Jump to content

Kystskipper, alternativ til båtførerprøven

Nils

Recommended Posts

I ein annan tråd på forumet blir båtførerprøven diskutert.  Det går også å ta skrittet eit trinn opp, og ta kystskipperkurs.  Eg gjennomgjekk teoridelen til kystskippereksamen for ti år sidan som brevkurs frå Norsk korrespondanseskole ( www.nks.no ) , og eg meiner å ha hatt godt utbytte av dette.  

I ettertid har eg hatt stor glede av lærebøkene som oppslagsverk, men når eg ser i bøkene i dag, skal eg innrømma at det no mest har historisk interesse å lesa om betjening av «Deccanavigator MK 12».  Gjennomgang av gyro-kompass har og mest teoretisk interesse for lystbåtar, men for ein person som likar å sjå korleis ting ser ut inni er også dei «profesjonelle» delene av kurset interessante.

For dem som ikke satser riktigt så høyt, så vil det bli avholdt intensiv kurs i TromsØ :seeya: 21.mai-1.juni 2003.

Det er lærere i fra Norsk maritime skole som har tatt turen nordover.

De har satt av to dager til navigasjon, og det skal delvis foregå sent på kvelden.

Muligens at det skal øves på navigasjon i mørket, he he  :cool:

God jul :santcheers:

• 6 år senere...

hmm...forstår jeg dette riktig, at om man tar fritidkystsskippersertifikatet, så slipper man fartstid?

og om man skal ha kystskippersertifkatet, så må man ha fartstid?

ble ikke helt klok av det som sto, og kikket litt på sjøfartdir sine sider, og ble noget forvirret her.

noen som vet hva som er korrekt her?

mvh

Tommy

Da jeg tok Frtidsbåtserfetikat D5L var kravet at man hadde ført/eid en båt på min. 27 fot i min. 3 år. Kunne man ikke fremskaffe en dokumentasjon på dette fikk man anledning til å ta en pratisk prøve hos de som avholder kurset og få dokumentasjon på dette.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Som Astor sier er det krav til fartstid for å løse ut D5L, men det er ikke noe krav til fartstid for å beholde det. Slik er det ikke for de øvrige navigatørsertifikatene, D5 til D1.

Her er Forskrift om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske skip, fiske- og fangstfartøy og flyttbare innretninger.

Her er farstidskravet i denne forskriften for å D5:

Ikke mindre enn 12 md. godkjent fartstid som del av godkjent opplæringsprogram på sjøgående skip på 15 meters største lengde og derover, herunder opplæring i brotjeneste i samsvar med regel II/4 i STCW-konvensjonen, eller minst 36 md. godkjent fartstid om bord på sjøgående skip, hvorav ikke mindre enn 6 md. av fartstidsperioden gjennomføres i henhold til regel II/4 under tilsyn av kvalifisert offiser. Fartstid på ikke sjøgående skip kan bli godkjent under forutsetning av at ytterligere 6 md. fartstid med evaluering utføres på sjøgående skip med fartsområde 3 eller større.

For å beholde D5 er det også krav til fartstid, men her er jeg på tynn is, mener å huske at det er minimum tre år over en femårsperiode - men jeg vet at det er medlemmer her som har dette på rams, så enten blir jeg korrigert eller så sier de at det stemmer. Og fartstiden må være på dertil egnet fartøy og i dertil egnet stilling.

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

......., mener å huske at det er minimum tre år over en femårsperiode - .....

Nesten helt riktig Kjell. Kravet er minimum ETT år effektiv tid ombord; dvs her hjelper det ikke å stå påmønstret en eller annen båt som ligger ved kai slik som det gjorde i "gamle dager".

Forøvrig tror jeg at vi har en antydning av begrepsforvirring i denne tråden.

Fartstid for D5 til D1 er slik som LA3939 siterer fra forskriften

Båtpraksis for D5L "Fritidsbåtskipper" er at man "... skal ha disponert og regelmessig brukt en båt på over 8 meter i minst 3 år ....".

Forhåpentlig kan dette ha bidratt til en liten oppklaring, men har dere flere spørsmål skal jeg gjøre mitt beste for å svare.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Kravet er minimum ETT år effektiv tid ombord; dvs her hjelper det ikke å stå påmønstret en eller annen båt som ligger ved kai slik som det gjorde i "gamle dager".

