Jump to content

Kanskje OT: Oljekvalitet

Baywatch

Recommended Posts

Jeg prøver å bli mer praktisk, samt spare meg for gaffelskrivende blimekanikere. Skal skifte olje på bilen selv (Ford Focus). På Biltema er oljen super-billig, men de har ikke den typen som er anbefalt i instruksjonsboka, 5w-30. Kan jeg bruke 5w-40  :confused:

Mange motorkyndige her inne, håper noen kan hjelpe meg selv om dette ikke hadde noe med båten å gjøre! :smiley:

Er ingen oljeekspert, men jeg mener det første tallet 5W angir oljens egenskaper ved lav temperatur. Det andre tallet angir hvor tykk oljen er når den er varm. Gamle motorer trenger ofte tykkere olje, fordi den smører bedre.

Kvaliteten angis derimot med to bokstaver, typisk S_ for bensinmotoroljer.

Jeg bruker 20W-50, minimum kvalitet SJ. Denne koster 145,- for 5 liter på bilrekvisitakjeder, og nesten 500,- for 5 liter på Hydro Texaco (som er billigst av bensinstasjonene).

Er det noen som er villig til å påstå at 20W-50 SJ  i Hubbabubba oilcompany kanne er dårligere enn 20W-50 SJ i Hydro Taxaco kanne?

Mener å ha lest et sted at Biltema oljen er laget av Statoil, så lenge den oppfyller minstekravet som bil/motor produsenten har til oljen som skal brukes så er i alle fall alt OK. Hvilke krav oljen oppfyller finner du på kannen. Selv har jeg brukt biltema olje, og også Texaco (tror jeg) kjøpt på OBS for en billig penge. Motoren på bilen går akkurat like bra. Rett nok ble det etterhvert så mye rust på bilen at jeg valgte å bytte den ut, men det kan jeg nok ikke gi motoroljen skylden for.   :confused:

Jeg prøver å bli mer praktisk, samt spare meg for gaffelskrivende blimekanikere. Skal skifte olje på bilen selv (Ford Focus). På Biltema er oljen super-billig, men de har ikke den typen som er anbefalt i instruksjonsboka, 5w-30. Kan jeg bruke 5w-40  :confused:

Mange motorkyndige her inne, håper noen kan hjelpe meg selv om dette ikke hadde noe med båten å gjøre! :smiley:

5w-30 eller 5w-40 sier ingenting om oljens kvalitet, men forteller om oljens viskositet.

Kvalitet vises i SAE eller ehhh der tok hukommelsen slutt (hvor er motorboken min???)

Mener å ha lest et sted at Biltema oljen er laget av Statoil,

... og statoil-oljen lages av Esso :confused:

Mulig at den ikke gjør det nå lenger, men for 15 år siden tappet vi Statoil LazerWay på Valløraffineriet til Esso. Dog med Statoil spesifikasjoner. :smiley:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Er det noen som er villig til å påstå at 20W-50 SJ  i Hubbabubba oilcompany kanne er dårligere enn 20W-50 SJ i Hydro Taxaco kanne?

Nei

Men kjøpte en gangfor lenge siden en kanne 20-50 (uten W) i Spania og helte på motoren (opel 2,1 diesel).

Den oljen er sannsynligvis i den motoren fremdeles... :confused::smiley::lol:

Du kan med fordel bruke 5w-40 oljen, da det er sommer, og 40w tåler mere varme enn 30w. Det er riktig at dette tallet angir viskositet, altså hvilket bruksområde (tempraturområde) oljen skal brukes i.

Når det gjelder kvalitet på olje, så er dette spesifisert med bokstaver eller tall, eller en kombinasjon, SJ, ellerVW 505 osv. https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1046078684

Desto lenger ut i Alfabetet desto bedre olje, etter API standarden. Det står om hvilken kvalitet som skal brukes i instruksjonsboken, vil du ha mineralolje, delsyntetisk eller helsyntetisk, vel, jeg bruker syntetisk på nyere biler. Gamle motorer klarer seg ofte best på mineralolje.

