Jonoms Startet 19.Januar.2009 Del på Facebook Startet 19.Januar.2009 Heisann :) Trenger litt hjelp til valg av utenbords motor til min Viksund 430 Marlin. [http://www.medomarina.com/viksund.htm] Jeg er på leting etter en 25 hester, 2-takt, kanskje et par/tre år gammel. Den bør helst veie lite i og med at vekt har mye å si når det gjelder min båt. Noen som har noen forslag eller erfaringer? - Takker & bukker Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 19.Januar.2009 Del på Facebook Svart 19.Januar.2009 Hei, velkommen til BP. Har en 25 hk Tohatsu 2-takt (2005) på en With 442 . Motoren veier ca: 52 kg. Denne er enkel å gjøre om til 30 hk , hvis du ønsker det. Gjør ca: 23-24 knop. Kan absolutt anbefale denne . Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 20.Januar.2009 Del på Facebook Svart 20.Januar.2009 Har også Tohatsuen (2006 modell kjøpt i 2008) og er fornøyd men minus er jo at den bråker og er tørst. På den andre siden tror jeg det er en solid og forholdsvis enkel og holdbar motor. I tillegg er den vel ganske rimelig i innkjøp. Yamaha hadde vel en veldig fin 25hk som nå er gått ut etter hva jeg mener å huske. Men koster vel en del. Sitér dette innlegget Link to post
Jonoms Svart 20.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2009 (redigert) OK, Tusen takk guys! Jeg har skjekket opp Tohatsuen og den virker tilfredsstillende. Håper bare jeg finner en til rimelig pris :P De er ikke så lette å få has på ser det ut som, jeg finner ikke så mange av 06/07 mod til salgs... Og forresten... Er det noen som vet noe om Selva motorene? Har ikke sett så mye til dem i Norge før, men jeg så noen annonser på finn.no og de var billige som fy. Hvis noen har noe info om Selva motorer så setter jeg pris på det også Redigert 20.Januar.2009 av Jonoms (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Los Endos Svart 20.Januar.2009 Del på Facebook Svart 20.Januar.2009 Har også en Tohatsu 25 hk, men noe eldre, ca 1999-2000 mener jeg å huske. Kjøpte den ny, ingen problemer, starter bestandig. Går veldig bra, men bråker og er tørst. Kan du leve med støyen, kan denne motoren absolutt anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
Ottoen Svart 7.Februar.2009 Del på Facebook Svart 7.Februar.2009 Har sjøl en 25hk Tohatsu, og kan anbefale denne motoren på det sterkeste. Støyer en del, men er ikke så tørst som folk vil ha det til. Sitér dette innlegget Link to post
Golito Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 selva totakt er bare bøss Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 Du bør ikke handle før du har sjekket Yamaha! Kystens sliter nr.1 mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Kodvaag Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 Har også hørt at Yamaha skal være det beste. Selv har jeg hatt 25 og 55 hk Suzuki to taktere. Begge var 1998 modeller, og begge fungerte helt knirkefritt/perfekt. Litt mye støy fra 25 hestern, så jeg kledde dekselet med 10mm Biltema selvklebende isolasjon på innsiden, og dette tok vekk den skingrende lyden i høy fart. 55 hesteren var tresylindret og hadde en mye mykere gange. Skulle jeg hatt en 25 hester i dag, to takter, hadde jeg nok lett til jeg hadde funnet en 30 hester 3 sylindret Yamaha, for å få ned motorstøyen. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Jonoms Svart 5.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2009 Takk for svar 30 hk 3 syl hadde vært kjempemessig, men båten er registrert for max 25 hk så det må bli to-takt... 4-takterne er så tunge, og dyre ikke minst. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 5.Mars.2009 Del på Facebook Svart 5.Mars.2009 (redigert) ....Kystens sliter nr.1.... JanS -Til og med de somaliske piratene sverger til dette motormerket.... Redigert 5.Mars.2009 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
skage Svart 5.Mars.2009 Del på Facebook Svart 5.Mars.2009 Motorene Selva lages vel av Yamaha mener jeg blitt fortalt? Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 5.Mars.2009 Del på Facebook Svart 5.Mars.2009 Det hadde det vært greit å vite sikkert. Noen som vet? mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Golito Svart 5.Mars.2009 Del på Facebook Svart 5.Mars.2009 Selva firtakt blir laget med yamaha-deler, totakt er noe annet... Sitér dette innlegget Link to post
