Jump to content

Seilbåt utrykk


enter4u

Recommended Posts

NorLYS har vel utviklet seg raskere en SweLYS nå vil jeg mene? NorLYS har nå kommet med regelverk som beveger seg raskt i retning av hva ORC International bruker nå. Og jeg vil tro at det er der dem vil ha oss til slutt.

Lystallene på en og samme båt målt av SweLYS og NorLYS er forskjellige allerede, og dem burde snakke mere sammen. Og burde prøve å få til samme regelverk i det nordiske landene. Ellers vil ORC Internasjonal ta over med tiden vil jeg tro, som det ser ut for meg, etter å ha sammenlignet regelverkene.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Du kan f.eks. kontakte meg, som er måler, eller en måler i dit distrikt. Så måler vi båten, riggen og seilene som du vil bruke.

 

Jeg har nettopp bestilt nytt storseil, er det noe system ved at seilmaker melder dette inn i LYS systemet (selv om det er likt det gamle skal vel det nye seilet registreres det også)? Eller er dette noe som jeg får gjort selv i etterkant og i så fall hva må jeg sørge for å få med av opplysninger sammen med seilet?

 

Vil lystallet mitt øke om jeg anskaffer en spinnaker? og i så fall hvor mye vil dette utgjøre? Vanligvis konkureres det i klasser med og uten spinnaker.

 

Fast propell vs foldepropelle er og blitt meg fortalt vil virke inn på LYS (0,01?), men jeg finner ikke dette noe sted på Norlys sine sider.

 

Doubelhanded gir vel lavere LYS, er dette eget LYS bevis eller trekker en bare i fra 0,01 ved double handed regattaer? :confused:

Link to post
Jeg har nettopp bestilt nytt storseil, er det noe system ved at seilmaker melder dette inn i LYS systemet (selv om det er likt det gamle skal vel det nye seilet registreres det også)? Eller er dette noe som jeg får gjort selv i etterkant og i så fall hva må jeg sørge for å få med av opplysninger sammen med seilet?

Vanligvis gjøres dette automatisk. Men kommer sikkert an på hvilken seilmaker det er. Ble det Gran? Du kan jo ringe og spørre. Alternativt må du kontakte en måler som gjør det for fastpris. Hvilket seilnummer har du?

Vil lystallet mitt øke om jeg anskaffer en spinnaker? og i så fall hvor mye vil dette utgjøre? Vanligvis konkureres det i klasser med og uten spinnaker.

Det vil øke med to eller tre hundredeler i forhold til ingen spinnaker. En hundredel i fohold til gennaker.

 

Fast propell vs foldepropelle er og blitt meg fortalt vil virke inn på LYS (0,01?), men jeg finner ikke dette noe sted på Norlys sine sider.

Det stemmer. En hundredel. Anbefales!

Doubelhanded gir vel lavere LYS, er dette eget LYS bevis eller trekker en bare i fra 0,01 ved double handed regattaer? :confused:

Man trekker bare fra.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Det er ikke noen selvfølge at seilmakeren måler inn seilet ditt. dette må du spesifisere når du kjøper seilet. Noen seilmakere tar opptil kr 600,- for et stk seil for denne tjenesten. Billigste er å få en lokal seilmåler eller klassemåler til å måle den, tror taksten ligger på kr 250,- (er ikke helt sikker på taksten her)inkl ISAF merke som SKAL være festet på seile etter registrering og måling.

 

Med Spinnaker, ettersom hvilken båt en har opp 0,02 til 0,03. Forholde fast og foldeproppel er 0,03

En må melde fra til NorLys at en vil ha målt båten inn for ShorthandedLys. Da får en slikt Lysbevis, og det vil være som regel 0,01 ned fra vanlig Lysbevis.

 

Vist du går inn på denne linken finner du godkjente målere nede til venstre på siden:

http://www.seiling.org/

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Ble det Gran? . Hvilket seilnummer har du?

Takk for svar

Det ble Gran ja, og jeg har bedt om at det blir meldt inn inn til Norlys. Satser på at det går av seg selv, om ikke får jeg få det målt på Askøy i etterkant. Har seilnummer NOR9573

 

Jeg har et "motsatt" problem på sikt. Er ikke fremmed for Seilmakeren Doublehanded i 2010 men trenger da å få øke LYS nok til å få lov til å delta. :flag:

 

 

Takk også til De Cåsta for svar

Redigert av Bergen (see edit history)
Link to post

Jeg klipper inn dette med propell bestemelsene, og det finnes formel som en kan bruke også for å få eksakt mål.Differansen mellom fast og fold blir tilslutt 0,02, men fradraget på fast er 0,03. Men denne er mye brukt,og hvor en finner dette? Må vel være hemmelig :yesnod: Klippet:

 

iii) Båt uten propell i grunnstandard som seiler med propell som har:

- stillbare blad - 0.01

- faste blad - 0.03

 

iv) Båt med propell i grunnstandard som seiler:

- med stillbare blad i stedet for faste + 0.02

- med faste blad i stedet for stillbare - 0.02

- uten propell i stedet for propell med faste blad + 0.03

- uten propell i stedet for propell med stillbare blad + 0.01

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Takk for svar

Det ble Gran ja, og jeg har bedt om at det blir meldt inn inn til Norlys. Satser på at det går av seg selv, om ikke får jeg få det målt på Askøy i etterkant. Har seilnummer NOR9573

