Helge Startet 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Startet 16.Januar.2009 (redigert) Jeg har sett litt på 2 brukte båter til salgs av en type jeg har hatt lyst på i flere år. Båtene er det ikke så stor forskjell på, da det er bare 1 år i mellom på årsmodell, men den nyeste av de 2 virker å være litt bedre tatt vare på (mindre riper og sår etc) og fremstår som litt penere. Nå kan det i verste fall se ut som det ikke blir noe båtkjøp (av helt andre årsaker enn økonomi eller båtene det er snakk om), men siden det fremdeles er en mulighet for båtkjøp så tenkte jeg å forhøre meg her. De største forskjellene mellom båtene er prisen og motorene og jeg tenkte å forhøre meg litt om synspunkter på disse to motorene før jeg vurderer prisen og tilstand på båt etc opp mot dette med motorene: 1. Tohatsu 70 Hk, 1993 eller 1994 modell. Motoren skal være helt i orden med unntak av det visuelle at motordekselet er stygt (avflasset original-lakk) og bør lakkeres. Mht fargen på motoren synes jeg denne passer best til båten, men dette er ikke så viktig som de tekniske forhold ved motoren. 2. Yamaha 80 Hk, 1987 eller 1988 modell. Motor ble sjekket og justert hos forhandler da trimsylinderen ble byttet i fjor. Ellers er denne motoren penere mht at den er mindre oppskrapet/avflasset lakk enn Tohatsuen. Er det noen som har erfaringer med noen av disse moterene? Synspunkter på hvilken motor man burde velge i valget mellom disse to? Redigert 16.Januar.2009 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
ivar Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 Tohatsuen deler vel blokk med 60hk, mens Yamahaen deler blokk med 90hk. Vektmessig , så veier Yamahaen litt over 120kg, Tohatsuen er vel ca 10kg lettere...? Yamahaen har et syl volum på 1100 og noen cc, Tohatsuen har 938cc. Hva slags båt..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
motor Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 Begge er like galt. Problem nr1 er at det ofte er umulig å skru på dem når de er gamle fordi bolter ol irrer fast i aluminiumen. Har hatt 70 hk. Tohatsu og 60 hk Yamaha fra disse årstall. Funksjon og oppbyggingmessig er de nesten identiske så jeg tror derfor det er tilfeldigheter som avgjør hvor heldig du er med valget. Tohatsu hadde problemer med at membran i bensinpumpa gikk i stykker. Ga ujemn gange og høyt bensinforbruk. Begge motorer bruker mye fuel i forhold til moderne motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 16.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 (redigert) Tohatsuen deler vel blokk med 60hk, mens Yamahaen deler blokk med 90hk. Vektmessig , så veier Yamahaen litt over 120kg, Tohatsuen er vel ca 10kg lettere...? Yamahaen har et syl volum på 1100 og noen cc, Tohatsuen har 938cc. Ikke ubetydelig forskjell i slagvolum/blokk altså. Man kan i hvert fall da forvente vesentlig mer skyv fra Yamahaen mht akselerasjon fra lavere turtall selv om forskjellen kanskje ikke er så stor på toppfart mellom disse to motorene. Hva slags båt..? Speedbåt på 4,5m X 2m og ca 320 kg (u/motor... ca 440 kg inkl. Yamaha'en) "Solid motorisert" Begge er like galt. Problem nr1 er at det ofte er umulig å skru på dem når de er gamle fordi bolter ol irrer fast i aluminiumen. Har hatt 70 hk. Tohatsu og 60 hk Yamaha fra disse årstall. Funksjon og oppbyggingmessig er de nesten identiske så jeg tror derfor det er tilfeldigheter som avgjør hvor heldig du er med valget. Tohatsu hadde problemer med at membran i bensinpumpa gikk i stykker. Ga ujemn gange og høyt bensinforbruk. Har allerede en 1981 Yamaha 40 (som jeg heldigvis ikke har måttet skru noe særlig på de siste årene). Den har ujevn gange på lave turtall som jeg ikke klarer å bli kvitt ved å justere forgasser. Kan ikke se at nederste sylinder er noe renere enn øverste (som skulle indikere at ikke nederste sylinder suger vann i alle fall - som har vært et problem på eldre Yamaha). Kan det være problem med membranen i pumpen på den motoren? Begge motorer bruker mye fuel i forhold til moderne motorer. Med en 2004 mod. 140 Hk firetakter og en 1981 mod 40 Hk totakter er jeg klar over det du Men speedbåt er nå for min del mest til kortere koseturer og noen ganger litt vannsport og bidrar ikke på langt nær like mye til drivstoffregnskapet som langturene med min SP655 med 140 firetakt. Redigert 16.Januar.2009 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
