Jump to content

Leter etter ny LCD TV for båten, ønsker tips!

SeaRaymond

Recommended Posts

Ja! Og dermed fikk jeg siste ordet i noe som skulle vært en tråd om LCD TV i båt (men hvorfor ikke plasma i større båter ) og ikke om hva produsenter av elektronikk har sagt eller hva jeg måtte "tyte" om :nono: .

Ha en fortræffelig onsdag aften! Nu er det minus 14oC ute og jeg fyrer på peisen. Snart tid for en kopp Ali kaffe og muligens en liten Cognac.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 1 måned senere...

Hallo folkens!

Hva skal dere med TV hvis den ikke har innebygget Riks-TV dekoder? Dere må jo da likevel ha en dekoderboks, og da kan dere vel liksågodt kjøpe en PC-skjerm som dere kobler til dekoderen. Det er mye større utvalg av PC-skjermer enn av TVer i den størrelsen det er snakk om her.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Har noen prøvd å fôre PC med signaler fra digitalboks?

Skal du vise TV-signalene fra dekoderen på en laptop må du ha en inngang på laptopen som kan ta imot dette signalet. Jeg har ikke sett noen laptoper som har sånn funksjonalitet, men det kan jo finnes for det. Har du derimot en ekstern skjerm med to HDMI-innganger (eller DVI + HDMI, eller VGA + HDMI, eller...) så kan du på skjermen velge å vise signalet fra enten dekoder eller PC.

Hva skal dere med TV hvis den ikke har innebygget Riks-TV dekoder? Dere må jo da likevel ha en dekoderboks, og da kan dere vel liksågodt kjøpe en PC-skjerm som dere kobler til dekoderen. Det er mye større utvalg av PC-skjermer enn av TVer i den størrelsen det er snakk om her.

Kanonbra poeng, hljoen! :cheers_wine:

Prisene på "dataskjermer" er jo mye lavere enn TVer også, har jeg inntrykk av. Men får du "dataskjerm" med mulighet for 12V drift?

Evt noen som vet om en DC-DC konverter som gir konstant 12V ut?

Da er Riks-TV akkurat hva jeg trodde: RØVERI!

Hva om Norkring skulle lisensiere mottakere for DAB?

Du må gjerne mene det er røveri, men å rette den anklagende pekefingeren mot Riks-TV blir vel litt feil. Du kan bruke en hvilken som helst TV som støtter de rette kodingsstandardene til å ta i mot ikke-krypterte sendinger (NRK-kanalene). Det er ikke noe krav til godkjenning fra Riks-TV for å gjøre dette.

Problemene oppstår når krypterte kanaler skal dekrypteres. Her er det ingen almenngyldige internasjonale standarder sånn som det er for koderne. Derfor må Riks-TV velge en av flere proprietære løsninger, og det er her godkjenningsordningen er viktig. Men igjen: det er ingen som hindrer deg i bruke ikke-godkjent utstyr for dekrypteringen heller, men da kan du ikke vente å få support hos Riks-TV.

Anklagen om røveri bør med andre ord først og fremst rettes mot de TV-kanalene som krever betalt for at du skal få lov til å se på dem på bakkenettet, bl a TV2. Dernest kan du myse stygt på importørene som ikke vil bruke de kronene som trengs for få dekoderen godkjent, men det hjelper nok ikke, for hadde de sett for seg noe salg av betydning så hadde de nok bladd opp pengene...

Skal du vise TV-signalene fra dekoderen på en laptop må du ha en inngang på laptopen som kan ta imot dette signalet. Jeg har ikke sett noen laptoper som har sånn funksjonalitet, men det kan jo finnes for det. Har du derimot en ekstern skjerm med to HDMI-innganger (eller DVI + HDMI, eller VGA + HDMI, eller...) så kan du på skjermen velge å vise signalet fra enten dekoder eller PC.

Hva med smart kortet fra Riks TV rett inn i pc'en (flere har kortleser).

Evt PC med HDMI ?

Må vel ha noe programvare til pc'en også ?

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Hva med smart kortet fra Riks TV rett inn i pc'en (flere har kortleser).

Evt PC med HDMI ?

Må vel ha noe programvare til pc'en også ?

HDMI på en PC er så godt som alltid en UTgang, ikke inngang, dvs du kan koble en skjerm til denne utgangen, men ikke en signalkilde som f eks en Riks-TV dekoder.

Kortleseren er det ingen nytte i dersom den ikke kan leses av dekoderen.

Vil du se Riks-TV på PCen så er eneste alternativet jeg kjenner til en USB DVB-T tuner med dekodingsprogramvare som kjører på PCen. Bl a Pinnacle har en slik. Problemet med den er at programvaren er så ressurskrevende at den nekter å kjøre på noe dårligere enn en 3 GHz to-kjerneprosessor. Ikke mange laptoper er så kraftige, men nyere stasjonære PCer klarer det. Sist jeg sjekket så hadde ikke Pinnacle støtte for kortleser, så man kunne bare se NRK, men det er mulig de har en løsning for dette nå.

• 1 måned senere...

løfter denne igjen.

jeg har nettopp kjøpt ny båt og tenkte i den forbinnelse at jeg skulle få inn ett tv.

jeg har kjøpt en dantax 19 tommers flatskjerm beregnet for 12 volt.

hva er det jeg trenger i tillegg.bare en boks og anntenne??

er ikke denne boksen ganske dyr.. hva må jeg regne med å måtte betale i årlige avgifter?

har en boks fra anal digital hjemme,kan denne brukes?

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...