Cruise Svart 13.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2009 Tror jeg har forstått det rett: D5 er kystskipper D5L er fritidsskipper Men hva er D5LA? Fritidsskipper? Og hvilken forskjell gjør den A'en på slutten? Ser at det opereres med kystskipper 1. klasse og 2. klasse. Må en ha 1. før en kan ta 2. klasse, og hva er forskjellen på disse klassene? Ser det nevnes skiftordninger når en beregner fartstid. Regner med at fartstidsberegning tar utgangspunkt i fulltidsjobb på båt. Har jeg forstått det rett at fritidsskipper kan føre like stor båt som kystskipper, men at forskjellen er at den ene har det som hobby og den andre som jobb (sånn passe forenkla sagt)? Sitér dette innlegget Link to post
Cruise Svart 13.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2009 Leta litt på en annen tråd. Fant noe av svaret der, men er fremdeles litt ullen... Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 13.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2009 (redigert) Forskjellen mellom D5L og D5LA ligger i fartsområdet. Med D5L kan man føre fartøy inntil 50bt i såkalt stor kystfart, inntil 25 nautiske mil utenfor det norske fastlandet, pluss området mellom Lindesnes - Limfjordens vestmunning og Karlskrona - Svinemünde. Med D5LA er fartsområdet ubegrenset, altså hele verden. D5LA er en påbygging av D5L som man må ha først. D5 gir langt større rettigheter enn D5L, med D5 er øvre grense 500 bruttotonn (bt), og her er det krav om fartstid for å beholde sertifikatet. Mvh, Kjell Redigert 13.Oktober.2009 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
fant 1 Svart 13.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2009 har et spørsmål i dette emnet har kjøpt ei skøyte på 75 fot sannsynligvis over femti brutto tonn.har hørt at det i forbindelse med at jeg kun skal føre båten som fritidsbåt finnes smutthull i forbindelse med fartstid for setrifikat d5.noen som vet noe om dette Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 13.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2009 ......noen som vet noe om dette? Tja, jeg vet vel en hel del om det tema og du må nok regne med å lete forgjeves etter det smutthullet.... Det avgjørende i ditt tilfelle vil trolig være om den er under eller over 50 brutto. En skøyte på 75 fot kan nemlig være omtrent i grenselandet. Er den under 50 BT klarer du deg med fritidsbåtskipper D5L, eventuelt D5LA hvis du skal utover stor kystfart. Er den over 50 BT må du ha full D5 "Kystskipper" - og der er jeg redd for at du vil få problem med å seile så mye at det gir minst 12 mndr "effektiv tid ombord" i løpet av fem år. Dette er nemlig kravet til fartstid for å opprettholde D5-sertifikatet. Lykke til i allefall Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sjøtunga Svart 13.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2009 Med D5LA er fartsområdet ubegrenset, altså hele verden. D5LA er en påbygging av D5L som man må ha først. Påbygningen består av et kurs (og bestått eksamen) i astronavigasjon. D5 gir langt større rettigheter enn D5L, med D5 er øvre grense 500 bruttotonn (bt), og her er det krav om fartstid for å beholde sertifikatet. Det er også krav til 3 år (var det vel?) effektiv fartstid på kommersielt fartøy for å få sertifikatet, så dette er i praksis uoppnåelig for de som ikke er, eller har vært, sjøfolk av profesjon. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Kjell E Svart 13.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2009 Du har selvsagt rett, hljoen - dog skal jeg ikke uttale meg om hvor lang farstid man må ha får å løse ut sertifikatet (D5). Kommer på en historie fra da min Far skulle løse ut sitt kystskippersertifikat (forgjengeren til D5). Han kom opp i en disputt med myndighetene om denne farstiden. Kravet var nemlig at fartstiden skulle være på dekket fartøy, møndighedane mente at det betød at han skulle ha seilt på dekk. Far kunne være kranglevoren når han ville, og vant selvsagt frem med sitt syn - så han fikk sitt sertifikat. Dette er veldig lenge siden..... Nok om det. Påbyggingskurset til D5LA inneholder også meteorologi og oseanografi. Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
