enter4u Startet 16.Januar.2009 Del på Facebook Startet 16.Januar.2009 Det er et utrykk som jeg ikke skjønner pøkket av. Er motorbåtmann jeg LYS. Hva betyr det????? Sitér dette innlegget Link to post
periss Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 Lys er det som kommer når solen går opp og månen ned Okey, mere seriøst det er en omregningsfaktor for anvendt seiltid i regatta. Det er en komite som setter lystall på seilbåter etter en rekke hemmelige formler. Dette er et tall som beskriver seilegenskaper i båter inbyrdes, kan sammenlignes med hendicap i golf. borsett fra at du ikke kan seile opp eller ned lystallet ditt. kan få justert lystall ved at du eksempelis benytter for store seil. Ble du noe klokere. Andre kan sikkert forklare dette bedre. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 16.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 Øøøøøh......right Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 LYS = Lidingø Yard Stick. Et handikappsystem for seilbåter som gjorde at alle kunne seile mot alle og ha en snøballs sjanse for å vise hvor god man er til å seile. Båtene fikk basert på tidligere resultater er handikaptall. Utseilt tid ble dividert med dette tallet for å få resultatet. Ble aldri 100% rettferdig, men nøyaktig nok for klubbregatta. Gjorde at et seilbrett kunne konkurrere mot ei skøyte, og den beste seileren vant. Systemet er nå kuppet og favoriserer nye brede flatbunnede båter. De med 70 og 80 talls båter har ikke en sjanse. Eksempel; de Cåsta her på forumet har 1.17 på sin Bav 38. Hadde jeg målt inn min 32 foter fra 1982 hadde jeg fått 1.15. Og det er rått parti. Sitér dette innlegget Link to post
periss Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 Litt enkler: En selbåt med lystall 1,00 seiler i gjennomstinn saktere enn en med lystall 1,03. Dvs. den rakeste båten har høyest lys tall. Ble du klokere nå?? Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 Et forholdstall mellom ulike seilbåttyper slik at de kan delta i samme regatta. Jo større lystall, desto bedre seiler båten. Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
moosewine Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 LYS = Lidingø Yard Stick. Systemet er nå kuppet og favoriserer nye brede flatbunnede båter. De med 70 og 80 talls båter har ikke en sjanse. Eksempel; de Cåsta her på forumet har 1.17 på sin Bav 38. Hadde jeg målt inn min 32 foter fra 1982 hadde jeg fått 1.15. Og det er rått parti. Stemmer ikke alltid dette...vår båt er fra 1980, og vi knuste de Cåsta etterpå påstod han at han dro på ett lass med blåskjell.. Sorry de Cåsta, måtte bare siden du ble brukt som eksempel, regner med at du tar en fryktelig hevn til våren Sitér dette innlegget . Link to post
Trond Aasvoll Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 Men selv om båten med Lys 1,00 kommer etter seilbåt med Lys 1,03 i mål, kan båt med Lys 1,00 vinne race Eller som her: "Systemet er nå kuppet og favoriserer nye brede flatbunnede båter. De med 70 og 80 talls båter har ikke en sjanse. Eksempel; de Cåsta her på forumet har 1.17 på sin Bav 38. Hadde jeg målt inn min 32 foter fra 1982 hadde jeg fått 1.15. Og det er rått parti." Det er masse rart en må sette seg inn i, før en heletatt skal skjønne noe ting av dette. Kommer masse nye regler i LYS hvert år, og må hele tiden oppgradere seg i reglene. Men i prinsipe, en båt med laveste Lys går saktere en med høyere Lys. Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
periss Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 (redigert) Er vel ikke helt enig med deg Mulligan. Opplever ikke dette som så veldig urettferdig, mere som en utfordring. Seiler vi bra slår vi moderne flatbunnede båter. Seiler vi dårlig så blir vi slått. Så jeg opplever dette i utgangspunktet som rettferdig. Det som ikke er rettferdig er at nye båter ser ut som de får lettere justert sine lystall ned pga. flere seiler disse. Seiler ofte mot en Dufor 34 som har en hundredel lavere enn oss. Vi seiler stort sett med samme båt fart på alle kurser bortsett fra på lens der han har en fordel gjennom sitt brede akterparti. Jeg synes jo selvsakt vårt lystall er for høyt Redigert 16.Januar.2009 av periss (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 LYS = Lidingø Yard Stick. Et handikappsystem for seilbåter som gjorde at alle kunne seile mot alle og ha en snøballs sjanse for å vise hvor god man er til å seile. Båtene fikk basert på tidligere resultater er handikaptall. Utseilt tid ble dividert med dette tallet for å få resultatet. Ble aldri 100% rettferdig, men nøyaktig nok for klubbregatta. Gjorde at et seilbrett kunne konkurrere mot ei skøyte, og den beste seileren vant. Systemet er nå kuppet og favoriserer nye brede flatbunnede båter. De med 70 og 80 talls båter har ikke en sjanse. Eksempel; de Cåsta her på forumet har 1.17 på sin Bav 38. Hadde jeg målt inn min 32 foter fra 1982 hadde jeg fått 1.15. Og det er rått parti. Godt beskrevet, og jeg kan tilføye at Albin Vega, en båt som var svært vanlig da en startet med LYS, fikk lystall 1. (Flere båter har selvføgelig også dette lystallet). Båter som i snitt seilte dårligere en Vegaen kom selvfølgelig under 1 og de som seilte bedre kom over 1 ut fra de beregninger og erfaringsverdier en har for båttypen. Det er ikke så uvanlig at nye båter for justert lystallet etter en tid når en har tilstrekkelig med erfaringsverdier bl.a. regattaresultater. Så en liten tilføyelse - De som kjøper båter med høyt lystall, dvs raske båter for å seile og vinne i regattaer, kan lett få seg en overaskelse, dette er vanskelig dersom en ikke innehar gode ferdigheter Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 Nytt uttrykk! Tyskerskjøte? Hva er dette for no, er det noe jeg har i min båt? Sitér dette innlegget . Link to post
