Jump to content

Impeller både i drev og på motor?

nb800

Recommended Posts

Jeg holder på og montere en dieselmotor(FNM 155) på et Mercruiser Alpha one gen II drev.

Lurer på hvordan jeg skal koble kjøleslangene siden det er impeller både i drevet og en reimdrevet impellerpumpe på motoren?

Det er også en liten kjøler på servostyringen hvor ene enden er tilkoblet det sjøvannskjølte eksosrøret men hvor bør andre enden tilkobles? :crazy:

På min gamle OMC som bruker stort sett samme opplegg som Mercruiser, så går sjøvannsslangen fra drev til oljekjøler servostyring og videre til sjøvannsinntak på motor(impellerpumpe). Om det er problematisk å ha 2 impellerpumper i drift samtidig vet jeg ikke. Du bør vel også montere et sjøvannsfilter mellom motor og drev.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Servokjølingen på Mercruiser motorer er bare en sløyfe på den vanlige kjølekretsen, ikke no spes. opplegg.

Det verste som kan skje er vel at impelleren på motoren din suger mer enn drevets impeller kan levere. Det kan du vel løse ved å lage et ekstra kjølevannsinntak rett gjennom skroget. Om du da kan eliminere impelleren i drevet er jeg ikke sikker på men jeg tror ikke det er noe kjølefunksjon i selve drevet så i utgangspunktet vil jeg jo tro at du kan tette denne kretsen og kjøle motoren kun via en sktiggjennomføring. Husk for all del filter hvis du lager en slik løsning.

.

.

bmhe

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...