Jump to content

Webasto Airtop 3500 i 36fot båt blir det noe greie på?

Xlnt

Recommended Posts

Hadde en Mikuni 3,5 kW i en 39 fots seilbåt, dog med lange og uisolerte slanger.... Det holdt ned mot et par blå grader, men ikke mere... Dog var nok slangelengden og manglende isolasjon nok noe som medførte lite luft og varme i de fremste dysene (3 dyser totalt).... Så ved neste korsvei blir det noe større, og med vannvarmer i tillegg... Liker ikke fryse på sjøen....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Har en Eber D4 i vår Saga 315, og bruker båten året rundt.

Sist helg var det 10 blå og sur vind, og vi holdt rundt 20 grader i båten med bare varmeren i gang.

Har fått råd om å dekke til de to store taklukene samt frontvinduene, det er et veldig stort varmetap denne veien.

Til helgen er det meldt 17 blå, og jeg skal på båttur, så da får jeg virkelig prøvd varmeren:-)

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Har en D4 ombord ,lå over ombord et par dager denne uka og skal foresten bli ombord imorgen også .Med minus 12 ute og + 24 inne,sper jeg på med 200w på badet å 200w i lugaren .I salongen har jeg vifteovn på i tillegg ,med den står som regel på 200w .Hjelper mye med å ha på vindustekk ,men med bare eber'n på så syntes ikke jeg det er varmt nok .Men står ebern på i flere dager ,så blir det mere gjennom varmt.Men den setter jeg på kun når jeg er ombord ,så da tar det jo litt tid å få igennom varm båt syntes jeg da .

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Trur man må skille på dette med å bruke båt på vinteren da dette krever større varmer. Har man uisolerte slanger og båt så blir jo dette ennå værre.

Eg har en airtop 5500 (som i mine øyne er 5kw) som er montert aktenfor B.B. akterlugar. Har 90 mm slange liggende helt til forpeaken og 7 stk. 60 mm y stikk på vegen fram.

Har isolert der eg får plass til isolasjon og dvs. ca. 70% av rørstrekkene. Skal eg varme hele båten vintertid så tar det bortimot en abeidsdag å få opp tempen. Visst eg varmer kun i salong og forpeak

så går det kjappere men det tar en del timer da også.

Eg hadde en airtop 3500 på 37 foteren og det gjekk jo fint både vår og høst, men det var litt knappt på vinteren.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...