konsekvent 1 kopp+ med 35 % eddik i toilettene i uka for å løse opp denne steinen. Matolje bør man ikke bruke i for store mengder. Denne kan legge seg som ei tynn hinne på toppen av septiktanken og motvikre de aerobe bskteriekoloniene.

Da er jeg tillbake fra seilkurs/regelkurs, nye regler i år vet dere.

Mange gode innspill her nå om edikk, matolje bruker vi i ny og ned for og smøre litt, bruker også vaselinolje flytende med stort hell. Jeg tror ikke at sanitær veske er så veldig effrektivt mot urinstein.

. Forøvrig så er denne blandingen i forholdet 3:1 eller 4:1 tilsatt litt pepper og annet krydder også en utmerket salatdressing som kalles vinaigrette! :wink:

Regner med at du da bruker7%. Og ikke Lars H's 35% . Hadde vel blitt en litt frisk vinaigrette det.

Tilbake til dritt jobben.

Jeg har ca en kopp med 35% i potta. Blander seg da med vannet som er i potta allerede.

Pumper en 2-3 ganger. så blandingen ligger i slangen. Lar det ligge der til nestemann bruker toalettet.

Mixen blir liggende og kose seg sammen med de andre gosakene i septikken. Til det er på tide å tømme.

Jeg gjør dette en 4-5 ganger i lpet av sommeren.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Det gjør ikke jeg Roaldbj.

Heller en slump 35% rett i skåla, er jo ikke så mye vann der så det blir vel en 50/50 blanding saltvann og eddikk. skyller med saltvann.

Ikke registrert oppbygging av urinstein siden jeg startet med dette.

Hvorfor skyller du med fersk vann etterpå? Har det noen hensikt?

Har foresten begynt å skylle tanken med ferskvann ved siste tømming når vi er tilbake i hjemme havnen. For å forhindre septik lukt.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Poenget er at forbindelsen saltvann + urin danner urinstein. Denne blir steinhard og kan bidra til tiltettinger. Jeg heller konsekvent 1 kopp+ med 35 % eddik i toilettene i uka for å løse opp denne steinen.

Eddik løser ikke opp urinstein!

Jeg er veldig plaget med fenomenet, tette slanger etter to år...

Jeg tok med meg noen klumper hjem og la dem i forskjellige blandinger, deriblant eddik.

Ikke antydning til at steinen ble oppløst.

Om eddik forebygger mot danning av urinstein vet jeg ikke.

Jeg tillsetter en skvett sanitærvæske "hele" tiden, å det blir vel litt mye flasker å holde styr på,

hva med å bare tillsette sanitærvæsken eddik? Så får du jevnlig tillført eddik??

Noen som har prøvt? Det kan no vere greit å slippe eddiklukta også.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

jeg har funnet ut - uten at det er vitenskapelig men har hørt at mange plages med at rørene tetter seg etter noen år

jeg har da funnet ut at jeg rett og slett bytter slangene

i mitt tilfelle har jeg ca 2 m rør og det er helt greit økonomisk

så når doen begynner å bli vrien tar jeg av en klemme og ser etter - er den tett =kast

En annen ting som skal være effektivt mot urinstein er "sitronsyre".
Urinstein er en kalkforbindelse, og syre løser opp kalk. Så om du bruker sitronsyre, eddikk (som er en syre), fruktsyre eller saltsyre, løser dette opp urinsteinen. Men eddik eller sitronsyre er litt "snillere" å ha å gjør med enn saltsyre.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Sanitærvæsken går nok via doskålen. Litt mye arbeid å åpne dørkplater og mannhull til septiktanken hver gang den er tømt og skal ha ny porsjon Green Viking sanitærvæske.

Lars H.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...