Kvaliteten på oljen oppgis i noe som kalles spec (spesifikasjon) F.eks. VDS II og VDSIII. Dette er spesifikasjoner som motorleverandøren setter til oljen. Derfor må du vite hvilke krav motoren setter til spec, før du kan si noe om olje huba er bedre enn buba til din motor.

For orden skyl VDS betyr Volvo Drain Spec.

Jeg prøver å bli mer praktisk, samt spare meg for gaffelskrivende blimekanikere. Skal skifte olje på bilen selv (Ford Focus). På Biltema er oljen super-billig, men de har ikke den typen som er anbefalt i instruksjonsboka, 5w-30. Kan jeg bruke 5w-40 Mange motorkyndige her inne, håper noen kan hjelpe meg selv om dette ikke hadde noe med båten å gjøre!

Man skal passe på å ikke direkte sammenlikne pærer og bananer. Den oljen du beskriver til Focus'en er syntetisk og har andre egenskaper enn f.eks. 15W-40. Syntetiske oljer har mindre molekyler, og det er en del motorer som overhode ikke liker disse oljene. Hvis Focus'en din har kjørt med syntetisk hele veien, fortsett med dette. 5W eller 10W angir hvor lettflytende oljen er ved kaldstart. Motorer pleier å overleve med 10W, selv på Drevsjø, Kautokeino og andre lavtemp.plasser. Siste talle angir viskositeten (tykkelsen) ved varm motor. Tror ikke den motoren er funnet opp enda som ikke kan leve med 40 på varm motor. Kjør trygt med Biltema. Hulda bruker 5W-50 på Jeep'en som nå og da drar henger med 530 kg hest inni.

5W-30 høres rart ut. De fleste bilder i dag bruker 10w-40. Her er en link fra Statoil som beskriver hva som er hva. Regelen er at jo lenger ut i alfabetet du kommer innenfor API-systemet, jo bedre er oljen. Du kan også ta en titt på Biltemas hjemmesider, her er det fyldige beskrivelser av den enkelte olje de selger. Husk, en syntetisk olje behøver ikke være bedre enn en mineralsk.

http://www.statoil.no/MAR/SVG01183.nsf/$Se...ion=1#_Section1

mvh

M.

Marna

Tar med denne her jeg. Synes den er knakende treffende:

Lynkurs i oljeskift

Kvinner:

1. Kjør inn til Esso eller shell'n etter å ha kjørt 1500 mil siden siste

oljeskift.

2. Drikk en kopp kaffe.

3. Etter et kvarter betaler du og forlater stasjonen.

Menn:

1. Kjør til Biltema og betal 500 kroner for olje, oljefilter,

håndrengjøringskrem og en ny Wunderbaum. Kjør også innom et høvleri på veien

hjem og få med deg et par sekker med sagflis som du skal ha til å suge opp

oljen du kommer til å søle.

2. Du oppdager at spilloljetanken er full, og isteden for å kjøre tilbake

til Biltema og be dem ta hånd om spilloljen, graver du en grop bakerst i

hagen og tømmer oljen der.

3. Fra kjøleskapet henter du frem en duggfrisk bayer og tømmer den i et par

slurker.

4. Heis opp bilen ved hjelp av jekken. Bruk opp til en halv time på å finne

frem til hvor under bilen jekken skal plasseres for ikke å ødelegge noe.

5. Let frem de Europallene som guttungen fikk deg til å stjele. Bygg opp med

paller under bilen. Fjern jakken.

6. Åpne en ny duggfrisk bayer i ren frustrasjon.

7. Plassér en bøtte eller lignende under oljepluggen.

8. Let etter den fastnøkkelen som du vet passer til pluggen.

9. Drit i fastnøkkelen og ta en skiftenøkkel isteden.

10. Skru ut oljepluggen.

11. Mist pluggen ned i den varme oljen som (forhåpentligvis) nå havner i

bøtta. Få varm olje på deg selv.

12. Tørk av deg.

13. Mens oljen renner ut, ta deg nok en duggfrisk "leskedrikk".

14. Let etter oljefilternøkkelen.

15. Drit i det. Stikk heller et skrujern gjennom filteret og skru det av.

16. Mer øl.

17. Naboen kommer over. Ta deg en bayer sammen med ham og ta beslutningen om

å fortsette oljeskiftingen i morgen.

