Jump to content

Kor kjøps kvalitetspumpa til oljeskift?


Ask

Recommended Posts

sjekk tråden her https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=49238&st=0

jabsco-pumpa jeg har nevnt er iallefall bra.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Takk for svar.

 

Eg har ein av Yanmarane (2GM20F) heime for skifte av nokre pakningar.

 

Eg tenker å montera ei lita handpumpa slik at ein slepp sølet med slange ned holet til peilepinnen.

Min erfaring er at pumpene frå Maritim og Biltema fort byrjar å lekka ved stanga, om dei ikkje heilt sluttar å virka.

 

Eg tenker altså på ei lita handpumpa.

 

Takk for tipset om Skulstadpumpa, men dei synest å vera litt for store. Den minste er 31 cm lang.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Roaldbj, eg har samme pumpa som deg med metall tannhjul. Monterte den først stående, slik som det ser ut til at du har gjort, men rest olje i pumpehuset rant ned langs motoren og griset denne til i bunn med gummipakningen. Monterte deretter pumpa liggende og unngikk dette problemet. Pumpa funger ellers glimrende til formålet.

Link to post
Share on other sites

og jammen fant jeg ikke testen her

 

 

Hei igjen.

 

Motoren er ein Yanmar 2GM20F. Den inneheld ca. to liter olja. No når eg held på å skifta botnpannepakning oppdaga eg at rett over botnpanna er det ein sil. Frå silen går det eit røyr til ein plugg nederst på framsida av motoren.

 

Der tenker eg å montera ein liten kuleventil og ein slange til ei permanent montert pumpa som eg festar på sida av motoren. Då kan eg lettvint kjøyra motoren varm, opna ventilen og pumpa olja opp i eit kanna. Då slepp eg sølet med å stikka ein slange ned i holet til peilepinnen. Sist men ikkje minst så får eg ut det aller meste av olja.

 

Det ideelle er ei lita handpumpa, slik som den i testen. Imidlertid så er min erfaring med nett denne pumpa svært dårleg. Eg ønsker difor ei liknande pumpa, men av betre kvalitet.

 

Mange takk for tips så langt.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker denne - den finnes i forskjellige størrelser og både med gummihjul og messinghjul.

...og hvor selges denne. Synes som den er for permanent montering i motrorrommet?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

...og hvor selges denne. Synes som den er for permanent montering i motrorrommet?
En "liten" versjon selges hos Biltema - men da uten "Marco"-navnet (så vidt jeg husker). Jeg har kjøpt mine via Moss Slangeservice. Ja, de kan monteres permanent i motorrommet. Jeg har ei løs som jeg bruker til å pumpe opp væske med overalt ombord.

 

Redigert: Jeg fant denne opplysningen hos Biltema:

Impellerpumpe

Kan brukes både som lensepumpe (fersk- og saltvann) og ferskvannspumpe. Impeller av nitrilgummi. Pumpehus i bronse, rustfri aksel. Gummiføtter gjør at den går stille. Ikke beregnet for kontinuerlig drift.

TEKNISKE SPESIFIKASJONER

Volt: 12 V

Sikring: 12 V/20 A

Strømforbruk: ca. 11 A

Kapasitet: ca. 35 l/min. (2 m trykkhøyde)

Slangetilkobling: R ½" rørgjenge

Trykk: 0,8 bar

Mål: 176 x 120 x 94 mm (lxbxh)

Vekt: 2,8 kg

 

Artikkel 25-9753, pris kr. 1099,-

 

De jeg har benytter impellere av messing.

Link to post
Share on other sites

Her er produktsiden til Marco - et bra utvalg med kvalitetspumper: http://www.marco.it/Prodotti_Nautica.aspx?...mp;Novita=False.

Jeg har bl.a. denne: Electric Pumps 12-24V. > 06112 UP6 Self-priming electric pump with bronze gears for transfer of various liquids complete with inline filter. Brass body with stainless steel shaft. Ports: 1/2" BSP with brass connection for Ø 16 mm inner tubing. Main applications: transfer of diesel fuel, water, antifreeze etc.

Link to post
Share on other sites

Var innom Maritim idag (igjen) og hanket med meg ei slik Marcopumpe. Pris ca 1100,- Bra kvalitet ifølge selgeren i motsetning til mya annet billigræl på markedet.

Takk for tipset

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Var innom Maritim idag (igjen) og hanket med meg ei slik Marcopumpe. Pris ca 1100,- Bra kvalitet ifølge selgeren i motsetning til mya annet billigræl på markedet.

Takk for tipset

Da håper jeg det var denne pumpa du kjøpte på Maritim.

Det er nemlig forskjell på å pumpe smøreolje og dieselolje. Marco har egne tannhjulspumper for smøreolje.

 

For øvrig finnes Marco tannhjulspumpa for vann/diesel 12V / 14 liter/minutt også på Biltema, da med biltemalogo og en del kroner billigere.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg benytter samme "Marco"-pumpe som Roaldbj og den fungerer veldig greit.

Tror den kostet ca. 1500-1600,- for 4-5 år siden?

Har hatt noen billigere varianter tidligere som knapt nok har klart å løfte oljen opp,

og klarte den det første gangen, virket den garantert ikke det andre året,

- så hva som har vært billigst i lengden er jeg ikke i tvil om.

En takknemlig egenskap med Marco-pumpen var at det fulgte med diverse slanger og stusser i forskjellige dimensjoner,

og en av disse kunne jeg montere rett på peilerøret på Yanmar 6LP uten tilpassninger eller overganger.

PlugAndPump :smiley:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig Lotus - så forøvrig at dette også var et tema her på BP i 2003 eller deromkring.

Jeg har flere Marco-pumper, noen med tannhjul av bronse (beklager at jeg tidligtere har omtalt dem laget av messing) og noen med tannhjul av gummi. Jeg har hittil ikke undersøkt om tannhjulene kan "gå om en annen" mellom pumpene. Noen som har sjekket dette?

Jeg tror også at det skal være mulig å kjøåe repsett med tannhjul.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...