Jump to content

Valg av 25 hester, 2-takt utenbords motor


Jonoms

Recommended Posts

Har også Tohatsuen (2006 modell kjøpt i 2008) og er fornøyd men minus er jo at den bråker og er tørst. På den andre siden tror jeg det er en solid og forholdsvis enkel og holdbar motor. I tillegg er den vel ganske rimelig i innkjøp. Yamaha hadde vel en veldig fin 25hk som nå er gått ut etter hva jeg mener å huske. Men koster vel en del.

Link to post

OK, Tusen takk guys!

 

Jeg har skjekket opp Tohatsuen og den virker tilfredsstillende. Håper bare jeg finner en til rimelig pris :P

De er ikke så lette å få has på ser det ut som, jeg finner ikke så mange av 06/07 mod til salgs...

 

Og forresten... Er det noen som vet noe om Selva motorene? Har ikke sett så mye til dem i Norge før, men jeg så noen annonser på finn.no og de var billige som fy. Hvis noen har noe info om Selva motorer så setter jeg pris på det også :smiley:

Redigert av Jonoms (see edit history)
Link to post
  • 3 uker senere...

Har også hørt at Yamaha skal være det beste.

Selv har jeg hatt 25 og 55 hk Suzuki to taktere.

 

Begge var 1998 modeller, og begge fungerte helt knirkefritt/perfekt.

Litt mye støy fra 25 hestern, så jeg kledde dekselet med 10mm Biltema selvklebende isolasjon på innsiden, og dette tok vekk den skingrende lyden i høy fart. 55 hesteren var tresylindret og hadde en mye mykere gange.

 

Skulle jeg hatt en 25 hester i dag, to takter, hadde jeg nok lett til jeg hadde funnet en 30 hester 3 sylindret Yamaha, for å få ned motorstøyen.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
  • 4 uker senere...

Har alltid ment at det finnes bare en slags påhengsmotor- Yamaha.

Men nå har jeg blitt i tvil, har kommet tilat Suzuki er minst like god.

Har en 10 år gammel suzuki som har vært 3 ganger på bunnen,kjørt på vaskemiddel,

og blitt generelt mishandlet av mine brødre tilsynelatende uten å bry seg en dritt om det.

:smiley: Aldri vært et feilslag

Redigert av M/S Malene (see edit history)
Link to post
Takk for svar :smiley:

 

30 hk 3 syl hadde vært kjempemessig, men båten er registrert for max 25 hk så det må bli to-takt... 4-takterne er så tunge, og dyre ikke minst.

 

 

Den båten jeg hadde 55 hk på var registrert for maks 40 hk.

Går fint, det er jo trinnløs gasspådrag på de fleste motorer. (vet ikke helt med alle båtførere) :lol:

Med 5 hk over maks merkingen blir båten litt mer komfortabel, for du kan holde den i plan med med litt mindre "press" på motoren, og du har litt i reserve.

 

Hadde jeg hatt båt som det stod "maks 25 hk" på, og jeg ikke skulle låne den ut til "båtførere som ikke helt vet hva de gjør" så hadde jeg kjøpt Yamaha 40 hk 2 takter.

 

Lykke til!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

Skjønner :)

 

Ja, selvfølgelig er det digg med litt ekstra å gå på, hadde ikke skadd det. Men er det anbefalt motorstørrelse 25 hk, eller er det en max grense... Det står nemlig på hjemmesiden til Viksund at båten klarer max 25 HK. Det jeg lurer på er om dette er max eller anbefalt. Båten er nemlig ikke registrert. Har dette noe å si?

 

Takk

 

Mvh, Jon

Link to post

Enig med Kodvaag her over, noen HK ekstra i reserve er bra å ha i en snever vending,

ekstra last, hurtig i havn hvis været blir dårlig, slepeoppdrag etc.

Vet at veldig mange har valgt slik. Har alltid oppfattet HK-merkingen som anbefaling.

Og som jeg har påpekt mange ganger her inne, fullt skaft er uøkonomisk kjøring

og det sliter motoren fortere............ dra av på gassen!

Lykke til!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Enig med Kodvaag her over, noen HK ekstra i reserve er bra å ha

 

Hør, hør!

Og her kan alle med snekker lære noe.

I snekker bør det praktiseres mellom 300% og 400% overmotorisering.

Det har jeg funnet ut er akkurat passe. :lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

Nå vet jeg ikke om du ironiserer her, godeste Kodvaag, men det er

langt på vei riktig. I Gygra( Saga 27) står det en 130 HK og selv om

den aldri var på full guffe i vårt eie, så var det godt å vite at vi

hadde reserver hvis det skulle trengs. Og motoren hadde det

brillefint på halv gass! Så det så......

mvh :lol:

JanS

Redigert av JanS/Bamse (see edit history)

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post

jeg kjøpte meg båt ifjor med en tohatsu 50 hk<(2006mod)> kjempefornøyd med den ihvertfall ingen problemer så langt..

 

selva 4 takter er laget av yamaha så de er vel noe samme, men totakterene er laget av noe i et annet land. Ikke noe å anbefale, men for all del...

selva totakt er bare bøss :wink:

Dykker- og båtsertifikatet er på plass

Link to post
Nå vet jeg ikke om du ironiserer her, godeste Kodvaag, men det er

langt på vei riktig.

 

Ingen ironi, ser bare hva som står i snekka mi:

 

Originalmaskin : 34 hk Yanmar

Nå : 140 hk Yanmar

 

= 412% større motor enn originalt.

 

Er ikke mer enn det må være.

 

 

Skjærdgårdsjeepen/jolla jeg hadde før. på 14,5 fot var mye mye mye mer behagelig med 55 hk enn med 25. Den var godkjent for 40 max.

 

Jeg anbefaler trådstarter å kjøe en del større motor enn han hadde tenkt. :smiley:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...