Jump to content

Jobb på Fiskebåter i Haugesund

mørebas7200

Recommended Posts

God kveld alle mann

Nå sitter jeg vel plassert i båten i hagen med en liten "styrepils" mens kona er inne og scrapbooker livet er herlig :cheers:

Er det noen som har noe erfaring ang hvordan man får seg jobb på fiskebåt spesielt i Haugesund regionen? hvilke båter/havner/personer bør man kontakte ?

Håper noen har noen tips, barndomsdrøm å få prøvd seg på en fiskebåt!

Takk

Mvh

Frank

Det er vel noen igjen på Bømlo også. Og ikke å forglemme Austevoll! Jeg hadde den store glede av å være med på en tur med båt som hørte til i din kommune; Borøygutt som var en viden kjent storfisker på 70 og 80 tallet. Den var flagget ut til England da jeg var med. Mange gode minner fra den tiden :cheers:

Hmm, fingrene var nok litt rødvinsmarinert i går. Båtens navn var selvsagt Borgøygutt.

Redigert av tebi (see edit history)
Man trenger iallfall et sikkerhetskurs på 25k for å jobbe på båt idag... Er det som ødelegger for alle oss som er under 18, for oss som vill ha sommerjobb på båt....

Er vel ikke sikkerhetskurs som ødelegger for 18-åringer, men heller det som redder oss alle i gitte situasjoner :smiley:

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Er vel ikke krav til sikkerhetskurs til 25k på fiskebåt.

Sikkerhetskurs for fiskere koster vel ikke så mye trodde jeg.

Men jeg er helt enig i at sikkerhetskurs er et must for sjøfolk.

I 2008 var det ingen yrkesfiskere som omkom på sjøen, for første gang ett år uten dødsfall.

Dette tror jeg kommer av holdningsendringer og fokusering på sikkerhet.

Men også delvis av at det er blitt mye færre yrkesaktive fiskere de siste årene.

Dermed er det vanskeligere for "førstereisgutter" å få jobb på fiskebåt.

Det er ein båt som går rundt heile landet som arrangerer sikkerhetskurs for fiskere. Eg tok sjølv sikkerhetskurs ombord i denne båten, og då var det gratis, men det er nokon år sidan, eg trur ikkje det er mange tusenlappene for å få det.

Men den første turen har du rett til disposisjon både for sikkerhetskurs og helseerklæring (ja, det må du også ha). Og etter den turen så har du forhåpentligvis tent nok penger til å kunne ta kurset.

MS Kongsnes

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...