Xlnt Startet 16.Januar.2009 Del på Facebook Startet 16.Januar.2009 Hei Skal montere varmer i båten i vinter og har bestemt meg for webasto 3500w Air Top og lurer litt på om den blir i det minste laget for min 36fot motorbåt? Er det noen andre her som har lignende konstellasjon? Mvh Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Tine IV Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 (redigert) Mener bestemt det er litt bortkasta penger , om du bruker båten når det er kaldt da .Vi som surrer utpå sjøen hele året , vi vil gjerne ha det godt å varmt ombord .Satt inn en Webasto 5 kw i forige båten min , en Årø 30 foter .Det var ikke så mer enn akurat syntes jeg når det var -10 ute , men var store rom å mye vindusflater på den .Men du har karlesje båt ,hadde en 3.500 Webasto i en Sandvik 28 . Den var god å varm uannsett grader ute , men som sagt spørs jo da om du trenger mye varme .Eller om du skal ha den til litt kjølige kvelder bare,da holder den kansje .Men syntes det høres lite ut jeg da , ikke så veldig stor forskjell på prisen heller vel ? PS: du kan jo søke litt her , det er bøtter av div diskusjoner ang varmer her på BP. Tine IV Redigert 16.Januar.2009 av Tine IV (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Mariell Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 Jeg ble anbefalt av Imortør Kolberg Kaspary å gå for 3,5 og ikke 5kw når vi skulle ha ny varmer. De påsto at varmeren ikke hadde godt av å gå på under 50% effekt, ville da sote ned. Hvis jeg brukte båten hele året så anbefalte de fortsatt 3,5kw, men jeg måtte regne med å spe på med ekstra varme kilde, på dager med minus grader ute. Så jeg innstalerte 3,5KW selv om jeg syntes det hørtes lite ut. Har ikke fått testet varmeren skikkelig ut ennå. så jeg vet ikke om jeg gjorde det riktige valget. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Hansi Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 (redigert) Jeg ble anbefalt av Imortør Kolberg Kaspary å gå for 3,5 og ikke 5kw når vi skulle ha ny varmer.De påsto at varmeren ikke hadde godt av å gå på under 50% effekt, ville da sote ned. Installerte en Airtop 5000 høsten 2005. Har ikke merket noe til soting enda. Når du først skal installere varmer er min anbefaling at du går for en Airtop 5000 i en såpass stor båt som din. Er godt fornøyd med varmeren. Har ikke vært noe tull så langt. Redigert 16.Januar.2009 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 Jeg har Airtop 3500 i min 290 (29) foter, og den er mer enn god nok for denne båten. Nå mens det er minus grader ute, og med bare pressenningen på, så står jeg i T-Skjorta å jobber i båten med webastoen på. Mener det er samme enheten som står i 360'en til min bror. så jeg vil tro at den passer fint i din også :) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Xlnt Svart 16.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 Takker for tilbakemeldinger, mitt behov er kun for kalde vår og høstkvelder, vi bruker ikke båten etter september og rekker aldri å få den ut før midten av april så minusgrader blir det aldri når vi er i båten. Tenkte jeg skulle installere en 3.5 kw og heller bytte den ut om behovet er større med tiden. Det er ganske stor prisforskjell synes jeg. Har letet lenge etter en brukt 5kw men er umulig å finne brukt og da koster det brått 15-20.000,- for en ny. Tror jeg kanskje greier å få tak i en brukt 3,5 kw for rundt 7-8.000,- (ny ca 14.000,-) Mvh Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Astor Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 I vår 36-foter holder Ebern på 4 kv nok til vårt helårsbruk. Jeg hadde litt problemer med trekk da vi gikk i motvind og hadde ned mot minus 10 ute. En enkel tetningslist gjorde det godt og varmt. Et lite tips er å kjøpe isolering til å ha rundt varmerørene ombord. Her har du mye å hente. Lykke til med valget. