Hobby 430 Sport Startet 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Startet 16.Januar.2009 (redigert) Skal lage septikktank i båten, men pga lite plass skal eg lage den selv og tilpasse den til skrogsiden. Men hvordan og hvor skal pumpe, avlufting og div monteres?? hva skjer hvis tanken blir full? renner de over eller er de nivåvokter på sånne ting?? Blir glad hvis noen har ei enkel skisse på hvordan ting henger i hop har mine tanker om hvordan eg vil gjøre de, men greit å sjekke om andre også tenker i mine baner Hei, Redigert 16.Januar.2009 av SandvikAC25 (see edit history) Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Zach Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 (redigert) Det er flere måter kanskje. Jeg har gjort dette slik: Elektrisk pumpe for spyling/tømming av toalettet med 25 mm slange til septik inn på topp. Viktig: Gasstett septikslange. 70 liter septik i plast med 25 mm utlufting. Tømming av septik fra topp med "sugerør" ned i tanken, 25 mm slange. Ejektor under bunn slik at tanken tømmes automatisk på ca 10 knop. Jeg har tankmåler på dashbordet, men kunne også ha sjekket nivå pga. noe gjennomsiktig tank. Bør ikke bli full. Redigert 16.Januar.2009 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 Sjekk tidligere tråder/innlegg om toalettsystem ombord. Du finner sikkert mange tips. Bruk SØK-funksjonen. Sitér dette innlegget Link to post
glad Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 Tømming av septik fra topp med "sugerør" ned i tanken, 25 mm slange. Hvorfor sugerør ned, og ikke utløp i bunn et sted? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 Det kan du selvfølgelig ha, men da må du ha krane/ventil på utsiden for å stenge om du av en eller annen grunn må demontere tanken. Hos meg ligger bunn av tanken ca i vannlinjenivå, og valgte tømming fra topp av to grunner: Slipper ventilen og slipper svanehals som ellers bør monteres. Blir mange slangekoblinger med mulighet for lekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.