Ett års effektiv fartstid i løpet av 5 år for å fornye maritime sertifikater er riktig. Det betyr i praksis 2 år ettersom det ikke gis fartstid for avsapaseringsperiodene(friperiodene) selv om man har jobbet ett årsverk og gjerne betydelig mer også i løpet av ett år. Saksbehandlerne i Sjøfartsdirektoratet tar ikke hensyn til om man eksemepelvis har jobbet 2 årsverk i løpet av ett år, noe som faktisk er mulig. Så ordningen med dagens regime for opptjening av fartstid er svært urettferdig etter mitt syn. Timer eller årsverk burde lagt grunnlaget for opptjening av fartstid og ikke den upresise benevnelsen "ett års effektiv fartstid". Men å prøve å snakke fornuft til en del av de tilsatte i Sjøfartsdirektoratet er ingen enkel oppgave...Selvsagt finnes det unntak, men de er ikke lette å finne...

Litt på siden av hovedtema men alikevel;

Når jeg skulle forsikre båten min (en liten 17 foter) ble jeg spurt etter om jeg hadde båtførerprøven. Ja svarte jeg, men jeg har også DO 1.

Er det som frittidsbåtskipper? Ble jeg da spurt om!

Slik jeg da forsto det så er det ingen forskjell i forsikringspremie om du har fritidsbåtskipper eller har ett høyere sertifikat, noe jeg finner noe underlig.

Det vil da ikke føre til lavere premie ved å ta kystskipper (D5) istedet for fritidsbåtskipper.

Mvh Magne

Ett års effektiv fartstid i løpet av 5 år for å fornye maritime sertifikater er riktig. Det betyr i praksis 2 år ettersom det ikke gis fartstid for avsapaseringsperiodene(friperiodene)

Ja dersom en går 1:1 system, lengre tid dersom en f.eks går 1:2 system :wink:

Fjordgrynt, det spørs hva du definerer som "aktuelle".

Hvis du mener fritidsbåt så er det ingen grunn til å gå høyere enn D5L, eventuelt D5LA. Mer om krav osv kan du lese her. Med dette sertifikatet kan du føre båt over 15 meters lengde, men begrenset oppad til 50 bruttotonn. D5L gir deg disse rettighetene for det som kalles stor kystfart, inntil 25 nautiske mil utenfor det norske fastlandet, pluss området mellom Lindesnes - Limfjordens vestmunning og Karlskrona - Svinemünde. D5LA gir samme rettighetene over hele verden. Jeg tok begge disse sertifikatene her på baatplassen for to og ett år siden, ikke fordi jeg trenger dem, men fordi jeg ønsket mer enn bare båtførerbeviset (som jeg også tok her på bp) Baatplassen og Båtskolen POSEIDON har et utmerket tilbud som jeg anbefaler på det varmeste.

Hvor stor er så en båt på 50 bruttotonn? Tja, ligger et par eksempler på finn.no nå som kan gi deg en pekepinn.

Første er en tidligere redningskrysser, Karine Moe, finnkode 17598805. Hun er 55 fot, og i følge skipsregistrene 44 bruttotonn. Det andre eksempelet er en Princess 65, Fantasia, finnkode 18066586. Her sier skipsregistrene 46 bruttotonn. Altså kan du føre begge med D5L(A).

Som nevnt overfor kommer du ut for strengere krav, blant annet til farstid, hvis du skal løse høyere navigatørsertifikat enn dette.

Jeg kjenner ikke til noe Fritidsbåtmaskinistsertifikat, men jeg kunne godt tenkt meg at noe slikt fantes - ikke fordi jeg er sertifikatkåt, men fordi motor for meg er noe som sier brum brum når jeg vil den skal si brum brum, og tier stille når jeg har bestemt det. (Okei, min mangel på motorkunnskap er ikke riktig så dyp, men det er f**n meg ikke langt unna!)

Så til radio. Her bestemmer du egentlig selv hva slags sertifikat du er nødt til å ha, kravet kommer av hva slags utstyr du bærer ombord i skuta. Her er litt mer om disse sertifikatene. Jeg aner ikke hva GOC/ROC er for noe, slikt noe var ikke oppfunnet da jeg tok telegrafistsertifikatet mitt i 1971, jeg har konvertert til VHF/SRC og mener meg godt dekket med det.

