Jump to content

36 Fot ... Mye båt for pengene ?


Divemaster

Recommended Posts

Skal reise til Italia i morgen for å signere intensjonsavtale + ta inventarliste av utstyr ombord i en 45 foter som jeg ønsker å anskaffe meg.

 

Kom over denne på samme plassen som jeg besøkte under første inspeksjon av 45 foteren. Den ser ut til å representere god verdi for pengene da den har to faste lugarer, flybridge osv.:

 

http://www.parisibroker.com/scheda.asp?scheda=1086

 

NOK 320,000

-15% (burde gå relativt lett)

NOK 272,000

MVA   65,280

HKA   71,280 (HK avgift @ NOK 132 x 540)

----------------------

NOK 456,560

 

+ Transport for mellom 30 og 50K (ganske avhengig av rute og hvor mye du tar sjøveien selv, og hvor langt du transporterer over land i Frankrike og videre inn i Europa).

 

Vet ikke lenger hvordan prisene er i Norge, men dette så i utganspunktet litt interesant ut, så trodde jeg skulle legge inn denne informasjonen her.

 

Vet ikke hvor mye CE sertifiseringen koster for en 36 foter i Norge, men trodde noen kunne være interessert. Kan jo spørre mekleren om jeg kan ta en tur ombord for å ta noen bilder hvis noen er interessert..

 

Mvh,  

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Enig i at det ser ut til å være mye båt for pengene, men det er jo vanskelig å få noe inntrykk om hvilken stand båten er i på bildet.

Klart ett alterntiv til å importere båt fra USA.

Når det gjelder CE-merking, er vel ikke dette påkrevet da denne båten var i EU før 1998??

 

Om du har kikket etter bruktbåt i Europa har du kanskje flere linker og tips om hvor man kan finne gode kjøp?

 

Lykke til med 45 foteren.  

Sikkert litt interesse om mere info og bilder om denne også her på plassen.

Link to post

Hei Divemaster.

 

Skjønner du er vel bevandret i italienske fritidsbåter i tillegg til å kunne mye om de britisk bygde.  Disse italienske og for den saks skyld også franske båtmerkene er totalt ukjente for meg. Men vet jo at italienerne er suverene på Superyachts.....

Hva kan du si om feks Italcraft kontra Fairline og Princess mht kvalitet på skrog, interiør, motor og drivverk, sjødyktighet og generell design?

I 36 foteren du nevner står det 2 x AIFO - hva slags maskiner er det? Brukes disse feks i lastebil verdenen? Med tanke på import til Norge, er det noen som kjenner disse maskinene her?

Vil du si at man generelt får mer fot båt for pengene ved å handle i feks Italia kontra UK?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Hei Divemaster.

 

 

I 36 foteren du nevner står det 2 x AIFO - hva slags maskiner er det? Brukes disse feks i lastebil verdenen? Med tanke på import til Norge, er det noen som kjenner disse maskinene her?

Er vel SABB i Bergen som bl.a. leverer disse motorene.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Såvidt jeg kjenner til er AIFO en slags FIAT. (Som påstås å bety: "Fix it again, Tony" :confused:)

Du er inne på noe der Poseidon. Mener nok det gjelder Fiat og ikke Iveco som denne motoren er. Sabb Motor selger denne her til lands og så vidt jeg vet er basismotoren Iveco og marinisert av Aifo. Tror ikke Iveco-Aifo står noe tilbake i forhold til lignende saker som Ford-Sabb o.l. Hadde en gang en Iveco 8040.02 i en Land-Rover og det var en sprek og lettstartet motor.

 

Det kunne være interressant å vite litt mer om denne båten mht. kvalitet og hvor egnet den er for norske forhold (sjødyktighet og kulde/regn). Det ser ut til å være grådig mye båt for pengene.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Om du har kikket etter bruktbåt i Europa har du kanskje flere linker og tips om hvor man kan finne gode kjøp?

 

Lykke til med 45 foteren.  

Sikkert litt interesse om mere info og bilder om denne også her på plassen.

Har sett på båter i Europa (Bor i Storbritania, sjekket Frankrike, Tyskland, Holland, Spania og Italia ... har til og med vurdert Tyrkia og Egypt ... samt Statene...).

 

Fant fort ut at reise til US var dyrt, samt trasport ville koste mye. Dessuten er det mange båter der borte med Flybridge som eneste styreposisjon (noe med været), mens Europa har mer blandet utvalg.... samt US har mer bensinmotorer i de større båtene, noe som Europa ikke ser ut til å bruke.

