formatc Startet 20.Januar.2009 Link til dette innlegget Startet 20.Januar.2009 Hei, noen som har erfaringer med "rimelige" AIS mottaker og Raymarine c120? Har fått et svar i fra Maritim at jeg må ha denne : http://www.belamarin.no/maritim/index.asp?...annelid=1000041 Denne koster rundt 10000, men de mener bestemt at jeg ikke kan benytte de "rimelige" modellene. Noen som har fått noe annet til og virke ? Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 20.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2009 Snakker om vrøvl ? Klart du kan bruke hvilken som helst AIS mottaker. Så lenge den sender AIS setninger med NMEA 0183 med en hastighet av 38.400 baud - noe de alle gjør. AIS mottakeren Raymarine selger er prismessig et "overkill" (det er forresten mesteparten av Raymarine utstyret). Skal du cashe ut en mottaker for 10.000 kan du like godt kjøpe en transponder til 7-8.000 og få mer igjen for pengene. Men ja, du kan bruke billigere AIS mottakere. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Bitteliten Svart 20.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2009 (redigert) AIS mottaker har da Belamarin billigere løsninger for (Easy AIS).Men skal du ha klasse B sender og mottaker blir det dyrt. Jeg fikk pris på nesten 20.000 ferdig montert så jeg takket pent nei til det Fing Belamarin selv -de kan det de holder på med Redigert 20.Januar.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 20.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2009 tror du fixer det själv Bitteliten til under halvparten av det priset..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 20.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2009 (redigert) Nei - det gjør jeg nok ikke - for materialene er ca 13000. Men jeg har ikke lyst til å fikle med dette selv. Så jeg fant ut at det var andre ting som var viktigere Dessuten kommer Raymarine med egen AIS sender/mottaker sies det. Redigert 20.Januar.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 20.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2009 transpondrarna ligger ju runt 7' SEK + en splitter 2' + ett par kablar..... du kan givetsvis ikke regne egen arbetstid.....för da lander du på 40-50' Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
formatc Svart 20.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2009 Takker for svarene, har bestillt en i fra seatronic, problemet her var at jeg skulle koble på vhf`en også. Det er nå løst....kobler vhf på en annen plotter. Kommer på ca. 2500.- nå :) Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 20.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2009 Dessuten kommer Raymarine med egen AIS sender/mottaker sies det. Ja, når de er så frimodige å forlange 10.000 for en mottaker, skal det bli moro å se hva man må bla opp med for en grå sak med Raymarine på. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.