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 Jeg ble anbefalt av Imortør Kolberg Kaspary å gå for 3,5 og ikke 5kw når vi skulle ha ny varmer.De påsto at varmeren ikke hadde godt av å gå på under 50% effekt, ville da sote ned..... I forbindelse med at jeg i 2006 monterte varmer ombord var jeg mye i kontakt med konsulenter hos Kolberg Kasbary - og jeg fikk like mange forskjellige svar som antall "konsulenter" jeg snakket med. Jeg tok da direkte kontakt med Webasto Tyskland. Svaret jeg fikk var dengang entydig - og som er i samsvar med egne erfaringer og erfaringer jeg har etterspurt her på BP:Moderne varmere har en syklus hvor varmeren går gjennom flere forbrenningsnivåer - noe som motvirker sotdannelse. Jeg har nå en Webasto Thermo 90 S ombord. Den holder varmen fint i hele båten når det er minus 10 grader ute. Jeg tviler på at en mindre varmer ville gjøre det samme. Men - det er alltid lurt å designe varmeren i forhold til båten. Etter at jeg gikk over til vannvarmer opplever jeg en helt annen varmeombord sammenlignet med de tidligere båtene jeg hadde med luftvarmere. Det er etter hvert mange - omlag 15 båter - som har tilsvarende båt som oss her i Norge - og de fleste har gått for vår varmeløsning ettersom andre løsninger ikke har gitt ønsket varme. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 Har også luftvarmer på 5 kw i 33 fot båt (tett) og syns det er veldig behagelig når den surrer og går på lav omdreining, så jeg ville nok gått for den størrelsen. Er mye bedre med litt for stor (varmer) enn å måtte kjøre den på fult hele tiden for å holde temp. oppe. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 17.Januar.2009 Del på Facebook Svart 17.Januar.2009 Tenkte jeg skulle installere en 3.5 kw og heller bytte den ut om behovet er større med tiden. Er jo ditt valg, men må da være bedre å kjøpe en litt større med en gang og bli fornøyd, i stedet for å kanskje måtte bytte den ut ved en senere anledning. Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 17.Januar.2009 Del på Facebook Svart 17.Januar.2009 Jeg har også 3500 i min 36' kalesjebåt, ikke no problem det. Vinterstid står den på land med landstrøm så da har jeg den bare i gang når jeg pusler litt ombord Sitér dette innlegget Link to post
Puffin Svart 17.Januar.2009 Del på Facebook Svart 17.Januar.2009 Jeg kjøper ny viknes 1030 med levering i april. Den har som standard en Eberspacher D4. Er det noen som har formening om det holder til tidlig vår/sen høstbruk. Gjerne svar fra 1030-eiere... Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 17.Januar.2009 Del på Facebook Svart 17.Januar.2009 Fordel med D4 kontra D5 er at D4 er mer stillegående. Eberspacher har også billigere reservedeler enn webasto. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 19.Januar.2009 Del på Facebook Svart 19.Januar.2009 Har også en Airtop 3500 i min båt, og den er mer enn kraftig nok til tidlige vårturer og seine høstturer. Benytter ikke båten om vinteren. Et annet spørsmål: Kan det være lurt å starte Webastoen i løpet av vinteren mens båten ligger på land, eller er det like greit å la være. (Fordeler / ulemper ?) Ved litt jobbing i båten har jeg tidligere kledt meg god, men hvis dieselvarmeren har godt av å bli kjørt fyrer jeg opp neste gang. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 19.Januar.2009 Del på Facebook Svart 19.Januar.2009 Mener å ha hørt at varmeren bare har godt av og bli fyrt opp med jevne mellomrom og at det er med den som med mange andre ting at det står seg i stykker fremfor å bli slitt ut. Jeg har en Air Top 2000 i min seilbåt. Synes denne er i snaueste laget men det får duge. Har nå tatt meg jobben med å legge isolasjon rundt varmluftslangene. Enda ikke fått testet i skikkelig kulde men merker helt klart varmere luft ut fra dysene. Uansett hvilken varmer trådstarter kjøper så er det dumt å la masse varme forsvinne ut i sjøen gjennom uisolerte slanger. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 19.Januar.2009 Del på Facebook Svart 19.Januar.2009 mhemil: bare husk en ting, om pressenningen går ned over eksos utgangen i skrog siden, så husk å løfte opp pressenningen når du fyrer varmeren.. både for å slippe et smeltet hull i pressenningen, og eksos inne i der du jobber sier dem at ikke er helt greit.. hehe.. ;) Jeg bruker varmeren hver gang jeg er i båten i vinter å mekker.. godt med litt varme.. :) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