ivar Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 Er det powertrim på begge? Vil anse det som et must på en såpass liten speedbåt. 4.50 og 2 meter bred, hva slags båt er det da? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
sap_2000 Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 Dette er en no-brainer (for meg). Yamaha Så over til synsingen: Hvorfor? -Tohatsu fra 80 og 90 tallet er i mitt hode ikke kjent for å ha verdens beste rykte og var/ er vel heller ikke noe spes populært merke. Mener å huske at endel Tohatsu motorer var bråkete og med ujevn/ og putrende/ knatrende gange... Et par kompiser hadde Tohatsu på ungdomsbåtene på slutten av 80 tallet. Begge ble "kurert" etter hvert og gikk over til Yamaha på neste båt. Yamaha: Markedets utvilsomt mest populære merke og mest ettertraktet blandt "folk flest". -Antagelig ikke uten grunn... Tyver er også glad i Yamaha, dog :nono: -Er nok ikke uten grunn det heller Yamaha er kjent for å være de mest feilfrie motorene som bare går, år etter år. Best annenhåndsverdi har de også og det er alltid lettere å bli kvitt en strøken Yamaha den dagen du skal selge. 70 80 og 90 Hk med Autolube er gode motorer som har eksistert fra midten av 80 tallet. Gjenomprøvde og solide slitere. Hadde selv en 90hk i noen år på 90 tallet. Gikk uten et eneste problem (selvfølgelig) . Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Helge Svart 16.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 Er det powertrim på begge? Vil anse det som et must på en såpass liten speedbåt. Det er powertrim på begge 4.50 og 2 meter bred, hva slags båt er det da? Lover oppfølging når jeg bare får avklart om det blir kjøp eller ikke. Hvorfor? -Tohatsu fra 80 og 90 tallet er i mitt hode ikke kjent for å ha verdens beste rykte og var/ er vel heller ikke noe spes populært merke. Mener å huske at endel Tohatsu motorer var bråkete og med ujevn/ og putrende/ knatrende gange... Vel... nå er vel ujevn/putrende gange på lave turtall/tomgang det eneste jeg misliker med min 81 Yamaha 40. Den er forsøkt justert 2 ganger (1 av meg og 1 av forhandler) Tyver er også glad i Yamaha, De er vel ikke så veldig glad i en over 20 år gammel motor Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
sap_2000 Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 Vel... nå er vel ujevn/putrende gange på lave turtall/tomgang det eneste jeg misliker med min 81 Yamaha 40. Den er forsøkt justert 2 ganger (1 av meg og 1 av forhandler) 81 Modell er vel av den gamle typen som kom på 70 tallet... Langt og relativt lavt motordeksel og 2 Syl? Husker også at de gikk og slo litt på tomgang. Kan i så fall ikke sammenlignes den "nye" 3syl serien fra 30 til 90 hk som kom ca på midten av 80 tallet Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
ivar Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 enig med sap, liker gangen i de 3-sylindrede mye bedre enn 2-syl 40hk og 55hk. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
rago63 Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 Jeg vil anta at korrosjonsbeskyttelsen og materialvalg/sammensetning vil være bedre på Yamaha. Dette er uansett 15-20 år gamle motorer og da er vel Boats.net greie å ha - og da gir vel valget seg selv....? Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Daffy Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 Skal jeg si noe her så må det være at du har fått svaret allerede Jeg har en kamerat som har en 91 mod 90 tohatsu (Nissan) og den starter veldig lett. Men Yamaha er noe for seg selv Annenhåndsverdi og boats.net er vel dog de vektigste argumentene... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