 

For tiden ser det ut som at Italia vil gi best verdi, også med hensyn til distanse og transport. De har gått igjennom den første delen av EURO verdi-endringen, noe som ikke har vert helt smertefritt, og bruktbåt salget i Italia sterkt redusert. Noe som gjør din posisjon som kjøper veldig sterk. Jeg gikk inn med et tilbud 25% under forespørsel... og fikk ikke rent avslag, men motbud ... og vi har blitt enige om en pris på 18% under annonsert pris. Jeg forsøkte tilsvarende i Frankrike og Holland, og fikk en helt annet tone i svaret da jeg ga inn bud (72 foter).

 

Det er klart at du kan finne ordentlig gode båter overalt, men har også funnet at hvis du holder deg vekke fra de store Engelske og et par andre Europeiske merker, så kan du finne en god del, ordentlig gode båter. Kanskje en litt annerledels stil på de Spanske, Franske og Italiensk-produserte båtene, men kjempe god verdi for pengene hvis du sammenligner me de andre.

 

Merker kan jeg nevne: Guy Couach, Italcraft, EnterpriseMarine, Gallart og mange mer....

 

Sjekk disse to ut:

 

http://www.boats-diffusion.com/fr/web.cfm

 

http://www.parisibroker.com/fly.asp

 

og hvis du insisterer at Statene er best....

 

http://www.yachtauctions.com/inventory.asp

 

Når det gjelder bilder så må jeg først finne ut hvordan jeg poster dem her ...

 

Mvh,

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Såvidt jeg kjenner til er AIFO en slags FIAT. (Som påstås å bety: "Fix it again, Tony" :smiley:)

mvh

Poseidon

Hei!

Så vidt meg bekjent er vel dieselmotorene fra Fiat/Aifo gode maskiner, eller tar jeg helt feil?

Har liksom ikke hørt noe spesielt negativt om dem. Er vel stort sett litt store jernklumper a-la Ford-motorene trodde jeg da. Trofaste slitere, liksom....  :confused:

Resten av Fiat-ryktene kan jeg nok være enig i..  :seeya:

Link to post

Du er inne på noe der Poseidon. Mener nok det gjelder Fiat og ikke Iveco som denne motoren er. Sabb Motor selger denne her til lands og så vidt jeg vet er basismotoren Iveco og marinisert av Aifo. Tror ikke Iveco-Aifo står noe tilbake i forhold til lignende saker som Ford-Sabb o.l. Hadde en gang en Iveco 8040.02 i en Land-Rover og det var en sprek og lettstartet motor.

Helt riktig......  IVECO er maskin merket, og AIFO har marinisert maskinene. disse 270 HK maskinene er solide maskiner, og ble også levert som 330 HK maskiner. I Italia er de kjent som AIFO eller av og til som IVECO-AIFO.  Mange lastebiler og større industri maskiner i Europa bruker denne type slitere da de er solide og lav-stressede maskiner, når du sammenligner med Vo.... som kjøres over 3000 RPM. Tror at denne 270  maxer ut rundt 2300, som sammenligner med Ford etc, i fire takter verden og Detroit i totakter verden..

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Det kunne være interressant å vite litt mer om denne båten mht. kvalitet og hvor egnet den er for norske forhold (sjødyktighet og kulde/regn). Det ser ut til å være grådig mye båt for pengene.

Vel... de siste som ble levert så ut som denne....

 

http://www.italcraft.it/archiv_storico/aRC...ICHE_AERMAR.htm

 

Når det gjelder årgangen som den som er til salgs, så er interiøret en del annerledels. Det som Italienerene gjør riktig, er at de er svært flinke med treverk. All treverk som jeg har sett i Italeinske båter har vert høy kvalitet, og håndtverket førsteklasse. På slutten av 70 tallet of begynnelsen av80 - tallet var den Italeinske båtindustrien, det som Princess, Fairline og til dels Sunseeker (den gang Poole Powerboats), forsøkte å oppnå av klasse, størrelse og kvalitet. Og fremdeles er det Italienerene som holder ledelsen (Ferretti, Maiora, Astonda, Cantieri Di Pisa, Versilcraft, og mange mer).

 

Denne Italcraft Aermar 36, er basert på et militær fartøy, så skroget er svært solid. Med en dyp V fremme og medium V midt og bak, vil du vel gjerne oppnå rundt 27 Knop, I et solid skrog med 1M dypgående. Vinduslister osv., er solide og gode herdete frontvinduer (plexi på siden tror jeg). Jeg har en inspeksjonsrapport fra en professionell "marine surveyor" for en annen Aermar 36 som jeg ikke handlet kjapt not for å få tak i... Han var svært positiv vedr. byggekvaliteten og styrken på skroget, samt resten av båten. Som tidligere sagt, så skal jeg reise til Italia i morgen, og da denne båten ligge i Salerno, hvor jeg skal reise til, så kan jeg spørre om jeg kan få ta en tur ombord for å sjekke ut et par ting, samt å ta et par bilder, hvis noen er interessert i dette som et alternativ...