mhemil Svart 19.Januar.2009 Del på Facebook Svart 19.Januar.2009 mhemil: bare husk en ting, om pressenningen går ned over eksos utgangen i skrog siden, så husk å løfte opp pressenningen når du fyrer varmeren.. både for å slippe et smeltet hull i pressenningen, og eksos inne i der du jobber sier dem at ikke er helt greit.. hehe.. ;)Jeg bruker varmeren hver gang jeg er i båten i vinter å mekker.. godt med litt varme.. :) Nemlig, forholdsvis viktig poeng.... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 19.Januar.2009 Del på Facebook Svart 19.Januar.2009 Det hadde vært interessant å høre erfaringer om hvor lang tid det tar å øke temperaturen ombord nå i vinter med varmeren. I går - søndag - økte temperaturen i salongen i sittehøyde fra ca 2 minusgrader til 16 varmegrader i løpet av en drøy halvtime. Jeg har (desverre) en veldig stor salong som skal varmes opp. Jeg har vannvarmer. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Januar.2009 Del på Facebook Svart 19.Januar.2009 Mener å huske det ar 3.5kw i Windy 37 som vi hadde. Det holdt godt det Sitér dette innlegget Link to post
Merte Svart 20.Januar.2009 Del på Facebook Svart 20.Januar.2009 hm.. forrige helg monterte vi en webasto 3900 i vår 23 fot kalesjebåt. Kanskje litt overkill? Men det ble i alle fall godt og varmt. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 20.Januar.2009 Del på Facebook Svart 20.Januar.2009 Merte: Det er vel det viktigste, at det ble godt å varmt :) gjør ingenting om den er større enn hva man egentlig trenger, blir bare fortere varmt, også kanskje man kan ta den med til neste båt om dette skulle bli nødvendig ;) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Øivind E. Svart 20.Januar.2009 Del på Facebook Svart 20.Januar.2009 Puffin Postet 17.01.09 15:25 Jeg kjøper ny viknes 1030 med levering i april. Den har som standard en Eberspacher D4. Er det noen som har formening om det holder til tidlig vår/sen høstbruk. Gjerne svar fra 1030-eiere... Min far har en D4 i 1030 sin. Til tidlig vår, sommerkvelder og senhøst fungerer den topp.. Vinterbruk ville jeg gått opp på D5. MVH Øivind Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 9.Februar.2009 Del på Facebook Svart 9.Februar.2009 Holder på og lakker dørken i Mariell. Med ned mot -15 på natta, så var jeg spent på omden ny monterte Webasto Airtop 3500 ville greie å gi akseptabel tempetratur. Det går over all forventning. Den tusler og går på 75% effekt. Temperatur ute er nå - 11. Temp. i salongen 1 meter opp fra dørk + 21,8, nede ved dørken . +20,5. I går kjørte jeg den på full pine i noen timer og da endte temperatur på 25,6 grader. Så i vår båt så holder det lenge med en 3500 Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
ray Svart 1.Desember.2010 Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 Løfter denne igjen. Jeg har en ny webasto 3900 liggende som jeg har ment å sette inn i en Princess 35. Vi bruker ikke båten om vinteren men litt på vår høst. Tror dere att det holder, skal monteres i "smugglerrommet" og vil få isolerte luftslanger. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Mariell Svart 1.Desember.2010 Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 Sitter i båten nå. -12,8 ute og 22,2 inne. Har da Webastoen og en vifteovn på halv effekt (750W) i gang. Til ditt spørsmål. Ja det holder. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.