Mvh,

Kjell

om jeg skjønner dette riktig, må jeg da jobbe et sted i så å så lang tid for å få fritidsskippersetifikatet?

altså som en pratisk bit , i tillegg til den teoretiske?

det holder ikke med å eie/føre en båt nå lenger forstår jeg.....

mvh

Tommy

Archer68, så galt er det heldigvis ikke. Jeg ser nå at jeg var upresis når jeg brukte ordet "fartstid" i forbindelse med fritidsbåtskippersertifikatet tidligere i dag.

I tillegg til kurset, må du vise at du har disponert og regelmessig brukt båt med mer enn 8 meters lengde i minst tre år. Her holder det ikke at famile bekrefter det, men f.eks en båtforening kan holde. Alternativt kan du ta praktisk utsjekk hos en skole som er autorisert til det, da får du en bekreftelse fra skolen og det holder i massevis. Det var det jeg gjorde, fartet rundt i Stavangerområdet en søndag formiddag og hadde det "jysla kjekt". Har hatt båt over 8 meter mer enn tre år, men mente at ved å gjøre det slik unngikk jeg en hver diskusjon.

Det er ikke noe krav til praksis for å beholde fritidsbåtskippersertifikatet når du først har fått det.

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

I tillegg til kurset, må du vise at du har disponert og regelmessig brukt båt med mer enn 8 meters lengde i minst tre år. Her holder det ikke at famile bekrefter det, men f.eks en båtforening kan holde. Alternativt kan du ta praktisk utsjekk hos en skole som er autorisert til det, da får du en bekreftelse fra skolen og det holder i massevis.

Slik jeg har forstått reglene så er det et krav at du har eid/disponert båt på minst 8 m i minst tre år. Regelen som åpner for at du kan få sertifikatet likevel ved å avlegge prøve gjelder dersom du har eid/disponert båt som ikke oppfyller minstekravet på 8m. Men du slipper altså ikke unna hovedkravet om at du må ha eid/disponert båt i minst 3 år, slik jeg oppfatter det.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

...dersom en går 1:1 system, lengre tid dersom en f.eks går 1:2 system

Det er godt mulig man må ha 1,5 års effektiv fartstid(i praksis 3 år) om bord på fartøy med 1:2 skiftsystem. Det skulle ikke forundre meg. :sad: Jeg har selv hatt denne skiftordningen, men da var jeg i kontinuerlig tjeneste og slapp tenke på hvor mye fartstid jeg hadde for å fornye sertifikatet. Likevel, med 1:2 system kan man likevel oppnå fullt årsverk(det gjorde jeg pluss litt til) og tilnærmet eller like mange timer i løpet av ett år som de med 1:1 system rett og slett fordi man kan ha flere arbeidstimer om bord med 1:2 system, noe man nettopp må for å oppnå årsverket i løpet av ett år med 100 % stilling. Sånn sett mener jeg at antall arbeidede timer, eller fullt oppnådd årsverk, burde danne grunnlaget for fornyelsen av maritime sertifikater.

Redigert av Capitaine (see edit history)

Hljoen, rundskriv RSV 05-2005 som åpner for praktisk utsjekk er noe klønete formulert, men det er faktisk slik tar du praktisk utsjekk så slipper du alle krav om å ha disponert og regelmessig brukt båt i det hele tatt, uansett lengde. En av deltagerne på mitt kurs sendte kun inn "vitnemålet" for praktisk utsjekk, og han fikk sitt sertifikat.

Mvh,

Kjell

Hljoen, rundskriv RSV 05-2005 som åpner for praktisk utsjekk er noe klønete formulert, men det er faktisk slik tar du praktisk utsjekk så slipper du alle krav om å ha disponert og regelmessig brukt båt i det hele tatt, uansett lengde. En av deltagerne på mitt kurs sendte kun inn "vitnemålet" for praktisk utsjekk, og han fikk sitt sertifikat.

If you say so.

Den gangen jeg tok D5LA for et par år siden sjekket jeg opp dette, og konkluderte som jeg beskrev ovenfor på grunnlag av en formulering i en lov eller en forskrift som jeg ikke finner igjen i farten nå.

Men praksis i Sjøfartsdirektoratet overkjører tolkninger, iallfall mine tolkninger :yesnod:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...