Jump to content

Lurer litt på denne båten.. Princess 45

Fru Jacobsen

Recommended Posts

Nydelig båt, en klassiker, og ikke minst et flott navn på båten. Prisen, ja den er vel ikke så gærn. Mye båt for pengene. Hadde jeg fått solgt Nord Westen til en skapelig pris, så kanskje denne hadde et vært et alternativ.

Ha ha, navnet ja... tenkte jeg ikke på før nå :cheers_wine:

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Min båt er også fra 1984. Jeg syns det er noe mere hjemmekoselig over litt eldre båter, som ikke har det nye sterile såpekopp-preget :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Flott skute, ingen tvil om det.

Usikkerhetsmomentene her heter vel motor og drivverk?

Men uansett, som det er sagt i Goldfish-tråden: Smaken er som baken og hvis du liker båten så spiller vel ikke alderen noen rolle? Det finnes jo de som liker plankehauger fra "1800ogblomkål" :lol:

Liker du båten og er happy med pris og tilstand så er det vel bare å klinke til? Det er jo kun du som vet hva du selv kan tåle av drifts og vedlikeholdskostnader.

Og jeg synes båten er flott :yesnod:

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Både denne og 55en har linjer som aldri blir gamle. Det er desidert den peneste klassikeren synes jeg. Det eneste er at alderen begynner å bli et tema. Men er den godt vedlikeholdt og man har i bakhodet at den er en "voksen dame", er den vel ikke å si på den. Jeg hadde glatt vurdert en 45 eller 55 hadde de på Hamar fått fingen ut og trukket de rette talla :wink: ...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Det virker som om Kingsea prøver å si noe han ikke får anledning til å si.

På den annen side: Du kjenner vel godt til denne modellen, siden du har en Princess fra før? Hva er problemet egentlig? Vil du ha aksept for at denne størrelsen er akseptert i Oslogfjorden, er det linjene eller motorstørrelsen? Dieselforbruket? Hva er det med denne som du da ikke kan gjøre noe med? Størrelsen?

70-motorer er gamle slitere, men ryker nok mye når kald, og ved pådrag. med 3000 timer er jo båten brukt mye. Men kan ikke gi deg detaljer om motoren ellers, men ser jo at motorene var "overhalt" for 10 år siden. Kommer nok an på hvordan de er "overhalt". Noen kaller det overhaling når det skiftes filtre, drviremmer, rens av varmevekslere og kjølere.

Kommer nok an på hvordan de er "overhalt". Noen kaller det overhaling når det skiftes filtre, drviremmer, rens av varmevekslere og kjølere.

Eller "overmaling" :lol:

Ja, helt utrolig at noen greier å kalle en liten service for overhaling...

Poenget er at en overhaling bør kunne dokumenteres for at det skal ha noe verdi. Hvis ikke aner man jo ikke hva som er gjordt.

Er disse 70 motorene ordentlig overhalt vil den antagelig vare lenge til. Gamle slitere dette her med potensiale til å overleve eieren i noen tilfeller :wink:

Mvh. SAP

Synspunkt har du bedt om og det skal du få:

- 45'en er direkte stygg. Overbygget er alt for kort og høgt i forhold til skroglengda, men det som skjemmer mest er det kraftig utlagde akterspeilet. Det er også upraktisk med tanke på aktivitetar på badeplattforma og når jolla skal opp og ned.

- Flott innredning, dette kan vege opp for det heslige eksteriøret.

- TAMD 70 er enkle og overdimensjonerte maskinar. Det er alt det som er hengt på maskina som kan gje grunn til bekymring, kjølar, turbo, dynamo, startar og ikkje minst dieselpumper og dysespissar.

- Ein så gammal båt har mange fallgruver men den største er dieseltankane. Hvis dei må ut har du eit godt stykke arbeid føre deg.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715

Det virker som om Kingsea prøver å si noe han ikke får anledning til å si.

På den annen side: Du kjenner vel godt til denne modellen, siden du har en Princess fra før? Hva er problemet egentlig? Vil du ha aksept for at denne størrelsen er akseptert i Oslogfjorden, er det linjene eller motorstørrelsen? Dieselforbruket? Hva er det med denne som du da ikke kan gjøre noe med? Størrelsen?

Nimbuster - har lest svaret ditt et par tre ganger nå, hvorfor svarer du egentlig på dette innlegget? "jeg bør kjenne til denne båten for jeg har Princess fra før"? Tror du at jeg har et problem? Aksept i Fjorden? JA - f.eks dieselforbruk om noen har tilsvarende båt, Hva jeg ikke kan gjøre noe med?????

Selvfølgelig Nimbuster er det kun prisen du kan gjøre noe med når du skal handle bruktbåt, De faktum at båten er fra 1984, at den har to 70-maskiner, at den har et Mase agg. etc etc, er ting jeg ikke får gjort noe med, og det er synspunkter på dette jeg er ute etter. Èn her inne har kanskje en gammel 45, en annen har kanskje god erfaring med 70-maskiner fra dette året, og andre kanskje har Mase agg. Kanskje noen av disse kan dele sine erfaringer med meg.

Det du har greid og opplyse meg om er at det er et gammelt drog, men at den er stor og gammel skjønner jo alle

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

en annen har kanskje god erfaring med 70-maskiner fra dette året, og andre kanskje har Mase agg. Kanskje noen av disse kan dele sine erfaringer med meg.

Eg har begge deler frå same årgang. 70'ane har gått 1975 timar og gjer ein utmerka jobb. Tungstarta når dei er kalde og ryk som berre hekkan men alltid til å stole på. Forrige eigar bytta turbo og dynamo medan startar, dieselpumpene og dysespissar blei gjennomgått.

Viktigast er kanskje at det er montert inn nye dieseltankar, det har nok spart meg for meir enn eitt nødstopp.

MASE 5 kw aggregatet er bygd om frå sjø- til ferskvannskjøing, einaste eg slit med er at stoppsolenoiden ikkje alltid samarbeider slik at eg må stoppe det manuelt.

45'en er stor og romsleg, viss du kan leve med designet og gamle dieseltankar er ikkje prisen avskrekkande med tanke på nytteverdien av ei sånn skute.

Eg har TwinDisc MG 507 gear, sabba greier. Desse tåler det meste. Er det 506 som står i 45'en?

Dette var også eit subjektivt innlegg.

Redigert: Sjekk Coronet 38 i erfaringsdatabasen for utfyllande opplysningar.

Redigert av RITS (see edit history)

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715

"Smørbrødlista" er full. Fulgte jo med mye utstyr.

Synd at ikke alder på utstyret er nevnt.

Hvis ikke veldig mye av utstyret er av nyere dato så syns jeg at den er priset noe høyt, i dagens marked.

Men som du sier selv, prisen kan man kanskje gjøre noe med. 150000 - 200000,- ned og det begynner å likne noe.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...