bergeee Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 er det noe og lure på da? gå for yamisen du;) har yamaha 80 hk skjøl. god motor:D Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Nå. Det er ikke noe ved de tekniske kvaliteter som skulle tilsi at Yamaha er bedre enn Tohatsu. Dog det faktum at det kanskje er lettere å skaffe deler fra US er et fortrinn for Yamaha. Dog normalt er det lite som bruker å gå istykker på begge motomerkene. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 17.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Fikk et spørsmål fra en fartsgal nevø som hadde fått med seg at Yamaha 80 og 90 var med samme motorblokk så det var fristende å viderebringe spørsmålet Hva er forskjellen på en Yamaha 80 og en 90? Forgasser? Dyser i forgasser? Eksos? Annet? Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
bergeee Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 det er vell bare forgasserene og eksosen. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Her er det vel så marginalt å hente med å skifte 3 forgassere og eksospipe at det er vanskelig å forsvare kostnaden... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Helge Svart 17.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Her er det vel så marginalt å hente med å skifte 3 forgassere og eksospipe at det er vanskelig å forsvare kostnaden... Vo...vo Ama....chon TRE forgassere? mener Yamaha 80 selvsagt Hvor greit er det med 3 forgassere i forhold 1 som det sikkert er på Tohatsu? Ser for meg mere prakk og potensielle problemer, men det er kanskje ikke det i praksis? Er ellers enig i at økning fra 80 til 90 hk ikke forsvarer bytte av tre forgassere og eksospipe. Denne båten var vel vanlig å utsyre med inntil 60 Hk og da klarte den 37 knop. Med 80 Hk kan man vel ha rimelig heftig propell mht stigning og det vil gå mer enn fort nok for meg Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Helge Svart 17.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Er det noen som vet hvor jeg kan finne håndbok/instruksjonsbok på disse to motorene? Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
ok67 Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Hvordan går det med handelen da Helge? Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 17.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Hvordan går det med handelen da Helge? Om det blir handel - og hvilken det da blir er nok ikke avklart før tidligst mandag Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Daffy Svart 18.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2009 Hvis ikke jeg husker veldig feil så har Tohatsuen 2 forgassere Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
motor Svart 18.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2009 (redigert) Som tidligere sagt så er disse motorene nesten identiske ifm oppbygging. Da betyr det sikkert at om den ene har tre forgassere så har også den andre det. Tohatsu har tre forgassere. Om jeg finner verkstedshåndboka tilø så kan jeg sikker ordne det så du får den til meg. Ta eventuelt kontakt ved behov. Redigert 18.Januar.2009 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 5.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2009 Ja det tok sin tid før dette båtkjøpet ble avklart, men nå er det altså i boks og båten hentes i helga. Det er en Skibsplast 450VS eller Seabird 1500 som den ble kallt når den hadde "OMC-dekor" slik som båten på bildet under. Med Skibsplast-dekor kom den i to utgaver, først en med mye rødt (som vises på de "historiske" bildene på Skibsplast sin webside) og deretter en med vesentlig mer diskret og penere dekor, omtrent som på Seabird-utgaven bare faktisk enda litt penere/diskret etter min smak. Det var en slik jeg har fått tilslag på. Det er fremdeles en slik til salgs faktisk (men da i Seabird-utgave som på bildet) og med 1993 Tohatsu 70 Hk til 50-55 kkr. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
ok67 Svart 5.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2009 Venter spent på bilder når du en gang skal få den inn gjennom porten som er 2 cm for smal Sitér dette innlegget Link to post
fjordbris Svart 5.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2009 Hei Gratulerer med flott båt, en kompis av meg hadde en slik med 80 yamaha faktisk. Den har vel ikke gått i Østfold (hvaler) vel? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.