 

Mvh

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

da denne båten ligge i Salerno, hvor jeg skal reise til, så kan jeg spørre om jeg kan få ta en tur ombord for å sjekke ut et par ting, samt å ta et par bilder, hvis noen er interessert i dette som et alternativ...

 

Mvh

Dersom det ikke er mye bryderi for deg så ja, det hadde vært ok å få se noen flere bilder av denne båten samt å få dine kommentarer på båten rent generelt.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Dersom det ikke er mye bryderi for deg så ja, det hadde vært ok å få se noen flere bilder av denne båten samt å få dine kommentarer på båten rent generelt.

Skal bruke mesteparten av Søndag til å sjekke inventaret på 45 foteren som jeg skal tegne intensjons kontrakt for på Mandag. Denne 36 for Italcraften ligger kun en 5 minutters spasertur vekke, så ingen problemer i det hele tatt. Har spurt om a få nøklene tilgjengelige for meg på Søndag og kan ikke se noen problemer med å få tilgang til båten.

 

Mvh,

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Flott - skal bli morro å se mer av denne båten. Kan hende drømmene om den neste båten bør styres mer i retning Middelhavet......

Regner med du tar noen bilder av 45 foteren også som du kan legge ut , slik til almen

fornøyelse og misunnelse?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Som PM ... tilgang til Båten bekreftet for Søndag ... og rapport vil bli gitt via e-post, eller lagt inn her, basert på interesse....

 

Bilder fra 45 foteren har jeg et par av, men ikke svært gode da båten for tiden ligger under tak, med begrenset lystilgang og lite bevegelsesplass rundt båten....håper å få bedre bilder i helgen da fler båter er flyttet ut fra skuret...

 

Bilde

 

men er ikke helt glad i det sennepsgule teppet, og gardinene blir byttet ut med persienner i tre....

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Mvh,

 

Alf

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Flott - skal bli morro å se mer av denne båten. Kan hende drømmene om den neste båten bør styres mer i retning Middelhavet......

Regner med du tar noen bilder av 45 foteren også som du kan legge ut , slik til almen

fornøyelse og misunnelse?

Her er en kjapp inspeksjons rapport som jeg skrev i helgen ... blir på engelsk da tastaturet på den bærbare jeg hadde med meg (Managed Desktop), ikke var installert med Norsk tastatur, og etter 14 år i utlandet, så skriver vel bedre på engelsk også... samme format som jeg har brukt tidligere... bilder også i separat post..

 

Vessel Specifications:

Builder: Cantieri Navali” Italcraft” - Italy.

Year of Build: 1980.

Construction: Glass Reinforced Plastic.

Construction Number: Not Checked

Lenght Overall. 10.97 mtrs.

Beam.      3.66 mtrs.

Draft.      1.00 mtr.

G.R.T.      10.76 tons.

 

Hull:

The vessel was inspected in ‘afloat’ condition while berthed in a sheltered part of the local marina, noticing that the vessel has, for its size, very high freeboard characteristics. Nevertheless the vessel was examined from the flybridge level upper superstructure, which is said to be of epoxy coated mahogany.

 

General:

 

The vessel is equipped with a good quality dual cable push-pull operated steering system and which was seen to be in good operational condition. The steering cables are connected to standard rams for the rudders. The rudders construction is of Italcraft’s own patented shape (appearance of semi tunnel and shallow inverse U), which is said to reduce drag and effectively increase waterline length and improve lift.

 

The vessel has a good all-round conning position for the helmsman when maneuvering from the flybridge but somewhat obstructed from the lower control position, due to the installation of an additional fridge to the starboard of the central helm position where one would expect to see additional navigation equipment. Nevertheless the vessel has the throttle and reversing control levers within easy reach of the helmsman at both positions with a good control dashboard, and which was marked in Italian language.

 

No literature of the equipment and associated machinery was seen on board.

 

The accommodation has good locker and storage spaces however some fixtures and fittings require attention with wood and veneer to be attended to and given a proper appearance with sanding and varnishing.

 

The engine-room has foam rubber for insulation and noise reduction, but the condition of this was not checked.

