Jump to content

Er Neptim 8000 halvplaner?

enter4u

Recommended Posts

Om jeg ikke husker feil har Norcraft samme skroget, og det er en halvplaner.

Hør med Brusi på forumet, han har en Norcraft under bygging :smiley:

"Gudrun" har også hatt en Norcraft.

Lagt til:

Googlet Neptim og Norcraft.... Det er samme skroget. Skroget er bygget for marsjfart opptil 18 knop.

Mvh

Christian

Redigert av Viksund Bravo (see edit history)

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Neptimen er vel en av flere halvplanere fra 70-tallet som lider av "medsjøsyndromet" Den har stor bæring akter, og blir lett nervøs på styringa i grov medsjø.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Neptim 8000 er en langkjølet halvplaner som "slipper" sjøen rundt 12 knop. Går pent i vannet rundt 16 knop. 18 knop begynner å bli litt vel raskt.

Vi hadde rundt 100 hk, noe som var i minste laget. Husker ikke nøyaktig, men mente det var en som hadde ca 150 hk - og det var passende til båten. Type og vekt vet jeg ikke...

Utrolig praktisk båt, slik jeg husker den fra våre 5-6 år med den...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg har en Neptin med en motor på 168 Hk, og det er for lite. Båten er ganske mye ombygd med hevet baug, stor flybridge, akterdekk og påstøpt badeplattform + en del invendig forandringer. Med den økte vekta så marser den i 10 knop og har en maksfart på 13 knop. Om jeg blir å bytte motor så blir jeg nok å vurdere å få effekten øket til minst 200 Hk...

Har lakt ved et par bilder...

02.jpg

05.jpg

• 1 år senere...

Heisann.

jeg er en lykkelig eier av en Neptim 8000. Har en Steyrmotor på 144 hk i den, og med den så masjer jeg i 15 knop og klarer maksfart på 18 knop. denne farten passer båten perfekt.

båten min har vært en eneiers båt siden den var ny, er utrolig velholdt, pusset opp innvendig og fremstår som strøken. Plassen i den er jo bare enorm sammenlignet med andre 26 fotere. motor er en 2007 modell.

Håper på flere innlegg om denne type båt..

Ha en flott sesong.

Vegard

Heisann. Ja, summer family er jo samme type på mange områder. Har aldig vært oppi en, men ser jo ganske lik ut med den store akterkabinen. Hvordan motor har du i den?? Fart?? Synes det er veldig deilig med så stor plass i akterkabinen, for man får utnyttet bredden på båten så godt.. Prøver å legge3 med bilder av min, men får det ikke helt til.l Har du noen bilder??

• 12 år senere...
Medusa skrev On 17.1.2009 at 9.29:

Jeg kan nok ikke ta æren for ombygginga, det har den forrige eieren fått gjort. Men det er meget dyktig og nøye gjort, så det er nesten umulig å se hva som er orginalt og hva som er uorginalt.

Jeg har ingen planer om salg og har derfor ikke vurdert noen pris...

Dette var vel den Svein Kåre Barka bygde om. Den tilhørte Jørpeland i Strand Kommune!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...