18. Neste dag. Ta bort den oljefylte bøtta som står under bilen.

19. Strø rikelig med sagflis over oljen du sølte ut mens du utførte punkt

18.

20. Øl? Nei, det er ikke mer igjen.

21. Gå ned på Rimi og kjøp flere øl.

22. Skru inn det nye oljefilteret og glem ikke å legge en tynn hinne med

olje på pakningen først.

23. Hell på den første literen med olje.

24. Husk på oljepluggen du tok ut under punkt 11.

25. Skynd deg å finne pluggen i bøtta du tok bort.

26. Skynd deg med å sette i pluggen. Strø sagflis på oljen som nå renner

rett gjennom motorblokka og som havner på golvet.

27. La skiftenøkkelen glippe over oljepluggen slik at du slår hånden kraftig

mot bilens underside.

28. Begynn å banne!

29. Kast fra deg skiftenøkkelen.

30. Bann i ytterligere 10 minutter etter at du oppdaget at skiftenøkkelen

traff bildet av en bikinikledd Miss Desember 1992.

31. Vask hendene og forbind såret som oppstod etter håndens ublide møte med

chassiet på bilen.

32. Øl

33. Øl.

34. Hell på ytterligere fire liter olje.

35. Øl.

36. Sett jekken under bilen og fjern Europallene etter hvert som bilen

senker seg.

37. Kjør bilen med en liter olje for lite i 4000 mil og start om igjen fra

punkt 1.

För några dagar senn var jag inne på Statoil, då kom det in en kvinna och frågade efter en sjuhundratia.

Vi tittade alla fundersamt på varandra tills en röst frågade,

- Vad är en sjuhundratia?

Då svarade hon

- Du vet det är mitt på motorn.

Jag måste ha tappat den och behöver en ny.

- Vad fyller den för funktion? frågar någon.

Hon svarade att hon inte visste, bara att den alltid funnits där. Expediten räckte fram ett anteckningsblock till kvinnan och bad henne rita en bild på vad hon menade. Kvinnan börjar med att göra en cirkel som är ca 6 cm i diameter och i mitten av cirkeln skriver hon 710. Kvinnor... lär känna era begränsningar.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Bilde

S/Y Gunga Din

Når vi var russ for, la oss se, 13 år siden ( hjelpe meg ! ) var det selfølgelig RUSSEJENTER med i spillet. De hadde en G A M M A L HANOMAG som russebil. Rusthøl i gølvet ? ikkeno problem, jentene spikra på ei treplate.. De var innom den lokale SHELL stasjonen og fortalte om lampa som lyste. Den var grønn og merket ØL. Festlig med egen øl-varsellampe syntes jentene.

Og de like unge jentene på stasjonen, mente at dette trolig ikke var farlig, ettersom lampa ikke lyste RØDT ! ( noe hadde de da lært )

Hjemme på gården har vi en G A M M A L Mercedes gårdsbil, så da motoren på Hanomgen streike, og jentene fortalte om øl-lampa, lyste i alle fall varsellampene mine. Sjekka motoren, knusk tørr selvfølgelig. Ble passasjerer resten av russefeiringa.

Husker jeg ikke feil, tok en av de jentene motoren til en kompis seinere. Ganske ny ( 5-6 år gammal ) MERCEDES 300E. " ja jeg synes det var rart at den ikke gikk fortere enn 75km/t oppover den bakken, pleier jo å gå i 120 km/t uten problemer". .

Bilen sto forresten på toppen av den bakken... :eek:

Suzuki  

ps- min frue har stående instruks om alltid å melde fra på telefon hvis ukjente lamper tenner i bilen. " stopp bilen, stopp motoren, ring ! "

Just in case liksom...

ds

No boat needed..

Takk for alle svar! Tolker det hele dithen at jeg kan bruke biltema-oljen!

Baat-Guru: skulle nesten tro du observerte meg sist jeg gjorde jobben selv! :yesnod::seeya: :seeya:

hehe.....Har da vært gjennom noen oljeskift selv  :crazy:

Listen er forøvrig ikke mitt verk men har ukjent opphav på nettet. Tror egentlig det er oversatt fra en tilsvarende svensk sak.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...