 

The somewhat small galley situated to starboard side (down) has a three-burner gas cooker plus a 220-volt hot plate. The cooker is connected up to a gas cylinder with a shut-off valve, and which is situated in a continental-style gas cylinder locker outside the accommodation area.

 

The vessel is also equipped with dual controlled hydraulic trim-tabs mounted at the lower end of the transom stern.

 

One toilet and shower’, (including bidet), head unit is available with normal hot and cold running pressurized water system for the head and galley. The sleeping accommodation was seen to be adequate for six persons (Two cabins with two single beds and a dinette in the saloon). The mid-cabin may be most suitable for conversion to a double bed, which appeared to be relatively easily feasible.

 

The vessel is understood to be capable of having a maximum top speed of approximately 27 knots with a cruising speed of approximately 23 knots, however this was not confirmed and fuel consumption figures were not available.

 

Two aluminum-constructed (Trellis Frame) davits mounted aft on the transom stern serve the aft, also aluminum - parsselle while an inflatable dinghy is mounted on the said davits.

The flybridge is accessible from both sides of the side-deck by two upright and aluminum constructed ladders with teak steps.

 

The forward part of the flybridge is missing the windshield, which is to be of heavy grade tinted Plexiglas with just aft from that a control dashboard with the upper steering and engine throttle controls and the necessary instrumentation are included. The aft extremities of the flybridge overhang side-supports have been exposed to water ingress through epoxy cracks (neglect or lack of maintenance, and needs to be replaced. The extent of this was not checked, but may involve stripping the majority of the superstructure back to the wood and replace as and where required, as further epoxy cracks were witnessed around the windshields and the port side windows. The local shipyard may undertake this work, but it is estimated that this work will represent a minimum cost of 7,000 Euros. A more accurate estimate may be obtained from the local shipyard, following a more in-depth survey by the resident professionals in the wood-refurbishment section of the shipyard.    

 

Under the flybridge deck is the self-draining aft cockpit, which is laid with teak decking with good space all round and direct access to the main saloon through the aft sliding aluminum-framed door with heavy grade Plexiglas.

 

All round the main saloon Plexiglas sliding windows are fitted, however the forward windscreen windows are of hardened glass fitted on good quality framing, the seals of which were not checked.

 

The main deck laid in teak, from Port to Starboard was examined for any structural defects but none was detected. Up forward a stainless steel anchor bow roller is fitted, the anchor type was not confirmed, but appeared to be similar to the “Bruce” construction.

 

The vessel has fitted deck upright stanchions of aluminum construction with lifelines seen in good condition, and all mooring deck cleats and fittings from forward to aft, have under deck back plate stiffening with other additional accessories. All deck fittings, which are bolted to the main deck, are ‘bedded’ with a sealant for water leakage prevention. The Aft deck, SB halyard is broken and need to be replaced.

 

The vessel was examined from various internal hull sections at different areas from which no detachments, cracks and/or any deterioration from the builder’s original fiberglass bonding was detected.

The vessel appears to be of heavy build, with the transom end stern is joined to the rest of the construction by longitudinal frames which are scarped, joined and glassed-in with transverse frames and stringers to the bulkheads at approximately 80 cm spacing, thereby the hull integrity is stiffened further in a one ‘grid’ system joined together.

 

It was noted that the vessel has three bulkheads with the engine-room having one forward and one aft, however ‘limber’ holes at the very bottom give bilge water contents to flow from forward to aft for easy flow of bilge water when vessel is underway.

 

It was noted that a small amount of bilge water was present but this was due to some ‘drip’ leakage from the shaft gland packing, which is expected.

 

The amidships hull engine-room area has four glassed-in and heavily constructed iroko beams which act as engine bearers.

 

Good access to the spacious engine-room and the aft lazarette is from trap door flooring of the aft deck cockpit, and through hatches in the saloon.

 

Machinery:

 

The vessel is powered by two fresh water cooled and turbo-charged marine diesel engines type ” Aifo “Fiat (IVECO) engines each developing 270 HP. The engine hours were not noted.

 

The engines were seen in running condition with temperatures and pressures normal to the R.P.M. applied. The engines have both acoustic alarms fitted for temperatures and oil pressures. Dual instruments were seen in working condition at the main and flybridge control consoles with the throttle and reversing control levers within easy reach of the helmsman.

 

The engines were seen individually in running condition whereby no leakages were seen to be present either from fuel, oil or the cooling water system/s.

 

It was noted that good filtering for the cooling water and fuel system/s was available but would require to be serviced, as part of a full engine service which is believed to be required. All seawater skin fittings were seen to be in good condition and all seacocks were found to be in working condition.

