Jump to content

Skal bytte instrumentpanel

Enjoy II

Recommended Posts

Er i samme situasjon og har litt tegneerfaring på data så selve tegningen tar jeg selv. Skriver ut på papir, klipper og limer og sjekker n' ganger at det blir riktig. Etter det ser jeg 2 alternativer:

- Du kjenner noen som jobber innen mekanisk og som kan legge dette inn på maskin som skjærer ut (alu-) platen med alle hull og forhåpentligvis graveringer for deg. Grunne, lakke så bør det bli bra.

- www.schaeffer-ag.de hvor du laster ned et gratis tegneprogram (=god reklame for dem selvfølgelig). Det er relativt greit å bruke, ihvertfall dersom du har vært borti slikt før. Da blir det naturlig nok noen begrensninger også, men det holder for de fleste formål. Når alt er ferdig kan en sende bestillingen fra programmet, så får du platen(e) i posten etter et par uker. Pris kommer detaljert opp når du trykker Euro symbolet, du betaler alt fra 0,30 Euro for et skruehull til kanskje 5-30 Euro for platen (avh. av størrelse). Alle detaljer summeres opp til en totalsum. Bruk også søkefunksjonen her på BP og søk etter schaeffer så finner du noen få innlegg fra andre om dem. Tok meg råd til en testrunde på en plate ca 15 x 20 cm med et rektangulært hull til 6 Carlingswitches i ramme, et par skruehull til festing og gravering ("Nidelv 28"). Fikk det i posten og det havnet på 27 Euro + frakt 20 Euro og ser veldig profft ut, sort mattlakkert og hvitlakkert i gravering. Skal bli spennende å få det ut i båten for kontroll :smiley:

Aero.

Ikke billigste løsning det her kanskje, men pent vil jeg si. Jeg bytter for tiden fra en gammel Iveco til en Yanmar 290hk.

Jeg sendte inn det grå originale dashbordet som fulgte med Yanmaren og fire løse tankmålere til Retronic i Namsos (www.retronic.com).

Fikk tilbake ferdig montert i sånn plate som de pleide å lage til Scand Baltic før konkursen, med instrumentene i flush med overflaten.

dashbordretronicferdig.jpg

Denne jobben krever litt kobling pga. for korte ledninger i Yanmar-dashbordet, og i tillegg byttet de ut bryterne for lys og lyd, satte inn et digitalt voltmeter med bryter for valg av batteribank, samt et 12V uttak. De koblet også alle ledninger fra tankmålerne inn, inkl. mot pluss fra tenningslåsen, og samlet diverse ledninger til en 8-pluggs kontakt for tilkobling av de fire giverne og felles jord og lys til disse, samt pluss og jord for lighteren. Ledningene var godt merket, og det fulgte med en løs hunkjønn-kontakt som jeg kan koble fast i båtens system. I tillegg fins fortsatt Yanmar-kontaktene der, så alt blir plug and play bortsett fra baugpropell- og ankervinsjpanelene som skal inn i de tomme hullene.

Platen er i et slags plastmateriale, lett å jobbe videre med selv.

Mener å huske de tok 4500 for plate, deler, jobb og frakt. Pluss moms.

Mvh Arne Armoa

Redigert av arnearmoa (see edit history)
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...