Jump to content

Navigere på plastlommer med kart inni

Guest Sparky

Recommended Posts

Guest Sparky

yoho :blush:

Er det noen som har forsøkt dette med hell?

Kjøpte båtsportkart og plastlommer.

Tenker å navigere på plasten(med kart inni).

Antakeligvis må jeg bruke en eller annen type av vannfast tusj(?)

Men hva fjerner jeg denne med etter turen?

Andre forslag til penner/tusjer og fjernemiddel?

mvh jan

Er det noen som har forsøkt dette med hell?

Kjøpte båtsportkart og plastlommer.

Tenker å navigere på plasten(med kart inni).

Antakeligvis må jeg bruke en eller annen type av vannfast tusj(?)

Men hva fjerner jeg denne med etter turen?

mvh jan

Bruker du vanlige sprit tusj vil jo rødsprit eller en skvett whisky gjøre susen. Hvis ikke vet jeg at aceton tar det meste.

"White board Marker" kan sikkert også brukes, men disse fjernes igjen kanskje for lett med bare papir eller at man kommer borti plasten med fingrene.

Vill gått for såkalte "overhead tusjer" disse sitter meget bra på plast, men kan vaskes bort med sprit.

Jeg ser for meg at tusj kan bli litt stort og klumsete til å tegne kurser med. Hva med fettstifter, av den typen som ser ut som blyant? Har plottet mye med fettstift på plexiglass, det går som en drøm, og fjernes enkelt med en klut og litt rødsprit.

mvh jan

Hej Jan !

Jag har alltid haft mina båtsportkort i plastlommer, men jag tror aldrig

jag har haft behov för att rita på plasten med noen tusj !

För min del er det veldi lite kurser du legger ut i ett båtsportkort, det

er mer när du seglar över större vatten!

sen kan ju papirkartet röre seg litt i plastlommen!

tar jag ut en kurs eller bäring så gör jag det med en silva-kurslinjal,

en sådan fyrkantig liten rute med en lang linjal som sitter fast i mitten!

Bilde

Jag har gjort en del anteckningar typ kommaihåg naturhavner etc men det har

jag gjort direkt på pappret!

Seglar jag över större vatten, överhavsegling der man legger ut kurser då gör

jag det nere i båten på  papirkart !

S/Y Gunga Din

Har mitt kart over Mjøsa limt inn i "kontaktpapir" på begge sider.(Slikt som en bruker når en lager herbarium). Blir aldri vått og en kan bruke så mye tursj en bare vil. I og med at dette limes fast i kartet blir det mye mer leselig enn om en bruker plastlommer. Herligheta fås kjøpt i bokhandeler.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Jeg bruker også slik plastlommer. Har samlet alle kartene for strekningen Kristiansand - Oslo - Svenskegrensen i passende rekkefølge i en slik blå mappe du får kjøpt hos kartforhandlere.

Men jeg skriver ikke på plasten. Jeg tar ut kartene og tegner inn ruta med blyant i kartet på forhånd. Setter også alltid på kurs i begge ender av hver legg. Det er utrolig greit å vite hvilken kurs du skal svinge til når du passerer en vendepunkt.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Gjør omtrent som Gunga. Har kartene i plast, men har ikke sett noe stort behov for å tegne på dem. Har krysset av et par waypoints med blyant her og der på enkelte kart, men ellers er det lite med tegning.

Når det gjelder overseilingskart for åpne havstrekninger har jeg dem inne, og krysser av posisjon utfra GPS f.eks hvert 15. minutt.

Hulda sitter nedi kjeller'n på PC'n og titter rundt på veggene. Disse er fulle av gamle kart med kurslinjer, sikre kontrollpunkter, tidspunkter og datoer. Det eldste er fra 20. juni 1973. For Hulda er kart et verktøy som blir brukt og utslitt. Blyant, viskelær og korrigerte kurser med korte kommentarer, rene "fotoalbumet".  Men en tynn sprittusj på plastlomma, med etterfølgende rengjøring med ankerdrammen når man er fortøyd "for storm" om kvelden må være perfekt det også.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...