 

Some attention was given to the two engine/s mountings and attachments to the engine bearers whereby it appeared that the engines have no flexible mountings. Flexible shaft couplings were not checked, however due to good alignment on solid foundations the engines indicate no trace of resonance and/or vibration to the rest of the superstructure.

 

The fuel system is supplied from two aluminum-constructed fuel tanks placed amidships in a secure and insulated position, and which are individually piped to each engine but appeared to be able of being put in a self-leveling mode. Fillers are on the main deck. Capacity of each tank is understood to be in the region of 750 L

 

The engine/s exhaust systems and piping was examined and seen in good order however some lagging after turbo-chargers may require to be replaced and piping re-lagged. No leakages were noticeable anywhere in the tubing from the engines while running was taking place.

Notwithstanding, the engine-room requires some uplifting with painting and some cosmetic maintenance.

Ventilation in the engine-room was seen to be adequate.

 

Stainless Steel shafting from the engine’s power take-off is passed through the bronze fabricated stern tubes with water-cooled gland packing.

 

Electrical:

The vessel is equipped with 3 x 12 volts x 140 Ah heavy-duty batteries situated to the port side of the engine-room in a secure position. No corrosion indication to the terminals and/or the cables which are led to the main switchgear at the control console for isolating and/or paralleling of the battery electrical power supply either for engine starting or the other services.

 

The electrical system appeared to have a 220 volts shore power supply, but this was not checked

 

Lighting was tested at random as the inspection proceeded and which was found to be in working condition.

 

Conclusion:

 

From information gathered about this type of vessel it appears from this short inspection that this type of vessel was built according to and in compliance with, the European Code of safe practice for pleasure yachts whereby safety and watertight integrity has to be observed by the code.

 

Since no sea trials had taken place, no comment can be made with respect to the general performance and sea-keeping qualities of the vessel, nevertheless the vessel is considered to be safe enough to undertake offshore passages provided that it is maintained to the required standards before proceeding to sea with all safety regulations observed. It’s hull shape is Deep V in the bow section and middle to Shallow v towards the stern, which in theory should give a good smooth ride at even relative high speeds in adverse conditions. The above, with the apparent strength of the hull, should make for a very seaworthy and safe vessel.

However, self-inspection for suitability as headroom at places is limited (est @ 185 cm in places of the saloon), and professional assistance in reviewing the need for replacement of wood in the superstructure is highly recommended.

 

Notwithstanding to the above, this initial and brief inspection was based on examination of the hull interior and the top decks, machinery and electrical installations as seen in working and serviceable order, with spaces as made available without removal of furniture and/or other fixed equipment.

 

Mvh,

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Flott - skal bli morro å se mer av denne båten. ...

forpiggen ... god hengeplass foran og skuffer under to køyplasser....

 

Bilde

 

Dinette ... Putene som jeg så ombord var nok litt trøtte, men god kvalitet på treverket ....

 

Bilde

 

fra akterdekket ... trearbeid er av høy kvalitet, men en må regne med en del nedsanding og omlakkering da det trenger en generell oppussing. På Babord Side har du en rekke med skap (ca 4x) så vidt jeg husker.

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Har noen fler bilder, men må laste dem opp først....

 

Mvh,

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Hei Divemaster.

Flott inspeksjonsrapport du laget. Du får melde deg inn som speider under Vennetjeneste bruktbåtkjøp med Storbritannia og syd Europa som nedslagsfelt. :smiley:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Flott inspeksjonsrapport du laget. Du får melde deg inn som speider under Vennetjeneste bruktbåtkjøp med Storbritannia og syd Europa som nedslagsfelt. :seeya:

 

Takk Rolf, bare kjekt å hjelpe båtinteresserte.....  Kan jo gjerne melde meg inn i speidertjenesten med Storbritania of Syd Europa som nedslagfelt, men ville nok tro at for å få bygge off tilliten til en person som man ikke har møtt, så må jeg sikkert ha et par til saklige innlegg på dette forumet.

 

Vi får se ... kanskje leveranse turen fra Syd Italia og gjennom Europa med 45 foteren blir dokumentert senere....  :cheers: , og registrere meg vel kanskje etter en suksessful dokumentert tur...

 

Mvh,

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

.....men ville nok tro at for å få bygge off tilliten til en person som man ikke har møtt, så må jeg sikkert ha et par til saklige innlegg på dette forumet.

Du har i alle fall et godt utgangspunkt med innlegg så langt! Har du planer om å fortsette i samme tralten er det bare å melde deg som speider med en gang :cheers:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...