eysteind Startet 6.Mai.2004 Del på Facebook Startet 6.Mai.2004 Har kjøpt Epoksy på SP (?) og begynnte såvidt å lime på rammene til lukene på teakdørken. Blandet i forholdet 1:5 slik eg forstod. Dette var i går kveld, og idag er den enda ikke herdet... Er det noe feil her. Kanskje for lite herder? Sitér dette innlegget Link to post
El Alferez Svart 6.Mai.2004 Del på Facebook Svart 6.Mai.2004 Har du rett temperatur? Det kan være Alfa og Omega. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 6.Mai.2004 Del på Facebook Svart 6.Mai.2004 Kjenner ikke SP, men avhengig av temperaturen kan det nok ta en del timer med de typene jeg kjenner. Hvor mange timer var det og hva var temperaturen, sån omtrend? Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 6.Mai.2004 Del på Facebook Svart 6.Mai.2004 Vilken temperatur hadde du. Er det for kaldt kan herdingen stoppe. Reduksjon på 5 gr.C. dobler herdetiden. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
eysteind Svart 6.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2004 tempraturen skulle vere bra. Ligger i kjelleren. Kan tippe 15-17 grader? Klokken var 19 i går da eg limte teakstavene. Men den har nok herdet en del. Den var mye mer flytende i går enn i dag. No er det bare litt "klissete". Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 6.Mai.2004 Del på Facebook Svart 6.Mai.2004 Har du mulighet - avgrens området som skal varmes opp (Evt. heng opp presenning eller lignende), sett inn en vifteovn på full guffe noen timer og se hva som skjer. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 6.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2004 takker for tipset. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 6.Mai.2004 Del på Facebook Svart 6.Mai.2004 Men IKKE varm opp for mye :nono: Ellers kan den danne seg bobler fordi gasser/damp drives ut av trevirket. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 6.Mai.2004 Del på Facebook Svart 6.Mai.2004 På SP Systems sine sider på nettet finner du datablad som viser herdetiden avhengig av temperaturen. Hvilken epoksy variant er det du har, og er det rask, normal eller langsom herder ? Har selv brukt SP epoxy til noen hobby prosjekt, vindmølle i hagen (kansje jeg skulle legge ut et bilde?) Erfaringen er at rask herder er godt herdet i løpet av et døgn. Men dersom du bommer litt med blandingsforholdet så herder det aldri, for mye herder er like galt som for lite. Jeg bommet litt en gang og det herdet ikke, så det var det bare å fjerne, og det var litt av en jobb. Hva ble forresten prisen du måtte betale for epoxyen ? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 6.Mai.2004 Del på Facebook Svart 6.Mai.2004 jeg brukte SP EBALTA epoxy til en liten jobb på INITIUM. Første runden herda seint, da var det ferdig på et døgn omtrent. Tipper temperaturen var under 10 grader. Andre påføring var det sol. Tok nesten 10 timer allikevel tenker jeg. Det var ved omlag 15-18 graders temperatur. Det som var kult var at det ble igjen litt rester i boksen. Begynte plutselig å ryke gitt... Ble litt stressa et øyeblikk, måtte sjekke om det var blandet helt feil. Hvilket det ikke var. Eysteind: hvordan målte du opp mengden med EPOXY ? Dette er rimelig kritisk, feil blandingsforhold gjør produktet dårlig.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
OT-flyktning Svart 6.Mai.2004 Del på Facebook Svart 6.Mai.2004 Dette med blandingsforhold, ja... West og SP blander 1:5 dvs når du doserer den lille mengden burde du være 5 ganger så nøyaktig (eller feilen din blir 5 ganger så stor samlignet med da du doserte den store mengden) - noe som selvfølgelig ikke er ønskelig. Jeg har nå gått over til Aeropoxy som blandes 1:2. Sjansene for feilblanding burde da være mindre. Men på den andre siden: jeg har fortsatt til gode å oppleve en blanding (West) som ikke ble veldig sterk. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 6.Mai.2004 Del på Facebook Svart 6.Mai.2004 Enig med deg Andreas. Man må være meget påpasselig når man blander, og helst bruke pumpeflasker beregnet for å få riktig blandingsforhold. En Epoxyvariant med blanding 1:5 er selvsagt mer kritisk til riktig blandingsforhold enn en med forhold 1:2. Personlig har jeg brukt både Trebåtens Epoxy og SP Systems. Så lenge du har pumpeflasker og ikke tar det på "gefûlen" så går det bra. Men med Trebåtens Xpoxy brukte jeg bare et målebeger og målte opp to deler base og en del herder og hadde aldri problemer. Med SP Systems Epoxy brukte jeg digital vekt, men når du skal blande små mengder så blir ikke den nøyaktig nok med påfølgende slit for å få fjernet den delvis herdede Epoxyen som ikke ville herde skikkelig. Så kjøpte jeg noen billige såpeflasker med dispencer på Rema som jeg gjorde skikkelig rene og benyttet dem til å ta 5xN pumper med base og 1xN pumper med herder. Etter det har jeg ikke hatt problemer med herdingen. Selv har jeg en magefølelse av at SP Systems er et bedre produkt en Trebåtens epoxy, vet ikke helt hvorfor men... De har i hvertfall større utvalg av varianter av både Epoxy og glassfibervev. Prisen ser ut til å være mye den samme. Og så blir jo SP Systems sine produkter benyttet i komersiel båtbygging og til diverse regatta båter og racerbåter. Dessuten så leverer DIAB på døren i løpet av et par dager. Da jeg bestilte fra Trebåten to det to måneder. Men pass på å blande riktig og om du bruker vekt så er ikke forholdet lenger 1 til 5 men 18 til 100 eller noe sånt, da basen og herderen ikke har samme egenvekt. Men alt dette står på databladet til epoxyen, som trolig følger med og som også er tilgjengelig på internett. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 6.Mai.2004 Del på Facebook Svart 6.Mai.2004 Ebalta epoxy skal blandes etter VEKT 1:5. Dette var selger opptatt av. Pumpemetoden vil gi volumblanding 1:5. Varierer dette med om det skal blandes etter volum eller vekt fra merke til merke mon tro ? Suzuki - som bruker digital portovekt til blandinga, og ønsker seg laboratorievekt. Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
ok67 Svart 7.Mai.2004 Del på Facebook Svart 7.Mai.2004 Spesifik egenvekt varierer nok fra produsent til produsent, i tilleg ser jeg at for SP Systems epoxy så varierer den også mellom du ulike epokxy typene. Les databladet :nono: kan vel ikke sies ofte nok. Eller som man bruker i dataverdenen RTFM, read the fine/fucking (stryk det som ikke passer) manual. Ikke ment som kritikk til verken den ene eller andre, men bare en hyggelig oppfordring. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 7.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2004 Den har ikke herdet skikkelig enda, så frykter at eg har blandet litt feil. Takk for tipset om såpeflasken! Når det gjelder prisen på epoksyen syns eg den var veldig billig. Kjøpte 5liter epoksy, 1liter herder, 6 tuber natemasse og betalte ca. 800,- inkludert frakt. Mye billigere enn West system iallefall. Bare den tørker! Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 7.Mai.2004 Del på Facebook Svart 7.Mai.2004 Nå er nokWest sin akkurat like kritisk til blandingsforholdet som SP Systems sin epoxy. Eller så er det vel mer riktig å si at den herder og ikke at den tørker. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 7.Mai.2004 Del på Facebook Svart 7.Mai.2004 Noe som slo meg nå: Har epoksy-komponentene en begrenset levetid? Er det tenkelig at du fikk kjøpt den såpass billig fordi den begynnte å bli litt gammel? Og det er derfor den ikke herder? Jeg bare spør.... Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 7.Mai.2004 Del på Facebook Svart 7.Mai.2004 spurte SVAS kjemi karen om dette når jeg var dristig å slo til med 10 kg kanne Andreas. Han lovet en holdbarhet på intil 10 år, ved lagring mørkt og ikke for varmt. 3-5 år holdt den samma åssen du lagret den.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.