snekkegutt Startet 6.Mai.2004 Del på Facebook Startet 6.Mai.2004 Er det svart gummipakning (oljebestandig) som er det beste å bruke på mannlokk dieseltank? Skal den evt bare legges tørt på og trekke til? Er vel ikke noe problem med å åpne og trekke til igjen ved inspeksjon senere? 2-3 mm tykk? Håper på svar ! Sitér dette innlegget Link to post
penta Svart 6.Mai.2004 Del på Facebook Svart 6.Mai.2004 På de fleste servicestasjonene og bilrekvisitabutikker kan du kjøpe en pakkning på tube som heter Hermetite Instant gasket.den erstatter de fleste pakninger og er helt suveren til de fleste ting ombord i en båt. (Gummipakning sveller etter en tid i diesel) Tåler alle medier som olje, diesel og vann, men ikke bensin På den ene siden legges på en tynn oljefilm, for å få den til å slippe neste gang du åpner. Den holder seg myk og kan åpnes flere ganger Les bruksanvisningen. Mvh Kjell Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 6.Mai.2004 Del på Facebook Svart 6.Mai.2004 bruk gummipakning som først tenkt. Kjøper du pakningsark på biltema er disse av Nitrilgummi, som ikke sveller ved påvirkning av diesel. Pakniger av viton går også bra. Unngå pakningssement. Lett å få en klatt eller to ned i tanken, som tetter innløpet til motoren når det passer som verst. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
penta Svart 6.Mai.2004 Del på Facebook Svart 6.Mai.2004 Suzuki har nok mye erfaring med slike ting. Nitril er det simpleste som finnes av gummi og hører mere hjemme i hagen. Viton er oljebestandig og endel dyrere, og ikke like lett å få tak i. Har brukt Instant Gasket på både diesel, vann og toaletttank, og det fungerer perfekt. Kjell Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 6.Mai.2004 Del på Facebook Svart 6.Mai.2004 Feil, feil og atter feil ! Simpleste gummitype er naturgummi. Veldig billig og veldig lite stabil, som vil si motstandsdyktig. I andre enden av skalaen har man f.eks viton eller fluorgummi alternativt silicone gummi som tåler langt mer. Hva man skal tette, antatt anleggsflate og evt. kjemisk påvirkning bestemmer hvilken gummitype man skal tette med. I en diseltank er systemtrykket i realiteten 0 bar, da man ikke har mannhull i bunnen av tanke ( som regel ikke ) Derfor vil de fleste gummityper egne seg bra. Skal man velge "det beste" av pakninger kan man f.eks velge Tipalon, Tefcan eller annen kjemikalieresistent syntetisk gummipakning. Veldig stabilt, veldig dyrt og veldig unødvendig. Å anbefale noen å tette mannhullet med tettepasta / pakning på tube er i beste fall toskete, og kan i verste fall føre til havari. Har personlig sett etpar eksempler på at "paknings-pasta-klyser" har løsnet og falt i tanken. Og som alt annet som havner i tanken, forsøker maskina å suge i seg dette. Noe som seff ikke går, motorstopp er resultatet. Jeg kan gjerne anbefale vitongummi, men det lar seg neppe skaffe enkelt. Dessuten er det å "skyte spurv med kanon" noe som sjeldent er lurt. Til bruken som er skissert, vil de få % som nitrilgummien vil strekke seg, spille null rolle. Og du ? Jeg har noen års erfaring fra oljerelatert virksomhet, med bla.a ansvar for slanger, pakninger og gummikvaliteter til bla. a drivstofftankanlegg og drivstoffanlegg på biler, så jeg er ikke HELT født bak en spade..... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Kaisa2 Svart 7.Mai.2004 Del på Facebook Svart 7.Mai.2004 Slutter meg dønn til Suzuki... Husk også Murphy`s Law: Ved løsning av mannlokk med x antall muttere/bolter vil den siste (uansett hvor du begynner) sitte dønn fast. Hvis denne ikke sitter fast kan du være sikker på at den som er verst tilgjenglig knekker flush med tanktoppen. Etter at du med blødene knoker og mye bannskap har fått løs alle (og trukket ut de knekte). Og skal legge på mannlokket igjen oppdager du, først etter at du har krabbet ut fra det fullstendig utigjenglige stedet konstruktøren i sin visdom har plassert mannhullet, og retter ryggen, at pakningen ligger på dørken ved siden av deg... Bitre erfaringer???? JA! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Mai.2004 Del på Facebook Svart 7.Mai.2004 Slutter meg dønn til Suzuki... Husk også Murphy`s Law: Ved løsning av mannlokk med x antall muttere/bolter vil den siste (uansett hvor du begynner) sitte dønn fast. Hvis denne ikke sitter fast kan du være sikker på at den som er verst tilgjenglig knekker flush med tanktoppen. Etter at du med blødene knoker og mye bannskap har fått løs alle (og trukket ut de knekte). Og skal legge på mannlokket igjen oppdager du, først etter at du har krabbet ut fra det fullstendig utigjenglige stedet konstruktøren i sin visdom har plassert mannhullet, og retter ryggen, at pakningen ligger på dørken ved siden av deg... Bitre erfaringer???? JA! Ha, ha... Kunne ikke vært sagt bedre! Er så glad for at Hulda i hvert fall på dette punktet har tatt innersvingen på Murphy. Det skal heller ikke stikkes under en stol at Hulda bruker "fluid gasket" på slike steder. Samme har Caterpillar brukt i noen år, minst 20. Nå er det mange år siden Hulda var reklamasjonsgeneral der, men tar poenget. Det har vel litt og si med hvordan området ser ut. Hulda løfter opp en dørkplate og ser rett ned på mannlokket, som er festet med bolter og muttere. Ryker en, spiller ingen rolle. Det er tørt, det ruster ikke. Skulle det ruste, bare å slå det rett av. Men gummipakning i nitril eller Viton, helt OK. Det er bare det at hvis man skulle få en liten lekkasje, så lukter det emmen diesel over hele båten. En eller annen sa at båtlukt er en blanding av styren, septik og diesel. Det var ikke Hulda som sa dette, har ikke intelligens til slike postulater. Hvilken skøyte har du?? Har jobbet med litt restaurering av gamle trebåter, artig å se hvordan man løste konstruksjonsproblematikken i gamledager og hvordan man greide å bygge så bra båter med sparsomt verktøy. Man lurer på hvordan Hulda har "fått det til", men det å bygge en solid treskøyte er en langt større utfordring enn å kline sammen en stålbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Geir V. Svart 7.Mai.2004 Del på Facebook Svart 7.Mai.2004 Jeg har bytte fra bensin til diesel i vinter mine paknininger er av kork, er de OK Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 7.Mai.2004 Del på Facebook Svart 7.Mai.2004 Det vet jeg faktisk ikke. Jeg ville IKKE brukt korkepakning mot diesel. Det foresvever meg at denne kan begynne å transportere lukt. Les mer om dette under HULDA sitt inlegg.... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
atletico1 Svart 9.Mai.2004 Del på Facebook Svart 9.Mai.2004 Å anbefale noen å tette mannhullet med tettepasta / pakning på tube er i beste fall toskete, og kan i verste fall føre til havari. Har personlig sett etpar eksempler på at "paknings-pasta-klyser" har løsnet og falt i tanken. Og som alt annet som havner i tanken, forsøker maskina å suge i seg dette. Noe som seff ikke går, motorstopp er resultatet. Suzuki Da jeg i vinter sjekket dieseltanken så jeg at mannlokket var originalt festet med en hvit pasta som liknet på psika i konsistens. Jeg hadde hvit Sikaflex 291 (?tror jeg den het) liggende så jeg tenkt ikke så mye på å benytte noe annet. Rengjorde med aceton og tettet med en tykk stripe av sika før jeg skrudde på mannlokket. Håper at ingen biter av sikaen kommer til å løsne, men det jeg nå lurer på er om sikaen er holdbar mot diesel. Tenker da på hvis jeg fyller diesel helt opp i påfyllingsslangen slik at det en kort stund blir direkte kontakt mellom sika og diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Mai.2004 Del på Facebook Svart 9.Mai.2004 Atletico1: Jeg ville sjekket med Sika om den er holdbar for diesel. Paskningen behøver slett ikke å være i direkte kontakt med dieselen for å gå i oppløsning. Det holder med skvetting og damp. Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 9.Mai.2004 Del på Facebook Svart 9.Mai.2004 Jeg fant produktbladet til Sikaflex 291 på internett. Der står det at den er midlertidig bestandig mot oljer og drivstoff. Det betyr vel at den tåler midlertidig påvirkning av diesel, men ikke konstant. Jeg får se om jeg ikke da skal finne en mer permanent pakning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.