mørebas7200 Startet 16.Januar.2009 Del på Facebook Startet 16.Januar.2009 God kveld alle mann Nå sitter jeg vel plassert i båten i hagen med en liten "styrepils" mens kona er inne og scrapbooker livet er herlig Er det noen som har noe erfaring ang hvordan man får seg jobb på fiskebåt spesielt i Haugesund regionen? hvilke båter/havner/personer bør man kontakte ? Håper noen har noen tips, barndomsdrøm å få prøvd seg på en fiskebåt! Takk Mvh Frank Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 Sjekk i havna på Åkra eller på Bokn. Åkra er vel der de er mest fiskebåter. på bokn tror eg de bare er 1 reketråler igjen Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
tebi Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 (redigert) Det er vel noen igjen på Bømlo også. Og ikke å forglemme Austevoll! Jeg hadde den store glede av å være med på en tur med båt som hørte til i din kommune; Borøygutt som var en viden kjent storfisker på 70 og 80 tallet. Den var flagget ut til England da jeg var med. Mange gode minner fra den tiden Redigert 16.Januar.2009 av tebi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tebi Svart 17.Januar.2009 Del på Facebook Svart 17.Januar.2009 (redigert) Det er vel noen igjen på Bømlo også. Og ikke å forglemme Austevoll! Jeg hadde den store glede av å være med på en tur med båt som hørte til i din kommune; Borøygutt som var en viden kjent storfisker på 70 og 80 tallet. Den var flagget ut til England da jeg var med. Mange gode minner fra den tiden Hmm, fingrene var nok litt rødvinsmarinert i går. Båtens navn var selvsagt Borgøygutt. Redigert 17.Januar.2009 av tebi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-Matros- Svart 17.Januar.2009 Del på Facebook Svart 17.Januar.2009 Man trenger iallfall et sikkerhetskurs på 25k for å jobbe på båt idag... Er det som ødelegger for alle oss som er under 18, for oss som vill ha sommerjobb på båt.... Sitér dette innlegget Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
sodne Svart 17.Januar.2009 Del på Facebook Svart 17.Januar.2009 Finne ikkje mye på Kaien på Bokn iallefall, Ta ein ringe runde, legg igjen nummeret ditt, så får du se. Hmm, fingrene var nok litt rødvinsmarinert i går. Båtens navn var selvsagt Borgøygutt. Hvis det e den fra Tysvær så gjekk den ned 16.01.1999 fleire mann døde. Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
Fru Jacobsen Svart 17.Januar.2009 Del på Facebook Svart 17.Januar.2009 Man trenger iallfall et sikkerhetskurs på 25k for å jobbe på båt idag... Er det som ødelegger for alle oss som er under 18, for oss som vill ha sommerjobb på båt.... Er vel ikke sikkerhetskurs som ødelegger for 18-åringer, men heller det som redder oss alle i gitte situasjoner Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
-Matros- Svart 17.Januar.2009 Del på Facebook Svart 17.Januar.2009 For oss under 18 år som ikke har ræven full av penger. Sitér dette innlegget Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
Fru Jacobsen Svart 17.Januar.2009 Del på Facebook Svart 17.Januar.2009 Ja jeg skjønner hva du mener, men kravet om sikkerhetskurs gjør at det er blitt sikrere å jobbe til sjøs for alle, deg også når du kommer deg ut.. ;-) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Lego Svart 18.Januar.2009 Del på Facebook Svart 18.Januar.2009 Er vel ikke krav til sikkerhetskurs til 25k på fiskebåt. Sikkerhetskurs for fiskere koster vel ikke så mye trodde jeg. Men jeg er helt enig i at sikkerhetskurs er et must for sjøfolk. I 2008 var det ingen yrkesfiskere som omkom på sjøen, for første gang ett år uten dødsfall. Dette tror jeg kommer av holdningsendringer og fokusering på sikkerhet. Men også delvis av at det er blitt mye færre yrkesaktive fiskere de siste årene. Dermed er det vanskeligere for "førstereisgutter" å få jobb på fiskebåt. Sitér dette innlegget Link to post
Kasund Svart 18.Januar.2009 Del på Facebook Svart 18.Januar.2009 Det er vel ei "kvote" på båtane som dei har lov til å ta med seg uten sikkerhetskurset... Veit at det isofall tidligere blei praktisert at du fekk ver med første turen din uten kurset... http://www.ask-safety.net/ Etter kva som står på denne sida, så er kurset IMO60 på 60timer, dvs 5 dager. Og dette koster 12.900kr.... Sitér dette innlegget Link to post
Lego Svart 18.Januar.2009 Del på Facebook Svart 18.Januar.2009 (redigert) Sikkerhetskurs for fiskere Dette kurset er godkjent på fiskebåt for ikke sertifikatpliktige stillinger. Redigert 18.Januar.2009 av Lego (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-Matros- Svart 18.Januar.2009 Del på Facebook Svart 18.Januar.2009 Sikkerhetskurs for fiskere Dette kurset er godkjent på fiskebåt for ikke sertifikatpliktige stillinger. Noen som vet om et slikt kurs i bergens området ?? Sitér dette innlegget Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
mørebas7200 Svart 20.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2009 Takk for mange gode råd, tips og nyttig informasjon. Ser nok ut som jeg må melde meg på det kurset :) Mon tro om man får prøvd seg som "rookie" på en engangs tur? Kaptei'n : ser ut som kursbåten skal ha seg en tur innom Bergen og så du får melde deg på :) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 20.Januar.2009 Del på Facebook Svart 20.Januar.2009 Det er ein båt som går rundt heile landet som arrangerer sikkerhetskurs for fiskere. Eg tok sjølv sikkerhetskurs ombord i denne båten, og då var det gratis, men det er nokon år sidan, eg trur ikkje det er mange tusenlappene for å få det. Men den første turen har du rett til disposisjon både for sikkerhetskurs og helseerklæring (ja, det må du også ha). Og etter den turen så har du forhåpentligvis tent nok penger til å kunne ta kurset. MS Kongsnes Sitér dette innlegget Link to post
treklogg Svart 20.Januar.2009 Del på Facebook Svart 20.Januar.2009 For ungdom som vil ta sumarjobb på fiskebåt er det mogleg å få disp. frå tryggjingskurset i inntil 2 mnd i året. Dette fekk ein kjenning av meg. Sitér dette innlegget "Fast window went on reason" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.