M/S Malene Svart 5.Mars.2009 Del på Facebook Svart 5.Mars.2009 (redigert) Har alltid ment at det finnes bare en slags påhengsmotor- Yamaha. Men nå har jeg blitt i tvil, har kommet tilat Suzuki er minst like god. Har en 10 år gammel suzuki som har vært 3 ganger på bunnen,kjørt på vaskemiddel, og blitt generelt mishandlet av mine brødre tilsynelatende uten å bry seg en dritt om det. Aldri vært et feilslag Redigert 5.Mars.2009 av M/S Malene (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 5.Mars.2009 Del på Facebook Svart 5.Mars.2009 Takk for svar 30 hk 3 syl hadde vært kjempemessig, men båten er registrert for max 25 hk så det må bli to-takt... 4-takterne er så tunge, og dyre ikke minst. Den båten jeg hadde 55 hk på var registrert for maks 40 hk. Går fint, det er jo trinnløs gasspådrag på de fleste motorer. (vet ikke helt med alle båtførere) Med 5 hk over maks merkingen blir båten litt mer komfortabel, for du kan holde den i plan med med litt mindre "press" på motoren, og du har litt i reserve. Hadde jeg hatt båt som det stod "maks 25 hk" på, og jeg ikke skulle låne den ut til "båtførere som ikke helt vet hva de gjør" så hadde jeg kjøpt Yamaha 40 hk 2 takter. Lykke til! Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Jonoms Svart 9.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 Skjønner :) Ja, selvfølgelig er det digg med litt ekstra å gå på, hadde ikke skadd det. Men er det anbefalt motorstørrelse 25 hk, eller er det en max grense... Det står nemlig på hjemmesiden til Viksund at båten klarer max 25 HK. Det jeg lurer på er om dette er max eller anbefalt. Båten er nemlig ikke registrert. Har dette noe å si? Takk Mvh, Jon Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 Enig med Kodvaag her over, noen HK ekstra i reserve er bra å ha i en snever vending, ekstra last, hurtig i havn hvis været blir dårlig, slepeoppdrag etc. Vet at veldig mange har valgt slik. Har alltid oppfattet HK-merkingen som anbefaling. Og som jeg har påpekt mange ganger her inne, fullt skaft er uøkonomisk kjøring og det sliter motoren fortere............ dra av på gassen! Lykke til! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Noflow Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 absolutt ikke noe gale i 5-10 ekstra hk, kan ofte gjøre en båt bedre til og med ;) Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 Enig med Kodvaag her over, noen HK ekstra i reserve er bra å ha Hør, hør! Og her kan alle med snekker lære noe. I snekker bør det praktiseres mellom 300% og 400% overmotorisering. Det har jeg funnet ut er akkurat passe. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
JanS/EIR Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 (redigert) Nå vet jeg ikke om du ironiserer her, godeste Kodvaag, men det er langt på vei riktig. I Gygra( Saga 27) står det en 130 HK og selv om den aldri var på full guffe i vårt eie, så var det godt å vite at vi hadde reserver hvis det skulle trengs. Og motoren hadde det brillefint på halv gass! Så det så...... mvh JanS Redigert 9.Mars.2009 av JanS/Bamse (see edit history) Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
jkm93 Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 jeg kjøpte meg båt ifjor med en tohatsu 50 hk<(2006mod)> kjempefornøyd med den ihvertfall ingen problemer så langt.. selva 4 takter er laget av yamaha så de er vel noe samme, men totakterene er laget av noe i et annet land. Ikke noe å anbefale, men for all del... selva totakt er bare bøss Sitér dette innlegget Dykker- og båtsertifikatet er på plass Link to post
Kodvaag Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 Nå vet jeg ikke om du ironiserer her, godeste Kodvaag, men det erlangt på vei riktig. Ingen ironi, ser bare hva som står i snekka mi: Originalmaskin : 34 hk Yanmar Nå : 140 hk Yanmar = 412% større motor enn originalt. Er ikke mer enn det må være. Skjærdgårdsjeepen/jolla jeg hadde før. på 14,5 fot var mye mye mye mer behagelig med 55 hk enn med 25. Den var godkjent for 40 max. Jeg anbefaler trådstarter å kjøe en del større motor enn han hadde tenkt. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Jonoms Svart 12.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 Det tror jeg at jeg skal også Takker for mange fornuftige svar! - Jon Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.