M/Y Ellen Marie Startet 6.Mai.2004 Del på Facebook Startet 6.Mai.2004 Inspirert av tråden til Jo-Eirik tidligere idag blei jeg litt nyskjerrig på hvor mange det er som har koplet sammen GPS med DSC-VHF. Som kjent vil den da sende posisjon ved aktivering av "Distress", noe som selvfølgelig er et stort skritt i riktig retning ift. sikkerheten. M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Gunga Din Svart 6.Mai.2004 Del på Facebook Svart 6.Mai.2004 har ikke dsc Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 6.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2004 Fant forresten denne hos "konkurrenten": http://www.uniden.com/productpop/MYSTIC_ss.pdf Smart liten sak. Regner med at dette er en type instrumenter vi vil se mer av i fremtiden, og da også forhåpentlig beregnet på fastmontering og med 25 watt utgangseffekt. M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Sylvester Svart 6.Mai.2004 Del på Facebook Svart 6.Mai.2004 Jeg har koblet sammen min Hummingbird Matrix 55 med Simrad RD 68 VHF. Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
OT-flyktning Svart 6.Mai.2004 Del på Facebook Svart 6.Mai.2004 Min Garmin forsyner oss med sin lille display ute samtidig som den leverer posisjon til Simrad RD68 og evt PC-en nede. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 6.Mai.2004 Del på Facebook Svart 6.Mai.2004 Simrad CP42 sender posisjonsdata til Simrad RS87. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
jonsverre Svart 7.Mai.2004 Del på Facebook Svart 7.Mai.2004 Kjøpte billig-pakke: Garmin GPS 12 (ca 1500,-) koblet sammen med Nasa SX 35 DSC (ca 3000). Dette har fungert utmerket, uten at jeg har erfaring med å trykke på distress-knappen... Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 7.Mai.2004 Del på Facebook Svart 7.Mai.2004 Jeg har en gammel Philips MK-8 som er koblet til en NASA SX 35 (gir i tillegg signaler til radar og PC). Det fungerer fint. Med dagens priser på DSC VHF begriper jeg ikke at ikke dette er langt mer attraktivt enn det synes å være. Bedre sikkerhetsutstyr kan jeg ikke tenke meg i forhold til investeringen. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 7.Mai.2004 Del på Facebook Svart 7.Mai.2004 Med dagens priser på DSC VHF begriper jeg ikke at ikke dette er langt mer attraktivt enn det synes å være. Bedre sikkerhetsutstyr kan jeg ikke tenke meg i forhold til investeringen. Eivind Hei Eivind, her er jeg minst 110% enig med deg! Ca 3000,- for VHF'en og noen hundrelapper for antenne og kabel - det er vel investert. I tillegg må man selvfølgelig ta noen trivelige kvelder på VHF-kurs for å få sertifikat og konsesjon, men det er bare kosen. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Allan E Svart 7.Mai.2004 Del på Facebook Svart 7.Mai.2004 Hvordan skal en gjøre med nmea signalet da det er en del fler som ønsker det samme signalet. Tenker på autopilot og plotter osv. Det er jo nmea signalet sim nesten alle vil ha. En kan jo ikke ha en gps til hver av de andre forbrukerne. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 7.Mai.2004 Del på Facebook Svart 7.Mai.2004 Hei igjen, I en NMEA-krets kan være flere "listeners", men bare en "talker". I ditt tilfelle er altså GPS'en "talker" og de andre dippeduttene blir "listeners". Det du behøver å gjøre er altså ikke mer avansert enn å koble alle sammen i parallell, men du må passe på polariteten. Det lureste er ofte å ta utgangspunkt i "talkeren" altså din GPS og så koble inn ett instrument til dennes utgang. Prøv om alt virker OK. Så kobler du inn den neste "listeneren" og sjekker at det fortsatt er OK. osv, osv, osv Men altså: KUN EN TALKER i hver krets, ellers må du inn med ekstra elektronikk for at de ikke skal snakke i munnen på hverandre . . . . Lykke til! mvh Poseidon PS Når det gjelder oppsett softwaremessig kan du muligens få litt kluss, med GLL, RMB, RMC, osv, men prøver du deg frem skritt for skritt og ser at alt virker for hver gang - da bør det gå greit. DS Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Allan E Svart 7.Mai.2004 Del på Facebook Svart 7.Mai.2004 Det jeg tenkte på var at disse ledningene er ferdig lagd og det er ikke tilkoblingspunkter for flere eller annet utstyr. Legningen som går fra GPS'n min til PC er av denne typen og må da sprettes for å komme inn til lederne. Er det slik dere gjør det? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 7.Mai.2004 Del på Facebook Svart 7.Mai.2004 Det jeg tenkte på var at disse ledningene er ferdig lagd og det er ikke tilkoblingspunkter for flere eller annet utstyr. Legningen som går fra GPS'n min til PC er av denne typen og må da sprettes for å komme inn til lederne. Er det slik dere gjør det? Ja, det er nok det som blir løsningen.... Jeg vet jo ikke hvilke plugger og kabler du sitter med; noen bruker helt standardplugger som man kan hente utav rotekassen hjemme og lage sine egne kabler etter behov. Men andre leverandører er så "utspekulerte" at de bruker sine egne "proprietære" plugger som må kjøpes i dyre dommer..... For min egen del har jeg lagt ut GPS-signalet, 12V, 24V, instrumentjord og de andre aktuelle punktene til en god rekkeklemme - og derfra kan jeg med letthet henge meg innpå med det som blir aktuelt av "listeners" og eventuelt nye "talkers" som måtte komme opp med nye duppeditter. Lykke til med en kosestund med avbiter og loddebolt! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Herman Svart 7.Mai.2004 Del på Facebook Svart 7.Mai.2004 Det jeg tenkte på var at disse ledningene er ferdig lagd og det er ikke tilkoblingspunkter for flere eller annet utstyr. Legningen som går fra GPS'n min til PC er av denne typen og må da sprettes for å komme inn til lederne. Er det slik dere gjør det? Min Garmin GPS ble levert med en uterminert 1 meter lang signal+strøm-ledning. Den har vel en 6-8 ledere (strøm + og-, NMEA inn, NMEA ut og noen flere jeg ikke husker i farten). Hele denne bunten har jeg ført inn i en liten boks over kartbordet. Her har jeg fordelingen for strøm til instrumentene. I den samme boksen splitter jeg NMEA signalene. Jeg har gjort det så røft som at jeg har stukket to ledninger inn i en han 1,5 mm2 kabelsko. Det er jo ikke mye strøm som går der. Denne kobler jeg til en hun kabelsko med NMEA ut-signalene fra GPS. Den ene av de to lederene går til en GPS repeater i cockpit, den andre har jeg loddet inn på en 9-pins D-sub (tror jeg det heter) sammen med NMEA inn og jord. Den går til PCen. Jeg husker det ble litt prøving og feiling med hva som var inn og ut av NMEA-signalene. Forskjellige fabrikanter har sine egne navn på det. Du ødelegger imidlertid ingenting med å koble NMEA-signalene feil inn/ut. Nå husker jeg at jeg bruker NMEAsignalet til Navtexen også, mer splitting av signalet. Kanskje lurt å legge det ut på en skinne, det kommer sikkert mer leamikk etterhvert som skal vite hvor jeg er. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
OT-flyktning Svart 7.Mai.2004 Del på Facebook Svart 7.Mai.2004 Hvis du googler etter ordet PFRANC så kommer du til en kar et sted i nord-amerikas dype skoger som en gang for lenge siden satte igang med småskalaproduksjon av løse kontakter til Garmin-GPSer. Derfra finner du veien til en norsk web-butik hvor du kan kjøpe slike kontakter til en pris som DU bestemmer. Litt anakronistisk, men siste gang jeg bestillte funktet det fortsatt slik Så kan du lage dine egne kabler. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 7.Mai.2004 Del på Facebook Svart 7.Mai.2004 Hvis du googler etter ordet PFRANC så kommer du til en kar et sted i nord-amerikas dype skoger som en gang for lenge siden satte igang med småskalaproduksjon av løse kontakter til Garmin-GPSer. Derfra finner du veien til en norsk web-butik hvor du kan kjøpe slike kontakter til en pris som DU bestemmer. Litt anakronistisk, men siste gang jeg bestillte funktet det fortsatt slik Så kan du lage dine egne kabler. Har handlet med han. Gikk helt fint det. Litt av et opplegg forresten Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 8.Mai.2004 Del på Facebook Svart 8.Mai.2004 Andreas & Baat-guuru ! har også handle med den gjengen. Snodige typer..... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.