 

Jeg har et "motsatt" problem på sikt. Er ikke fremmed for Seilmakeren Doublehanded i 2010 men trenger da å få øke LYS nok til å få lov til å delta. :flag:

 

 

Takk også til De Cåsta for svar

 

Mål inn flere spinnakere, mer en 2stk spinnaker. Og Mål inn med større SL mål på spinnakeren en standarmålene. Det er tillatt nå. Da fyker hundredelene til værs skal du se. Og få deg foldepropell.Trenger ikke bytte båt nå for å være med :smiley:

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post

Ok. så da får du antagelig pluss 0,02 for forldepropellen. Ser du har 1.07 nå. Pluss 0,02 for foldepropell og 0,03 for spinnaker ender du på 1,12. Kan det gå? Du får prøve deg mot en express og se hva som skjer. Du trenger ihvertfall gode seil og ordentlige trimmemuligheter. 1.1 med spinnaker med uten foldepropellen kan sikkert også være greit. Comfortina 32 har altså 1,14. Albin nova 1,15 og granada 31 1,11. Det kan holde hardt på en frisk kryss. Men går sikkert greit når det er stikk i skjøtet? Spennende...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Med foldepropell og inn målt 3 stk spinnaker og den ene spinnakeren med større SL mål en standar mål. Da er du snart oppe i LYS 1,15 på båten din. Vist ikke det holder, mål inn spinnaker bommen litt lenger en standar målet. Der henter du inn 0,01.

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Da er du snart oppe i LYS 1,15 på båten din.

Kravet er på Seilmakeren er ( i allefall i år) jo på 1,10 så trenger strengt tatt ikke øke mere enn til 1,11? Det er jo ikke noe mål å ha høyere LYS en nødvendig. Men det er lang frem til noen regattadeltakelse i egen båt for oss ennå, men vi får se hva sommeren bringer :sailing:

Link to post

Ja,på ShorthandedLys vil du ende på 1,11 sannsynlig med en foldeprop. og en stk, spinnaker innmålt.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
og ett nytt utrykk, eg har seilt litt med firkantseil :smiley: og vet hva ei stikke er, men når en med bermuda rigg sier han seiler med ett stikk i skjøte, hva mener han da?

 

klippet:

Siden vi snakker om skjøte så kan det være på sin plass å nevne uttrykket: "stikk i skjøte". Hva i alle dager kan noe slikt bety? En samtale mellom garvede seilere kan for eksempel høres slik ut: "Jo - Det blåste friskt den dagen, men med et stikk i skjøte så gikk det greit". Stikk kan bety knute, men hvorfor skulle man knyte knuter på skjøte når det tydeligvis blåste mye? Selv ble jeg så nysgjerrig at til slutt måtte jeg bare spørre noen. Da fikk jeg til svar at det var å slippe litt ut på skjøtet. På den måten fikk man redusert vindpresset sideveis. Dersom dette ble utført riktig, så fikk en samtidig rettet kraften fra seilet mer forover slik at båten gikk fortere. Hvorfor gjøre noe enkelt, når det er mulig å gjøre det helt uforståelig?

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Denne var ikke enkel å forstå. Har en propell så har en propell :smash:

 

Utgangspunktene er målt båt, uten propell.

 

Norlys er flink til å lage vanskelige definasjoner :confused:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Norlys er flink til å lage vanskelige definasjoner :confused:

Men stemmer det forholdstallet da. Skulle tro at med faste propellblader skule dette bli mindre enn med stillbart blad. Og siden det ikke er noen propell skulle vell dette bli likt for begge :confused:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Jeg tror jeg må ha meg en pause her, det går helt i surr her, hvor mere en leser på dette propell greiene.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
klippet:

Siden vi snakker om skjøte så kan det være på sin plass å nevne uttrykket: "stikk i skjøte". Hva i alle dager kan noe slikt bety? En samtale mellom garvede seilere kan for eksempel høres slik ut: "Jo - Det blåste friskt den dagen, men med et stikk i skjøte så gikk det greit". Stikk kan bety knute, men hvorfor skulle man knyte knuter på skjøte når det tydeligvis blåste mye? Selv ble jeg så nysgjerrig at til slutt måtte jeg bare spørre noen. Da fikk jeg til svar at det var å slippe litt ut på skjøtet. På den måten fikk man redusert vindpresset sideveis. Dersom dette ble utført riktig, så fikk en samtidig rettet kraften fra seilet mer forover slik at båten gikk fortere. Hvorfor gjøre noe enkelt, når det er mulig å gjøre det helt uforståelig?

 

Hmm... det høres noe råseilteknisk ut, og da har en i utgangspunktet seilt med for stramme skøter eller feil kurs i forhold til vinden. Når en slakker i skjøtet på et seil ønsker hele tiden å ha maksimal vindkraft og laminære strømninger i seilet, noe en kontroller med lusa (små tråde i seilet), og seilene justeres etter kurs og vindrettning. Blåser det mye rever man, en seiler aldri med flagrende seil, og nå snakker jeg om moderne seilbåter.

Når det gjelder jolleseiling kan en slippe ut luft som du antyder for ikke å kullseile. Ja det enklet, men må læres som alt annet.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...