myhreoe Startet 19.Januar.2009 Link til dette innlegget Startet 19.Januar.2009 (redigert) Som overskriften, Forden har 2400 omdreininger og 150 hk. Drevet mitt er 1.89:1. Er det noen som har dette oppsettet eller kan jeg kjøpe gir og montere mot drev? eller må det fast aksling til ? Propellen tar jeg senere. Har spørsmålet i en annen tråd men det er litt annen trådemne. Redigert 19.Januar.2009 av myhreoe (see edit history) Sitér dette innlegget Stolt eier av båtførerbevis Link to post
Power by Yanmar Svart 19.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2009 Jepp dette går. En kamerat av meg hadde en ford 120 hk på 280 drev i en tideligere båt han hadde. Han hadde tenkt til å bytte til en 180 hk ford for å få større fart, men ble frafådet dette da han ikke fikk plass til større propell og dermed ingen fartsøkning. Dette var ev avanti 28 og han fikk en fart 16-17 på en fin dag. Sitér dette innlegget Link to post
myhreoe Svart 19.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2009 Ok greit å vite at dette fungerer, jeg trodde det fantes gir som girer opp ? I ogmed at omdreiningen er bare 2400 Hadde det vært greit å ha 3500 omdreininger.Er slike gir vanskelig / dyre å få fatt i ? Sitér dette innlegget Stolt eier av båtførerbevis Link to post
Power by Yanmar Svart 19.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2009 Tror det blir dyrt ja. Nytt gear koster mange penger.(kansje mulig å få tak i brukt) så blir det mere omfattende og krever mere plass med en slik konstruksjon. Da hadde det kansje lønt seg å kjøpe en aqad 40. (165hk). For en mister mange hk med gear og drev. Sikkert mellom 15 og 20% og da er det ikke mye krefter igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 20.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2009 (redigert) Hvis problemet er dreiemoment,så kan Konrad være ett alternativ... http://www.konradmarine.com/index.cfm?optionid=8139 Redigert 20.Januar.2009 av Divemaster (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
myhreoe Svart 22.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2009 Etter lang og djup tenking har jeg slått i fra meg tanken på Ford-en, er for mange momenter som spiller inn.Har gått for en BMW D190 ( er mange som nå ) men mange har disse og er kjempe fornøyd. Tror og den passer bra til Halco-en så vi får se. Skal lage en liten tråd om båtens oppussing, er jo noen mindre lure løsninger tidligere eiere har gjort. Sitér dette innlegget Stolt eier av båtførerbevis Link to post
ivar Svart 22.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2009 Er det 165hk versjonen? Vil tro den passer bedre enn Forden ja, er iallefall etpar hundre kg lettere...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
rubin Svart 26.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2009 (redigert) hei dere leser innlegg her om ford og drev osv. og vil fortelle dette. jeg har en lidenskap når det gjelder ford motorer, og har bygd opp mange. Til min båt, en prototyp orrskjær 1000 lagde jeg et drev som var ganske artig. ford 2704 ET snurrer med 2450 /min. -da er volvo sitt høyeste gear-undervannshus 1:1.61. det går 800 omdreininger for sakte rundt .Da med volvo sin største propell var det for lite tak i sjøen. løsning: jeg tok plasmakutteren og skar av kavitasjonsplaten og flyttet den 4 tommer opp, til akkurat i skjøten på undervannshuset. tok så en michigan propell på 19x21 og sveiset inn et boss fra en ødelagt volvopropell. og vips- så bremset denne propellen akkurat på 2448 o/min. og båten gjorde 22 knop-(mot 12 før.) jeg har solgt motoren og kjøpt større motor, drevet står med bakplate og alt i verkstedet mitt til salgs. det er sveiset men hjelp av en flyskrog sveiser med alle sertifikater, og målt alle lagerflater i digital målemaskin- 3-plans. så det går an, mye jobb- men nå er det til salgs for den som vil ha det. ( kanksje volvo penta vil kjøpe det til sitt museum over underlige båteieres påfunn med saker og ting?) men dette virker , har brukt dette i 8 år, men har da kontrollert det både øvre og nedre hus hver sesong osv. ring gjerne for en prat, 90062486 Redigert 26.Februar.2009 av rubin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.