Jump to content

Spinnaker/gennaker strømpe erfaringer?

Bøljan

Recommended Posts

Har lenge lurt på å anskaffe meg en slik da jeg seiler stort sett alene, ser absolutt fordelene med den.

En har jo henda fulle når spinnakeren skal opp, autopiloten er uunværlig da. Det har jo lett for å bli mange turer frem og tilbake på dekk når en er alene.

Ting skjer fort og det er lett å bli stresset :yesnod: Men du verden så gøy når den står som den skal :lol:

Trenger jeg et ekstra fall eller nedhal? Erfaringer/ tips er velkommene.

Har en tendens til å drøye for lenge med å ta inn spinnakeren, da kan det fort bli hektisk og litt mer enn spennende :lol:

Mvh Kjell

Redigert av Bøljan (see edit history)

Det er etter mitt syn flere bakdeler.

For det første så er det betydelig større mulighet for at ting skal klusse seg til når det skal opp og ned , det tar lengre tid å rigge til heising , når den endelig er oppe så må man knytte denne lina en eller annen plass , det er lettere å få snurr på greiene i jibber og man må fram på dekk når stasen skal ned igjen. Alt i alt synes ikke jeg personlig det er en god løsning , på den annen side så virker det tryggere for noen og kan være det som skal ttil for at mor får far med på å bruke dette seilet istedet for at det ligger i sekken til den perfekte anledningen som dukker opp 2ggr om sommeren.

Jeg har også strømpe men ser ikke helt fordelene med den, selv ikke under soloseilas. Med en så liten båt som Granada 24 burde det ikke være noe problem, så lenge autopiloten er ok. Poenget er vel å ha kontroll over spinnakeren under setting og nedtak.

Jeg synes selv jeg har god kontroll ved å legge båten på en rom slør og slippe ut på brasen slik at spinnakeren kommer bak storseilet. Når spinnakeren er heist kan jeg i ro og mak la spinnakeren fylles ved å justere bras og skjøte fra cockpit. Min båt har alle fall på masten. Jeg setter og berger spinnakeren via forluken. Ved nedtak lar jeg fallet løpe en halv gang rundt kryssholtet og holder igjen på det med foten. Begge hender er da fri til å få spinnakeren ned i luken. Jeg samler først sammen underliket slik at spinnakeren blir en lang pølse.

Hvis man har fallet trukket til cockpit kan det være bedre å sette spinnakeren fra en pose som henger oppspent i nedgangen til kabinen. Da kan man sette og ta ned spinnakeren uten å forlate cockpit (riktignok kan ikke spinnakerbommen settes opp fra cockpit). Igjen heises spinnakeren fra posen i nedgangen, under bommen og dermed i le bak storseilet. Nedtak gjøres med å ta tak i skjøtehjørnet og samle underliket, hvoretter spinnakeren kontrollert stappes ned i posen.

Som soloseiler, må en på dekk når en bruker strømpe når en tar gennakeren ned og opp. Dette slipper en når en ikke bruker strømpe.Jeg setter og tar ned gennaker fra cocpit. Det eneste jeg må fram på dekk for, er når jeg må sette gennakeren flere ganger. Er å feste bagen i rekka og feste skjøter og fallet på gennakeren. Mindre pæs slik.

Ting skjer med denne pose/strømpe greiene, er min erfaring.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Største fordelen med strømpe er at den er lett å få vinden ut av seilet, det vil være vanskeligere for en uerfaren uten strømpe, men noen av ekspertene her tar nok dette lekende lett bak storseilet. Jeg syns det er veldig greit å kunne gå frempå og bare "dra vinden ut av seilet". Det krever dog at du har sluppet opp skjøtene og Tackline betydelig om det blåser og slik sett har en et litt ustabil seil før en skal beveges seg frem på dekket. Det er helt klart en risiko å gå frem på dekk, spes om du er alene så det er ikke utelukkende positivt med strømpe.

Jeg har seilt spinnaker en del før uten strømpe, med mannskap er jo dette veldig lett å ordne og etterhvert gikk det greit også alene, det var en liten båt. I dgs båt alene setter jeg stor pris på tryggheten strømpa gir meg i forhold til sikkerheten jeg har for å kunne få kraften ut av seilet om det blåser opp mer enn jeg liker.

I regatta vil jeg nok fremover droppe strømpa hvis vi er mange ombord, den skaper også noen problem som er nevnt, men tross disse vil jeg hevde at det er lettere å ha kontroll på gennakeren med strømpe når en er alene/få ombord.

Har selv fått montert stopper på masta for gennakerfallet slik at jeg kan heise og fire seilet mens jeg er frempå dekk, det betyr at jeg slipper å løpe frem og tilbake, det vil gå raskere og være lettere å få ned strømpa uten å få den i vannet. Til nå har jeg stått i cockpit når strømpa skulle ned og det har vært trøblete i mye vind. Jeg har seil og strømpe fra HongKong, Fareastsails.com. Denne strømpa er umulig å få helt over seilet, svært irriterende, har nå justert knutene i strømpa og håper problemet er fikset nå, men tror det ikke før jeg får se det...

Du løser noen problem og får noen nye, i sum syns jeg uansett at gjør det lettere å ha kontrollen, men mange er nok uenig og kanskje jeg også blir uenig om jeg hadde trent uten strømpe en periode...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Jeg har hardvindspinnakeren i strømpe. Seiler jeg alene er det utelukkende denne jeg bruker. Det tar litt lengre tid å sette så det fungerer ikke på baneseilas.

I hard vind ser jeg strømpen som en klar fordel ved shorthanded seiling. Da bruker jeg den også i jibben. Ser ikke helt ulempene. Har heller ikke opplevd noe kluss eller tvinn rundt forstag og lignende. Som noen påpekte er det viktig å ikke kjøpe for kort strømpe. Ufrivillig, og for tidlig fylling, kan bli resultatet. Husk å sikre den endeløse linen i kryssholt eller lignende. Ellers kan man risikere at hele stasen går til værs uten at man får tak i linen.

Takk for svar! Både fordeler og ulemper forstår jeg, farting på dekk blir det jo uansett...spinnakerbom skal jo betjenes.

Monterte gennakerpeke i sommer, med tanke på innkjøp av gennaker...forresten veldig praktisk med tanke på ilandstigning.

Det er særlig når spinnaker skal inn jeg tenkte på fordelen med strømpe, men det går jo på et vis når det skjer i le av storseilet.

Og det er jo kun ved soloseiling dette virket fristende. Fikk lagt alle fall + opp/nedhal til cockbit i sommer, men spinnaker fallet kom raskt tilbake

på kryssholtet på masta...enklere der når en er alene og spinnaker skal inn. Som sagt så skal jeg kjøpe gennaker denne sesong og da blir det nok strømpe også, tror strømpa kommer mer til sin rett der.

Fikk lagt alle fall + opp/nedhal til cockbit i sommer, men spinnaker fallet kom raskt tilbake

på kryssholtet på masta...

Monter en cleat på masta. Gjerne en på hver side. Sjekk vinkelen på hvor du monterer cleaten i forhold til hvor fallet kommer ut av masta og hvor blokka ved dekket sitter. Når du er tilbake i cockpit og henter hjem slakken og vinsjer opp så skal fallet "smette" ut av cleaten.

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...