spilli Svart 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 Kravet var nemlig at fartstiden skulle være på dekket fartøy, møndighedane mente at det betød at han skulle ha seilt på dekk. Ble litt tent på denne ide`n om og kansje ta fritidsbåtsertifikat D5L, Men er det virkelig slik at fartstid i maskinrom på skip i utenriksfart som både mannskap og offiser ( Har 2 nd maskinistsertifikat) ikke gjelder? Har noen få år på fiskefartøyer også, men vanskelig å dokumentere (Slutten av 50 tallet, begynnelsen av 60 åra) Skippere og medmannskap døde og begravet. Finnes det læremateriell for selvstudie, og kan man melde seg opp til privatist eksamen noe sted. Helst noe i området Akershus-Østfold-Vestfold, Buskerud. MVH Spilli Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 Ble litt tent på denne ide`n om og kansje ta fritidsbåtsertifikat D5L, Ja, det kan helt sikkert være en god ide Men er det virkelig slik at fartstid i maskinrom på skip i utenriksfart som både mannskap og offiser ( Har 2 nd maskinistsertifikat) ikke gjelder? Ja, dessverre. Men kravet er "... disponert og regelmessig brukt en båt på over 8 meter i 3 år ..." og det dekker du kanskje allerede med din Hui? Alternativet er å supplere med "Praktisk utsjekk". Finnes det læremateriell for selvstudie, Jeg kjenner ikke til noen ferdige pakker for D5L, men du kan jo kjøpe materiellet og lese selv - eller du kan være med på kurs som planlegges startet i løpet av oktober her på baatplassen... og kan man melde seg opp til privatist eksamen noe sted. Privatisteksamen er vanskelig. Det er nemlig slik at de skolene som har godkjenning for å drive D5L-kurs bare har godkjennelse til å eksaminere egne kursdeltagere. Vi kan altså ikke ta opp til eksamen noen som ikke har fulgt våre kurs. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
spilli Svart 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 Ja, det kan helt sikkert være en god ide Takk for hurtig svar, Poseidon. Har alltid vært intersert i navigasjon og geografi, ønsker derfor å lære mer Ja, dessverre. Men kravet er "... disponert og regelmessig brukt en båt på over 8 meter i 3 år ..." og det dekker du kanskje allerede med din Hui? Alternativet er å supplere med "Praktisk utsjekk". Tenkte meg nok det, ja. (Skulle vel også egntlig bare mangle. Tenk om dekksfolka skulle komme ned i "sotengelhullet" og begynt å rota, og attpåtil skulle ha fått sertifikat ) Hadde en litt for liten båt før for å oppfylle kravet (Tresfjord 26) Hui`n har jeg hatt siden i vår, men det med "Praktisk utsjekk" var jo interesant eller du kan være med på kurs som planlegges startet i løpet av oktober her på baatplassen...Det var interesant, nårtid - hvor etc. Privatisteksamen er vanskelig. eksamen noen som ikke har fulgt våre kurs.Ok, det er greit. Med vennlig hilsen Spilli. Sitér dette innlegget Link to post
Aloha II Svart 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 Hadde en litt for liten båt før for å oppfylle kravet (Tresfjord 26) Hui`n har jeg hatt siden i vår,men det med "Praktisk utsjekk" var jo interesant Mente tresfjord 26 var akkurat over 8 meter jeg, 8,03 eller noe sånt Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Henrik Nygaard Link to post
2xDiesel Svart 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 Hva går denne "astronavigasjonen" i praksis ut på? Høres litt sånn titte på stjernene ut Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 .... Det var interesant, nårtid - hvor etc. ..... Vi har hatt D5L og D5LA-kurs her på baatplassen.no i flere år. Du finner mer om det på mine hjemmesider. Jeg håper at vi kommer igang med kursene i løpet av oktober i år også. Hva går denne "astronavigasjonen" i praksis ut på? Høres litt sånn titte på stjernene ut "Astronavigasjonen" er i virkeligheten D5LA-kurset, det er en påbygning på toppen av vanlig D5L for å utvide til "World wide" fartsområde. Du finner læreplanen for D5LA her. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sjøtunga Svart 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 Hva går denne "astronavigasjonen" i praksis ut på? Høres litt sånn titte på stjernene ut Vanligvis er det titte på solen, men man kan også titte på stjernene Astronavigasjon er posisjonsbestemmelse vha sekstant, kronometer og astronomiske tabeller. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
spilli Svart 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 Mente tresfjord 26 var akkurat over 8 meter jeg, 8,03 eller noe sånt Takk for opplysningen , Aloha II Skal se om jeg kan få dette bekreftet noe sted. Da er jeg jo akkurat innafor det berømte(oppskrytte) håret Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.