Jump to content

GPS koplet til DSC-VHF

M/Y Ellen Marie

Recommended Posts

Jeg har en gammel Philips MK-8 som er koblet til en NASA SX 35 (gir i tillegg signaler til radar og PC). Det fungerer fint. Med dagens priser på DSC VHF begriper jeg ikke at ikke dette er langt mer attraktivt  enn det synes å være. Bedre sikkerhetsutstyr kan jeg ikke tenke meg i forhold til investeringen.

Eivind

Med dagens priser på DSC VHF begriper jeg ikke at ikke dette er langt mer attraktivt  enn det synes å være. Bedre sikkerhetsutstyr kan jeg ikke tenke meg i forhold til investeringen.

Eivind

Hei Eivind,

her er jeg minst 110% enig med deg!

Ca 3000,- for VHF'en og noen hundrelapper for antenne og kabel  -  det er vel investert.

I tillegg må man selvfølgelig ta noen trivelige kvelder på VHF-kurs for å få sertifikat og konsesjon, men det er bare kosen.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hei igjen,

I en NMEA-krets kan være flere "listeners", men bare en "talker". I ditt tilfelle er altså GPS'en "talker" og de andre dippeduttene blir "listeners".

Det du behøver å gjøre er altså ikke mer avansert enn å koble alle sammen i parallell, men du må passe på polariteten. Det lureste er ofte å ta utgangspunkt i "talkeren" altså din GPS og så koble inn ett instrument til dennes utgang. Prøv om alt virker OK.

Så kobler du inn den neste "listeneren" og sjekker at det fortsatt er OK.

osv, osv, osv

Men altså: KUN EN TALKER i hver krets, ellers må du inn med ekstra elektronikk for at de ikke skal snakke i munnen på hverandre . . . .

Lykke til!

mvh

Poseidon

PS

Når det gjelder oppsett softwaremessig kan du muligens få litt kluss, med GLL, RMB, RMC, osv, men prøver du deg frem skritt for skritt og ser at alt virker for hver gang  -  da bør det gå greit.

DS

Det jeg tenkte på var at disse ledningene er ferdig lagd og det er ikke tilkoblingspunkter for flere eller annet utstyr.

Legningen som går fra GPS'n min til PC er av denne typen og må da sprettes for å komme inn til lederne.

Er det slik dere gjør det?

Ja, det er nok det som blir løsningen....

Jeg vet jo ikke hvilke plugger og kabler du sitter med; noen bruker helt standardplugger som man kan hente utav rotekassen hjemme og lage sine egne kabler etter behov. Men andre leverandører er så "utspekulerte" at de bruker sine egne "proprietære" plugger som må kjøpes i dyre dommer.....

For min egen del har jeg lagt ut GPS-signalet, 12V, 24V, instrumentjord og de andre aktuelle punktene til en god rekkeklemme   -   og derfra kan jeg med letthet henge meg innpå med det som blir aktuelt av "listeners" og eventuelt nye "talkers" som måtte komme opp med nye duppeditter.

Lykke til med en kosestund med avbiter og loddebolt!

mvh

Poseidon

Det jeg tenkte på var at disse ledningene er ferdig lagd og det er ikke tilkoblingspunkter for flere eller annet utstyr.

Legningen som går fra GPS'n min til PC er av denne typen og må da sprettes for å komme inn til lederne.

Er det slik dere gjør det?

Min Garmin GPS ble levert med en uterminert 1 meter lang signal+strøm-ledning. Den har vel en 6-8 ledere (strøm + og-, NMEA inn, NMEA ut og noen flere jeg ikke husker i farten). Hele denne bunten har jeg ført inn i en liten boks over kartbordet. Her har jeg fordelingen for strøm til instrumentene. I den samme boksen splitter jeg NMEA signalene. Jeg har gjort det så røft som at jeg har stukket to ledninger inn i en han 1,5 mm2 kabelsko. Det er jo ikke mye strøm som går der. Denne kobler jeg til en hun kabelsko med NMEA ut-signalene fra GPS. Den ene av de to lederene går til en GPS repeater i cockpit, den andre har jeg loddet inn på en 9-pins D-sub (tror jeg det heter) sammen med NMEA inn og jord. Den går til PCen.

Jeg husker det ble litt prøving og feiling med hva som var inn og ut av NMEA-signalene. Forskjellige fabrikanter har sine egne navn på det. Du ødelegger imidlertid ingenting med å koble NMEA-signalene feil inn/ut.

Nå husker jeg at jeg bruker NMEAsignalet til Navtexen også, mer splitting av signalet. Kanskje lurt å legge det ut på en skinne, det kommer sikkert mer leamikk etterhvert som skal vite hvor jeg er.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Hvis du googler etter ordet PFRANC så kommer du til en kar et sted i nord-amerikas dype skoger som en gang for lenge siden satte igang med småskalaproduksjon av løse kontakter til Garmin-GPSer. Derfra finner du veien til en norsk web-butik hvor du kan kjøpe slike kontakter til en pris som DU bestemmer.  :smiley:

Litt anakronistisk, men siste gang jeg bestillte funktet det fortsatt slik  :confused:

Så kan du lage dine egne kabler.

Hvis du googler etter ordet PFRANC så kommer du til en kar et sted i nord-amerikas dype skoger som en gang for lenge siden satte igang med småskalaproduksjon av løse kontakter til Garmin-GPSer. Derfra finner du veien til en norsk web-butik hvor du kan kjøpe slike kontakter til en pris som DU bestemmer.  :smiley:

Litt anakronistisk, men siste gang jeg bestillte funktet det fortsatt slik  :confused:

Så kan du lage dine egne kabler.

Har handlet med han. Gikk helt fint det. Litt av et opplegg forresten  :lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...