Jump to content

Quick frittfall ankervinsj løser ikke ut

Jernklumpen

Recommended Posts

har byttet til en quicke frittfall 1000 ankervinsj.. har problemer med at den ikke løsner godt nok så frittfall funksjonen virker godt nok.. må dra med ca 20kg kraft for hånd på kjettingen for og få dette ut.. har 10kg bruce,, kan jeg sette på tyngre 15kg? hjelper dette??? :flag:

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Hei !

Vet ikke hvordan din frittfallmekanisme fungerer, men på min ILAS er det et skjold som legger seg over selve kabularet slik at kjettingen sklir over. Stramming på klutsjen er således irrelevant så lenge skjoldet kommer på plass. Kan jo være at dette er annerledes på din vinsj, men det ser du jo med en gang.

Jeg hadde et tilsvarende problem med min ILAS. Litt for mye knekk og brekk på føringsveien, og kanskje litt smalt og høyt lagringskammer for kjettingen gjorde at den stadig måtte ha litt hjelp. Det at den galvaniserte kjettingoverflaten var ru gjorde ikke problemet bedre.

Jeg løste det ved å vente til opplag - lot kjettingen tørke, og slapp den ned på bakken. Så mens jeg kjørte kjettingen inn. sprayet jeg hele kjettingen med Biltemas teflonspray.

De to påfølgende årene har den fungert upåklagelig. Blir knapt merkbart når det har tørket, men du kan høre at den smutter ut på en helt annen måte enn før.

Planlegger å gi den et nytt "strøk" i år.

Vet jo ikke om denne behandlingen er relevant i ditt tilfelle, men hos meg var det i allefall det som skulle til.

-koh

• 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...