Mulligan Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 Hvis du fremdeles har hyttetaket på båten din, så har du ikke tyskerskjøte. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 16.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 Om jeg anskaffer en seilbåt som jeg ikke aner noenting om, og vil være med på en regatta. Er det noen som da forteller meg LYS-tallet på båten da eller? F.eks en hjemmelaget seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 Hvis du fremdeles har hyttetaket på båten din, så har du ikke tyskerskjøte. OK, vet ikke om jeg ble så mye klokere...du kunne ikke forklart hvordan dette med tyskerskjøte fungerer? Sitér dette innlegget . Link to post
2nd Trikker'n Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 (redigert) Jeg tenker så det knaker her og tror jeg forstår hva Mulligan mener - men du verden for en forklaring på et skjøte som går til hver side av båten. Et genoa skjøte er vel også et tyskerskjøte - tror jeg. Redigert 16.Januar.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 OK, var jo noe sånn jeg tenkte...har bare sett at Bjoris skryter av tyskerskjøte på båten sin og lurte på om dette var et annet system enn det vi har... Jeg vet jo veldig godt hva et skjøte er...: ) Sitér dette innlegget . Link to post
Enzo Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 (redigert) Skjøtet på en seilbåt er det tauet som går fra cocpit og opp til bommen på storseilet , dette regulerer man lengden på ved et taljesystem. På et tyskerskjøte så går fortsatt dette tauet fra bom og ned i cocpit men det strammes ikke der , det løper langs bommen fram til masten der det føres ned på dekk på begge sider og så bak til en vinsj på hver side av cocpit. Fordelen ser jeg ikke , jeg har dette nå selv men savner foreløpig den gamle typen , men jeg blir muligens vant til dette etterhvert Redigert 16.Januar.2009 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 http://www.kaajola.com/boat/maritime/ord.htm Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 SamH. Der dødade du jo hele tråden :) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 Fender !? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
periss Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 Ser du ikke bruker fendertrekk på denne. Bruker du zalo på denne å når den begynner å gnaure. Eller spiller denne Fenderen vuggsanger til hele båthavna. Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 Om jeg anskaffer en seilbåt som jeg ikke aner noenting om, og vil være med på en regatta. Er det noen som da forteller meg LYS-tallet på båten da eller? F.eks en hjemmelaget seilbåt. Du kan f.eks. kontakte meg, som er måler, eller en måler i dit distrikt. Så måler vi båten, riggen og seilene som du vil bruke. Så får du tildelt et LYStall fra Norsk Lys Klasseklubb. http://www.seiling.org/ Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Stigt:-) Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 Om jeg anskaffer en seilbåt som jeg ikke aner noenting om, og vil være med på en regatta. Er det noen som da forteller meg LYS-tallet på båten da eller? F.eks en hjemmelaget seilbåt. Du må få en LYS-måler som er godkjent av NSF til å måle båten og seilene dine. Hvis båten er LYS målt i fra før følger det gamle målebrevet båten. Her ser du et målebrev Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 Skjøtet på en seilbåt er det tauet som går fra cocpit og opp til bommen på storseilet , dette regulerer man lengden på ved et taljesystem.På et tyskerskjøte så går fortsatt dette tauet fra bom og ned i cocpit men det strammes ikke der , det løper langs bommen fram til masten der det føres ned på dekk på begge sider og så bak til en vinsj på hver side av cocpit. Fordelen ser jeg ikke , jeg har dette nå selv men savner foreløpig den gamle typen , men jeg blir muligens vant til dette etterhvert Du kan legge skjøteskinna utenfor cocpiten, på hyttetaket, og på denne måten få bedre plass her, men personlig foretrekker jeg en bred dvs lang skøteskinne i cocpiten, noe som etter min mening gir bedre kontroll og trimming av storseilet. I havn kobler jeg skøtet m bommen bort i rekka så er den ute av cocpiten. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 ...Utseilt tid ble dividert med dette tallet for å få resultatet. Ble aldri 100% rettferdig, men nøyaktig nok for klubbregatta. ... Det korrekte er vel at tiden din blir ganget med LYS-tallet for å få korrigert tid. En båt med LYS 1,0 får ingen endring av tiden. LYS 1,20 gir 20% tillegg, 1,35 gir 35% tillegg osv. En båt med LYS mindre enn 1,0 får faktisk fratrekk i tiden. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.